Gå til innhold

spørsmål om Barton XP2500+ / PC3200 minne

andjoha

Anbefalte innlegg

først av alt; jeg har absolutt ingen peiling på disse instillingene, derfor jeg spør.

2; jeg er ikke ute etter å overklokke noe, ihvertfall ikke foreløpig.. kanskje jeg starter en gang hvem vet..

Jeg har nå endelig fått hentet mitt Abit NF7-S kort, AMD Barton XP2500+ cpu, og twinmos PC3200 minne.

Jeg har også lest mye på dette forumet om at man burde forandre fsb(?) på prosessoren til 200mhz for at prosessoren skal kjøre synkront med ram'en eller noe?.. (har ikke heeelt gått opp for meg hva det egentlig vil si enda, men har fått med meg så mye at det gir bedre ytelse:) ), men jeg har enda ikke funnet noen post der det står nøyaktig hva man faktisk må gjøre for å få dette til..

Så derfor lurer jeg ganske enkelt på dette før jeg starter:

1. Man stiller fsb til 200mhz

2. Stiller multiplier'en til f.eks.. 10(?)

Og ferdig med det? ingenting mer som må gjøres? må ikke begynne stille på Vcore eller noe? (syns det høres litt skummelt ut :oops: )

Takk for all hjelp :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så derfor lurer jeg ganske enkelt på dette før jeg starter:

1. Man stiller fsb til 200mhz

2. Stiller multiplier'en til f.eks.. 10(?)

Og ferdig med det? ingenting mer som må gjøres?

Riktig! Da vil CPU'en gå på 10x200MHz = 2,0GHz. Begge disse innstillingene (multiplier og FSB) finner du i biosen.

Sansynligvis står ram-FRB-ratio-innstillingene i bios på "default" og da blir ram-hastigheten riktig (200MHz) selv om du stiller på FSB. Altså ingenting mer å gjøre der. (FSB= kommunikasjonsbussen mellom den chippen ("NB") på hovedkortet med kjøleribbe på og Prosessoren) Sybnkront vil bare si at FSB og ram går på samme hastighet (200MHz i dette tilfellet) All datatrafikk mellom minnet og prosessoren går fra ram via NB til CPU. For å få denne trafikken raskest mulig bør både ram og FSB gå på samme hastighet.

Lenke til kommentar

Trykk del under oppstarten slik at du får opp biosen.

Gå inn på >SoftMenu III Setup. Endre CPU Operating Speed fra 2500+ til user define.

Still så -External Clock til 200mhz.

Still -multiplier factor til 10.

Still CPU FSB/DRAM ratio til 6/6.

Dette er alt du trenger å gjøre for å utnytte nforce chipsettet, rambrikken(e) og prosessoren best uten å overklokke veldig. Du trenger i 99% av tilfellene ikke å endre spenningen når du bare setter XP2500+ til 2Ghz. Det takler så godt som alle.

Når du vil overklokke enda mere og presse minnebrikkene, så si ifra. Tar det da.

DrErling

Lenke til kommentar

du skal IKKE sette FSB til 200.......!!200 i bios er det samme som 400mz når det gjelder CPU...! fsb skal settes til 166 som er 333mz som er riktig standard hastighet for et slikt system.....(så sant du har en CPU med 333 bus.)! sett opp fsb til 400 og si takk og farvel til garantien og risiker ustabil maskin eller at CPU går føyka........ :smile:

Lenke til kommentar
skal jeg ikke? hmmmz..

har jo kjørt med det i 1/2døgn nå..  men det er vist litt varmt (43grader i kabinettet, 57grader på cpu idle, ifølge winbond hardware doctor)

Joda. 200MHz FSB skal gå helt fint.

Men 43'C i kabinettet er litt mye. Kanskje det er lite utlufting der? Det kan sikkert være en fordel med en kabinettvifte eller to disse glovarme dagene.

For å senke tempen yttligere kan du kanskje sette ned multiplieren en smule (fra 10 til 9,5) så vil nok tempen gå ned 2-4 grader.

Du kan også sette ned spenningen litt (Vcore fra f.eks 1,6 til 1,55V). Da skal den også bli litt kjøligere, men ikke sett ned så veldig mye. Da kan det bli ustabilt og du må nullstille biosen til "default" for å få startet opp igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...