Gå til innhold

Tråden for brettspill


Anbefalte innlegg

Hvis du har en helg å sette av og liker politikk og krig i verdensrommet så kan Twilight Imperium 3rd ed. være noe å se på. En annen godbit er Game of Thrones som har en glimrende spillmekanikk, slipper å vente på at andre spillere gjør seg ferdig.

 

I kategorien sosiale kortspill kan man jo se på Condottiere eller Citadels, som ikke tar så lang tid.

 

Har begge disse spillene her pluss Doom the boardgame, men ingen fast gruppe å spille dem med.

 

Jeg har heller ikke noe stort nok bord i den leiligheten jeg bor i nå.

 

Skulle gjerne joinet en spillgruppe ellernoe i oslo-området.

 

Det er rett og slett vanskelig å finne folk som gidder sitte 9 timer med et brettspill i strekk (som trengs for twilight imperium 3.ed)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Noen som har prøvd Arkham Horror?

Litt skeptisk til Cthulhu mythos spill, føler at Cthulhu "feelingen" lett kan bli ødelagt. Men spillet i seg selv virker jo gøy.

 

 

Har ikke prøvd det, er samme som har laget Descent (og en haug andre brettspill) så kan jo godt hende det er bra.. :)

 

Er vel personlig ingen fan av Cthulu så jeg styrer nok unna selv.

Lenke til kommentar

Lenge siden jeg har spilt brettspill nå, men tenkte jeg kunne komme med en anbefaling for de som er interressert. "Blood Bowl" fra games workshop er et kjempebra spill. I korte trekk: Amerikansk fotball med orcer, dverger, mennesker +, som med tillater alle de tingene vi gjerne skulle sett i vanlig amerikansk fotball :)

 

Med tilleggsregler som feks starplayers og magi m.fl som jeg ikke husker navnet på så er dette knall.

 

Har man en gruppe på 5-6 personer som kan treffes en gang i blant, så kan man spille lage sin egen liga, og ha utrolig mye morro. En kamp kan vare alt fra 30 minutter til en kveld.

 

Ser forresten at franske Cyanide lager et PC-spill på denne lesten som skal komme ut tidlig denne sommeren......ser bra ut med tanke på online liga og generell troskap til det orginale spillet.

Lenke til kommentar
Har begge disse spillene her pluss Doom the boardgame, men ingen fast gruppe å spille dem med.

 

Jeg har heller ikke noe stort nok bord i den leiligheten jeg bor i nå.

 

Skulle gjerne joinet en spillgruppe ellernoe i oslo-området.

 

Det er rett og slett vanskelig å finne folk som gidder sitte 9 timer med et brettspill i strekk (som trengs for twilight imperium 3.ed)

 

9 timer? Vi var en gjeng på 6 stk. som satt totalt ca. 20 timer en helg. Poengene pøste på mot slutten, men høyeste var på 11 poeng. 14 poeng er offisiell vinn poengsum.

 

Ikke glem spillfestivalen hver sommer. http://www.spillfestival.no/

 

Noen som har prøvd Arkham Horror?

Litt skeptisk til Cthulhu mythos spill, føler at Cthulhu "feelingen" lett kan bli ødelagt. Men spillet i seg selv virker jo gøy.

 

Arkham Horror er knall. Hvis man har 5-6 dedikerte spillere og mye utfordring kan det bli skikkelig gøy. Den gangen jeg spilte så var vi så "uheldig" å få portaler åpnet på samme stedet nesten hver gang. Så det ble mer til at vi ventet på portaler slik at vi kunne nå til Yog-Soggoth (som var den store slemmingen). Vanligvis må man pese og samarbeide noe voldsomt hvis det kommer portaler på forskjellige steder. I tillegg er det et samarbeidsspill.

 

Lenge siden jeg har spilt brettspill nå, men tenkte jeg kunne komme med en anbefaling for de som er interressert. "Blood Bowl" fra games workshop er et kjempebra spill. I korte trekk: Amerikansk fotball med orcer, dverger, mennesker +, som med tillater alle de tingene vi gjerne skulle sett i vanlig amerikansk fotball :)

 

Med tilleggsregler som feks starplayers og magi m.fl som jeg ikke husker navnet på så er dette knall.

