Gå til innhold

noen som vet om norske nettbutikker som selger Lindows?

Anbefalte innlegg

jeg sitter å lurer litt på om det finnes norske nettbutikker der de selger lindows, var å så litt på nette i går, men fant bare engelske og amerikangske. nå spør jeg etter hvor de selger det ikke deres meninger om lindows. noen som vet om det finnes norske nettbutikker som selger Lindows? enventuelt Linker.

håper noen gidder å svare.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

tusen takk for svaret, men eneste som er litt kjedelig er at de bare har Lindows 3.0 der og ikke 4.0 som er det nyeste. for se meg litt om på nette tenker jeg. har funnet Lindows på lindows.com men det er en amrikansk side.

Lenke til kommentar

eeeeeh, nei, tror ikke det eller, jeg har prøvd både Red Hat og Knoppix, Red Hat er bare rått, Knoppix var kjedelig synes jeg. nei, bare lurte nei, var heller ikke live plata til Lindows 4.0 jeg tenkte på hele OS Lindows, den som koster ca. 60 dollar eller noe sånt. derfor lurte jeg på om det var noen norske butikker som faktisk hadde den versjonen Lindows 4.0 jeg laster ikke ned privat program vare bare så dere vet det, er ikke sånn skjønner dere.

Lenke til kommentar

Hittil vet jeg bare om knoppix som kan dette og den er ikke så veldig bra.

Litt offtopic men...

Hva er det som ikke fungerer bra med knoppix? har selv prøvd det på 4 maskiner(2 Dell og 2 hjemmelaga) og enda ikke finni noe og utsette på det...

(snakker da _bare_ om den live-CD delen)

Lenke til kommentar
jeg laster ikke ned privat program vare bare så dere vet det, er ikke sånn skjønner dere.

Du er klar over at det er fullt lovlig å laste ned Linux (alle distroer) fra kazaa, bittorrent, DC og alt annet tenkelig...? :)

Lenke til kommentar

å jøss, det var ikke det jeg tenkte på, Linux er gratis, det vet jeg, men det er ikke Lindows, dere vet da vel det, det er ikke for ingenting at jeg har nesten 20 Linux Distroer på forskjellige cd plater. men Lindows er jo ikke gratis da. det må man KJØPE skjønner dere nå.

jo, det som er feil med Knoppix er at man må kjøre den fra CD, å DVD rommen min Bråker litt, så derfor må jeg ha en Distro som jeg kan installere hvis dere skjønner, jeg har prøvd en mengde med Linux distroer, men jeg har ikke prøvd Lindows, ser litt tøft ut faktisk, selv om jeg ikke er så veldig opptemistisk da.

Linux fikk jeg ikke lov til å kjøre på min pc som står i nettverk pga at det var vist en trussel mot nettverket, hvis linux er en trussel mot nettverket, hva er Windows da? :D så det går nok ikke enda tror jeg, tror nok ikke at Linux er noen trussel i det hele tatt jeg men. det var derfor jeg tenkte litt på Lindows da.

Lenke til kommentar
Blib: hvis det er lovlig å laste det ned, hvor finner jeg det?

Martin Maursund

Den var ny for meg. Trodde at det var slikt at alle Linuxer SKULLE være gratis jeg, og at de kun solgte support og fine esker? Men er atså Lindows ikke gratis?

Lenke til kommentar

hjelp noen følger ikke med, Lindows er ikke Linux det blir bare kalt en Linux distrobusjon sånn for moro skyld tror jeg, som jeg sa så koster Lindows 4.0 ca. 60 dollar. å for de av dere som lurte så er det ikke lovlig å laste ned ting fra Kazaa, Winmx o.l.

Glem det folkens for vel finne det selv hvis det er så vanskelig. takk for hjelpen iallefall.

Lenke til kommentar
Du er klar over at det er fullt lovlig å laste ned Linux (alle distroer) fra kazaa, bittorrent, DC og alt annet tenkelig...? :)

Strengt tatt er det nok ikke lovlig nei, for distribusjonen inneholder også programmer som ikke er fritt distribuerbare. Skal man re-distribuere Lindows og være på riktig side av loven måtte man isåfall fjernet deler av distribusjonen. Men moralsk sett er jeg enig med deg :)

Der har vi altså Lindows' oppskrift i et nøtteskall.

