Gå til innhold

[Guide] Hvilken revisjon av xbox360 har jeg?

Forked

Anbefalte innlegg

God morgen!

Noen av oss (kanskje spesielt de som har opplevd RROD og/eller synes 360 kan bråke så alt for mye)) kan ha interesse av dette.

Hva er forskjellen på revisjonene og hvilken har jeg?

Det finnes i dag flere revisjoner av xbox360 på markedet. Disse er

Zephyr/Xenon, Falcon/Opus og sist men ikke minst .. Jasper. Førstnevnte er den første revisjonen og er den som har vært så absolutt mest plaget med RROD. Den støyer noe voldsomt og trekker mest strøm. Til sammenligning er strømforbruket til Jasper under halvparten.

Produksjonsteknologi på viktige komponenter:

Revisjon............CPU..........GPU.......eDRAM

Xenon/Zephyr.....90nm.......90nm.........90nm

Falcon/Opus......65nm........80nm........80nm

Jasper...............65nm........65nm........80nm

Xenon er den første. Zephyr er Xenon med HDMI.

Falcon/Opus er MS sitt første virkelige forsøk på å eliminere overopphetingsproblemene som førte til det velkjente RROD problemet. Såvidt meg bekjent er det ytterst få tilfeller av RROD på denne revisjonen.

Jasper bruker som tabellen over viser 65nm også på GPU. I tillegg har arcade enhetene 256MB lagringsplass integrert på hovedkortet fremfor at det kommer på et ekstern minnekort. Dette er så folk med arcade også kan legge inn NXE oppdateringen uten å måtte kjøpe harddisk. Kjøp av disk er alikevel å anbefale for å legge spillene inn på. Dette reduserer støynivået ytterligere.

Den letteste måten å identifisere hvilken revisjon du har er å se på baksiden der du kobler til AV kontakten (HDMI eller component/kompositt) eller se på strømtilkoblingen.

12V Current Rating........Revision

........16,5A...................Zephyr

........14,2A...................Falcon

........12,1A...................Jasper

AnandTech har et bilde her som viser hvor du skal lete om du er i tvil.

Flere leter etter Jasper i butikkene nå i dag og en av måtene å identifisere hvilken revisjon det er på xbox360 maskina som står ute i butikklokalet er å se på tabellen over. Det sies at noen Jasper er feilmerket og det er oppgitt 14,2A, men ingen er feilmerket den andre veien. Dvs at om du finner en 360 som er merket med 12,1A så er det garantert (i den grad noe er 100% her i verden) en Jasper. Dette er mulig å se uten å åpne pakken (noen lettere enn andre) på arcade, premium og elite.

Hvilken DVD-ROM har jeg?

MindTooth har funnet Denne artikkelen om hvordan du identifiserer hvilken dvd-rom du har i din 360.

Kilde(r):

Det meste jeg har skrevet her er fritt oversatt fra AnandTech sin artikkel som er å finne her

Jeg har selv merket stor forskjell på støynivået på min gamle Xenon (RIP) og min nye Jasper.

(sist oppdatert 05.02.2009 kl 07:03)

Endret av kjetil
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Flott informativ tråd!

Jeg har den eldste xboxen, men har aldri fått noen RROD. Dog, har dvd spilleren hengt seg opp noen ganger (som har først til at jeg måtte ta ifra hverandre hele saken, for så å løsne laseren som hadde satt seg fast).

Men jeg har lenge vurdert å gå til innkjøp av en ny en. Denne gangen en elite. Først og fremst pga. større harddisk. Å kjøpe en ny harddiske til min nåværende konsoll er uaktuelt.

Det jeg da lurer på er hvor stor forskjell det egentlig er fra den eldste til den nyeste eliten? Støymessig osv? Eventuelle andre fordeler?

Lenke til kommentar

Bra tråd, har lurt litt på dette en stund.

Tror min er en "nr2" xbox. En premium uten HDMI, men bråker som et beist til tider. Heldigvis aldri opplevd konstant RROD. Det neste blir nok en Elite, pga harddiskplassen, HDMI'en og selvfølgelig det superlekre sorte kabinettet :D

Lenke til kommentar
Dette er noe av det som var på vei opp i min informasjonstråd. Venter på at Gamer skal få slått seg til ro først.

Jeg kastet bare sammen litt kjapp info. Det beste er nok å samle alt av info i en tråd - når det er på plass kan denne bare fases ut og glemmes :)

Lenke til kommentar

Noen som har info angående støy på Falcon vs Jasper? Har lest på flere fora att Jasper faktisk bråker MER enn Falcon. