Gå til innhold

Nytt Elder Scrolls spill?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Singleplayer :thumbup:

 

MMO :thumbdown:

 

Quote for truth.

 

Synd at MMO er den beste måten for utviklere å få inn penger på. Det eneste positive med et MMO er regelmessig nytt innhold, men dette kommer på bekostning av at dybden i spill blir kraftig redusert for min del når det kommer til MMOs, iallefall i en serie så TES

Lenke til kommentar

Spørs jo om TES MMO blir en så suksess, men det er vel ganske tvilsomt at det ikke blir det.

 

Alt i dag kommer i onlineformat, og jeg kan ikke tenke annet enn at TES vil følge den veien før eller senere.

 

Håper bare at vi hvertfall får et par spill til som er laget for singelplayer. De kan heller legge inn COOP muligheter enn MMORPG.

Lenke til kommentar

Det var nettopp den tanken jeg hadde i hue også, derfor jeg skriver spørs.

 

Men som du også sier, så har TES mange fans, og en god del er blodfans. Vil tro at mange blir å kjøpe det bare for å prøve, og det gir jo også en del inntekter.

 

Klarer de å gjennomføre et TES MMO med den kvaliteten som TES alltid har hatt, og klarer å gi oss noe som holder oss online, så blir det en braksuksess.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er slettes ikke sikkert at et TES MMO blir en suksess. Franchisen er stor og populær og har mange tilhengere, ja, men det hadde Star Wars Galaxies og Lord of the Rings Online også. Førstnevnte ble aldri noen suksess

 

Med tanke på at SWG ble lansert nokså lenge før WoW åpnet opp og utvidet det potensielle MMO-markedet, var SWG en rasende suksess etter datidens standarder. Nedenom og hjem gikk det ikke før SoE gradvis fjernet de særegenhetene som på mange måter utgjorde spillet, og skilte det fra konkurrentene. Planen, dødfødt hos alle andre enn CEO-typer som vet svært lite om produktet de vil selge og enda mindre om kundene de vil selge til, var at gjennom en serie oppdateringer skulle spillet gjøres mer likt WoW for å kapre flere kunder. Fordi når WoW er sånn som WoW er og selger masse, så må jo det bety at alle andre spill som kopierer WoW også vil selge masse! Igjen, virkelighetsfjern CEO-logikk. Planen hadde en kritisk svakhet: Den tok ikke høyde for at WoW-spillerne allerede hadde WoW, og ikke ønsket å bytte til en kopi. Samtidig førte forandringene til at SWG-veteranene måtte se på at spillet de hadde vært lojale mot i en årrekke ble til noe helt annet, og ikke det spillet de tidligere hadde spilt, og fremdeles ønsket å spille. Resultatet var at absolutt alle tapte.

 

Denne digresjonen til tross, et TES-MMO kommer til å ramle inn i et marked som allerede er mer enn mettet, hvor alle andre enn de største titlene slåss som rabiate gnagere om de noen hundre tusen potensielle spillerne som er igjen og tilgjengelig for akkurat deres spill. Selv om det på papiret kan virke som en økonomisk genistrek å utvikle et MMO basert på en allerede bestselgende spillfranchise, så har de ingen garantier for at de vil klare seg særlig mye bedre enn de mange MMO-ene som i dag har et abonnementstall som konsekvent holder seg godt under 500 000. Avhengig av hvor mye penger de bruker på utviklingen, så kan det med slike spillertall ta lang tid før investeringen begynner å lønne seg.