Ta 99 deler gratis opensource kode, pakk sammen med 1 del egenutviklet kode. Og for alle del - sørg for å tviholde på egen kode istedenfor å gi contributions tilbake til linux-miljøet. De er jo en gjeng med kommunist-jævler som tror alt skal være gratis. Markedsfør det som om man har utviklet et eget OS, ikke snakk høyt om begreper som GNU/GPL osv. Lur kundene til å tro de gjør et kupp når de kjøper ekstraprogrammer til Lindows i form av Lindows Plus, selv om det egentlig bare er snakk om enda flere gratis-programmer som allerede følger med andre konkurrerende distroer.

Hurra for Lindows!

Lenke til kommentar
hjelp noen følger ikke med, Lindows er ikke Linux det blir bare kalt en Linux distrobusjon sånn for moro skyld tror jeg, som jeg sa så koster Lindows 4.0 ca. 60 dollar. å for de av dere som lurte så er det ikke lovlig å laste ned ting fra Kazaa, Winmx o.l.

Hvis noen skulle være i tvil:

Lindows er bare en av mange GNU/Linux distribusjoner

Verken mer eller mindre. At den kan kjøre endel windows-programmer skyldes Wine. Som forøvrig er gratis og kan brukes i alle linux-distroer. Ingen grunn til å betale for det Lindows-tullet med andre ord.

Det er forøvrig ikke ulovlig i seg selv å laste ned ting fra P2P-nettverk. Det kommer an på hva man laster ned.

jeg har prøvd en mengde med Linux distroer, men jeg har ikke prøvd Lindows, ser litt tøft ut faktisk, selv om jeg ikke er så veldig opptemistisk da.

Hvorfor du vil bruke penger på Lindows når du ikke engang er så "veldig optimistisk" er litt uforståelig for meg :shrug: [/b]

Lenke til kommentar

Glem det folkens for vel finne det selv hvis det er så vanskelig. takk for hjelpen iallefall.

Hjelp denne mannen. Så fremt Lindows brukere Linux kjerna, og det gjør den, er det da virkelig Linux! "Ting" er lov og laste ned fra hvorsomhelst (inkludert kazaa, winmx osv.). Copyright'a stash er selvsagt ikke lovlig. Lindows bruker kun gratis programvare til å sette sammen sin distro og jeg kunne egentlig ikke synes synd på de om noen laster ned Lindows gratis, slik alle seriøse linux distroer lar sine brukere gjøre!

Lenke til kommentar

yesss.. jeg kjøpte lindows 4.0, driverprob. langt inn i skogen, møkkadistro... "click and run" er jo gode saker, last ned all den programmvaren du vil gratis står det på lindows.com, men når du setter i gang må du betale 3-4 dollar i mnd leie for å laste ned gratis prog :evil:

møkka distro

Lenke til kommentar
jeg har ikke prøvd Lindows, ser litt tøft ut faktisk

Ja, hvis du bruker Lindows er du skikkelig tøff altsa! :lol:

Nei Lindows er bare en kommersiell møkkadistro som tjener penger på andres frivillige arbeid. Ikke støtt det!

MarcelSB

Lenke til kommentar

Hjelp denne mannen. Så fremt Lindows brukere Linux kjerna, og det gjør den, er det da virkelig Linux! "Ting" er lov og laste ned fra hvorsomhelst (inkludert kazaa, winmx osv.). Copyright'a stash er selvsagt ikke lovlig. Lindows bruker kun gratis programvare til å sette sammen sin distro og jeg kunne egentlig ikke synes synd på de om noen laster ned Lindows gratis, slik alle seriøse linux distroer lar sine brukere gjøre!

For å være helt korrekt så er det lovlig å laste ned "Copyright'a stash" også. Det er i følge norsk lov og gjelder alt materiale med unntak av programvare.

Dvs.:

copyrighted musikk, filmer, bøker, lydbøker : Lovlig å laste ned

copyrighted Windows og spill og programmer: Ulovlig å laste ned

Lindows er jeg usikker på siden jeg ikke vet om de har copyright på noen av delene i Lindows eller merkenavnet.

Andre Linux-distroer har faktis lov til å ta seg betalt for distribusjonen (drifting av servere, produksjon og distribusjon av CD'er og manualer) men de fleste distroene har en light-utgave som ikke inneholder copyrightede programmer og kan dermed fritt distribueres videre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...