 

Har man en gruppe på 5-6 personer som kan treffes en gang i blant, så kan man spille lage sin egen liga, og ha utrolig mye morro. En kamp kan vare alt fra 30 minutter til en kveld.

 

Ser forresten at franske Cyanide lager et PC-spill på denne lesten som skal komme ut tidlig denne sommeren......ser bra ut med tanke på online liga og generell troskap til det orginale spillet.

Har kun spilt èn opplæringskamp. Det skal mye til før man blir god, noe som kanskje kan bli en liten brems i starten. Men det er absolutt et artig spill.

 

Etter min mening, skal brettspill spilles in person, over nettet har man dataspill. :p

Lenke til kommentar

Brettspill er kjempeartig! Var med i en brettspillklubb før hvor vi satt i mange mange timer og spilte allverdens rariteter.

 

Planlegger å joine klubben igjen. Det er jo tross alt veldig sosialt og god trim for hjernen.

 

Kikker vanligvis rundt på outland etter brettspill jeg :) Det er også der de har alt det andre som er gøy her i verden. Kunne bodd på outland!

Lenke til kommentar
@Uncron takk for svar. Må se om jeg kan få med meg noen kompiser for å prøve det. Konseptet virker veldig bra i Arkham Horror. Lest litt om det på nette kunne virker som om det var litt vanskelig å komme igang med. Hvordan synes du lærings kurven var?

Det er en liten læringskurve. Det er endel kort og items å holde rede på. I tillegg blir det endel regelrytting i starten, spesielt når spillet har forskjellige faser hvor det skjer forskjellige ting. Etter de par første rundene kommer man inn i det, men da blir det også farligere å ferdes i Arkham....

Lenke til kommentar
Hvis du har en helg å sette av og liker politikk og krig i verdensrommet så kan Twilight Imperium 3rd ed. være noe å se på. En annen godbit er Game of Thrones som har en glimrende spillmekanikk, slipper å vente på at andre spillere gjør seg ferdig.

 

I kategorien sosiale kortspill kan man jo se på Condottiere eller Citadels, som ikke tar så lang tid.

Ja, et irritasjonspunkt kan være lang ventetid og lang spilletid.

 

edit: Vet dere noen med enkle regler som ikke tar flere runder å lære?

Lenke til kommentar
Noen som har prøvd Arkham Horror?

Litt skeptisk til Cthulhu mythos spill, føler at Cthulhu "feelingen" lett kan bli ødelagt. Men spillet i seg selv virker jo gøy.

Jeg har spillet og 4 expansions, og synes personlig det er et veldig morro spill. Bakdelen er at det tar ganske lang tid å spille det, og du må ha en dedikert gjeng som gjerne vil gjøre et par forsøk - for spillet krever et par forsøk før alt sitter. I jula satt jeg og 5 kompiser i 8 timer før vi endelig klarte å slå spillet. :)

Lenke til kommentar

Arkham Horror høres litt "hardcore" ut, men, tror nok jeg kommer til å gå for det. At det tar litt tid gjør forsåvidt ingen ting. Brukt mang en kveld (og natt) med D&D back in the days. Så gjengen er vel egentlig vandt med mye regler hehe. Var bare det å få tid til å sette seg ned en kveld og spille. :p

Lenke til kommentar
Ja, et irritasjonspunkt kan være lang ventetid og lang spilletid.

 

edit: Vet dere noen med enkle regler som ikke tar flere runder å lære?

 

Risk er fort gjort å lære seg. Ikke mange regler og tar ikke så lang tid.

 

Men jeg synes nesten at hvis det er fler regler er det mer morsomt å spille, sikkert noe med at spillet får litt mer "kjøtt på beinet" da.

Settlers er også et spill med lite regler, men så skal det også sies at nesten alle spill funker greit å spille så lenge EN person har lest igjennom regler et par tre-fire ganger. Det værste er hvis man skal spille en kveld og ingen har testa det før, eller lest no særlig på reglene, da kan det bli MYE dødtid mellom slagene ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...