Gå til innhold

kortleser strengt tatt nødvendig?

Anbefalte innlegg

jeg har bestilt canon digital ixus II fra multicom,gleder meg som en unge til det kommer i posten..sakens kjerne:

pappa mener det går utrolig treigt med overføring kun med medfølgende usb-kabel,så han råder meg til å kjøpe en kortleser.jeg har også planer om å gå til anskaffelse av et 128 mb SD-kort.

spørsmålet mitt:

vil det gå for treigt med usb-kabel alene?bør jeg gå til umiddelbar anskaffelse av en kortleser?

på forhånd,takk for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At det går utrolig treigt overføring ved USB-kabel (USB 1.1) er en definisjonssak. Med et 128MB minnekort, vil jeg tippe du kommer til å bruke 3-4 minutter for å overføre bildene (dersom kortet er fullt).

Dersom du skaffer deg et minnekort leser med USB2 grensesnitt, vil dette selvfølgelig gå fortere. Men spørsmålet er om det er verdt de ekstra kronene.

Min mening er at det er ikke det, så lenge man ikke bruker "digre" minnekort eller bruker forskjellige type minnekort.

Lenke til kommentar

Et vanlig kompaktkamera overfører filer med ca. 0.5 MB i sekundet.

Litt avhengig av hvilket minnekort det er kan man mangedoble dette med en kortleser, så sant dette gjøres mot Firewire eller USB2.0. Mot USB 1.1 er det lite å spare.

Med et standard SD-minnekort på 128 MB vil man imidlertid ikke ha SÅ mye å spare: hadde du hatt et Canon EOS 10D med et par 1 GB Microdrive ville saken stilt seg litt annerledes.

MLW

Lenke til kommentar

jeg har IXUS II og bruker kabel koblet til kamera. det går ikke akkurat superfort, men det går jo ikke tregt heller.

Bruker 128 MB kort. har aldri hatt det fullt, men sånn ca halvfullt og da tar det et par minutter, litt under det kanskje. Det er jo ikke verre enn å starte overføringen og så surfe litt på internett eller lign.

Kanskje litt dumt formulert, men jeg hadde ikke giddet å skaffe meg kortleser iallefall.

Lenke til kommentar

For de av dere som bruker 2 minnekort, og som har en bærbar pc med dere på tur (som jeg gjorde på USA tur) så har faktisk kortleseren noe for seg, da kan man tømme det ene kortet mens man har muligheten til å ta bilder på det andre dersom noe skulle dukke opp.

Lenke til kommentar
For de av dere som bruker 2 minnekort, og som har en bærbar pc med dere på tur (som jeg gjorde på USA tur) så har faktisk kortleseren noe for seg, da kan man tømme det ene kortet mens man har muligheten til å ta bilder på det andre dersom noe skulle dukke opp.

Ja gud forby hvis det skulle skje noe de 2 minuttene mens du satt på rommet og overførte filene til PC'en. Det er greit med minnekort leser, men dette var den dårligste begrunnelsen ever.

Bruker selv en IDE basert leser som får USB til å virke som 2400 baud modem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...