 

Om de vil ha et bestselgende MMO, så må de pløye ny mark i sjangersammenheng. Blizzard gjorde det ved å introdusere en lettfattelig og velpolert destillasjon av tidligere MMO-ers beste trekk til de tusen hjem som allerede hadde et godt forhold til Blizzard gjennom tidligere titler, og åpnet opp et latent market. Det toget er nå naturlig nok gått for andre utviklere, så da gjenstår det å innovere innen sjangeren. Age of Conan prøvde, og lyktes sånn noenlunde - kampsystemet er veldig tilfredsstillende, og det er pent å se på, men innholdsmessig hadde og har AoC alvorlige problemer på veldig mange områder. Bioware kommer til å prøve med SWTOR, ved å introdusere et narrativt fokus man vanligvis finner i enspiller-RPGer - de har også, i likhet med Blizzard, et sterkt merkenavn i seg selv og i IP-en de MMO-ifiserer, så en skal ikke se bort i fra at de kan bli en reell konkurrent til WoW. Det nye nå er jo at MMO-er ikke skal føles som erketypiske MMO-er, med den grindingen, trege kampsystemet, fedex-aktiviteten og litt mangelfulle historiefortellingen det ofte medfører.

 

Om Bethesda vil være med i den ligaen, må de ikke bare imøtegå eller toppe det som alt er gjort innen brukervennlighet, lettfattelighet, historiefortelling og kampsystem, men også selv lansere en genuin sjangerinnovasjon som trekker spillere. Jeg vet ikke helt hva det skal være, men det blir jo deres oppgave å finne ut av. Kanskje de omsider klarer å introdusere førstepersons nærkamp (som faktisk virker, kontra f.eks. Mortal Online) i MMO-sammenheng, og sømløst kombinere det med avstandskamp (både magi og middelalderske prosjektilvåpen). Tradisjonelt sett har det bydd på en del nettkodeutfordringer å implementere "real time"-kamp i MMO-er, som også er grunnen til at de fleste velger systemer som de man ser i alt fra EQ til WoW til, tja, Star Trek Online. En potensiell løsning er å basere seg på FPS-teknologi - men da ender man også ofte opp med å stange hodet i en steinmur når man skal ha en del tusen spillere tilkoblet hver server samtidig, siden det er langt utover det noen FPS-nettkode per i dag klarer.

 

 

Ellers så tror jeg ikke en eventuell annonsering og påfølgende utvikling vil involvere Bethesdas TES-studio i noe mer enn en rådgiverrolle, siden ZeniMax tross alt kostet på seg et helt datterselskap dedikert til å produsere MMO-er (ZeniMax Online Studios).

Endret av Zealuu
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Bosmer er så irriterende

Det er faktisk helt sant. Fargoth i Morrowind, Adoring Fan i Oblivion... Tvilsomme typer.

Og Glarthir i Skingrad og Thoronir som har butikken Copious Coinpurse i Imperial City. Umbra dama er også bosmer, hun er jo ganske psycho. Har aldri likt Bosmer.

 

Oy, Glarthir er en koselig type, han vil jo egentlig bare ha venner! :p Han vet bare ikke hvordan å få venner, stakkars :p

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Som sagt før, så tviler jeg på at vi ikke får se et nytt TES i singleplayer, med tanke på at de har et eget studio som jobber med MMO-spill. Mulig at vi får, som Joakim sier, et MMO ved siden av, men hva original-studioet skal ha tatt seg til i det siste hvis det ikke er et TES V i singleplayer, så vet ikke jeg. Et MMO er risky, men et singleplayer vet de at selger som hakka møkk, så jeg ser virkelig ikke hvorfor de ikke skulle lage et slikt.

 

Men, det blir spennende å se!

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Sannsynligheten for at det nå dreier seg om et Elder Scrolls spill er vel faktisk ganske stor. Fallout har New Vegas, Quake har Quake Live, alle driter i Doom, Brink er allerede annonsert og det samme er Rage. Om det er noen oppfølgere de skulle holde kortene tett inntil brystet om så er det en TES oppfølger. De annonserte jo Oblivion alt for tidlig og de fikk høre det fra både PR-ansvarlige og fans da de fikk vite hvor lenge det var til det kom ut. Denne gangen har de kanskje gjort litt opp for det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...