Blåbær Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Hva skjer hvis du en dag oppdager dine gamle disketter med masse gode DOS-spill og prøver å starte dem opp i xp eller vista. Som regel vil du bare få feilmelding. Løsningen er å bruke DOSBox som du finner her. Den emulerer DOS og gamle lydkort for deg. Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Jeg har i tidligere tid laget denne, her har jeg fikset en meny du kan putte spillene i, spillene må du finne selv, stikkord: Abondomware http://thorserver.net/upload/lolzfiles/DOSbox.rar Etter å putte spillene i spillmappen starter du DosBox og klikker file->create menu automatically. Svar ja på de filene som starer de aktuelle spillene og menyen er ferdig Lenke til kommentar
lolidude_InnleggNO Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Hvordan opner man spill i dosbox? Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Filen jeg viste til hjelper deg med akkurat dette. Last ned og pakk ut i en mappe. Legg så spillene i en egen mappe i "Spill"- mappen. Deretter startr du DosBox.exe og du vil få et program i fullskjerm. Eter at spillene er lagt i mappen klikker du file->create menu automatically. Svar så ja/nei etter beste emne og menyen blir skapt. Ut ifra denne kan du ved et klikk starte et spill uten å stresse med Dos-kommandoer. Rediger nederste delen av dosbox.conf om du ønsker å lage din egen løsning. Lenke til kommentar
lolidude_InnleggNO Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Filen jeg viste til hjelper deg med akkurat dette. Last ned og pakk ut i en mappe. Legg så spillene i en egen mappe i "Spill"- mappen. Deretter startr du DosBox.exe og du vil få et program i fullskjerm. Eter at spillene er lagt i mappen klikker du file->create menu automatically. Svar så ja/nei etter beste emne og menyen blir skapt. Ut ifra denne kan du ved et klikk starte et spill uten å stresse med Dos-kommandoer. Rediger nederste delen av dosbox.conf om du ønsker å lage din egen løsning. Takk Lenke til kommentar
bear^_InnleggNO Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Et annet alternativ er å bruke en frontend som gjør jobben for deg Lenke til kommentar
fnwilborn Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Filen jeg viste til hjelper deg med akkurat dette. Last ned og pakk ut i en mappe. Legg så spillene i en egen mappe i "Spill"- mappen. Deretter startr du DosBox.exe og du vil få et program i fullskjerm. Eter at spillene er lagt i mappen klikker du file->create menu automatically. Svar så ja/nei etter beste emne og menyen blir skapt. Ut ifra denne kan du ved et klikk starte et spill uten å stresse med Dos-kommandoer. Rediger nederste delen av dosbox.conf om du ønsker å lage din egen løsning. Det hele krasjer når jeg velger ut filer. Av og til tidlig, av og til sent, men hver gang før den er ferdig. Plutselig bare står skjermen der og ingenting mer skjer... Lenke til kommentar
Egilanso_InnleggNO Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 Eller bare start opp DOSBox og dra .exe fila til spillet inn i vinduet til dosbox. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 4. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2009 Eller bare start opp DOSBox og dra .exe fila til spillet inn i vinduet til dosbox. Skjønte ikke hvordan det skulle være så vanskelig, hjelpefila er dessuten fryktelig grei å lese. Lenke til kommentar
Egilanso_InnleggNO Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 Det var ment som et litt tregt svar til Hvordan opner man spill i dosbox? Lenke til kommentar
shabador Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 En grei frontend til DosBox er D-Fend Reloaded som du kan laste ned her: http://dfendreloaded.sourceforge.net/ (Den inneholder siste build av DosBox, så du trenger ikke laste ned det i tillegg) Lenke til kommentar
fnwilborn Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 En grei frontend til DosBox er D-Fend Reloaded som du kan laste ned her:http://dfendreloaded.sourceforge.net/ (Den inneholder siste build av DosBox, så du trenger ikke laste ned det i tillegg) Takk, sjekker den ut right now. Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 Er jo ikke noe problem å bare sette en mappe til en stasjon i DosBox og deretter starte spillene ved å kjøre .exe-fila? Lenke til kommentar
lolidude_InnleggNO Skrevet 6. februar 2009 Del Skrevet 6. februar 2009 Hvilke DOS spill er bra? Lenke til kommentar
DaKurlzz Skrevet 6. februar 2009 Del Skrevet 6. februar 2009 Commander Keen! Jeg har en tråd for det i Retro, og Zlatzman har Keen i avataren sin. Lenke til kommentar
lolidude_InnleggNO Skrevet 6. februar 2009 Del Skrevet 6. februar 2009 Jeg så det. Får sjekke det ut da. Lenke til kommentar
shabador Skrevet 6. februar 2009 Del Skrevet 6. februar 2009 (endret) Sid Meier's Pirates! Gold Death Rally Flashback And many more. Kan også nevne Beneath a Steel Sky, Monkey Island 1 og 2. Disse fungerer best på ScummVM (som er en slags dosbox spesiallaget for disse spillene) Endret 6. februar 2009 av Shabador Lenke til kommentar
lolidude_InnleggNO Skrevet 6. februar 2009 Del Skrevet 6. februar 2009 Trodde sid maiers pirates var i 3d Lenke til kommentar
shabador Skrevet 6. februar 2009 Del Skrevet 6. februar 2009 Trodde sid maiers pirates var i 3d Heh. Det er den nye disney-aktige remaken det. Pirates! kom tidligst på Commodore 64. Gold-versjonen ble lansert til PC en stund etter at originalen ble portet til PC. Det er mulig at Amiga også hadde en gold-versjon, men dette husker jeg ikke helt. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 22. april 2009 Forfatter Del Skrevet 22. april 2009 En annen løsning kan være å kjøre virtuelt wmware eller virtual pc og kjøre freedos som OS og kjøre spille native. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå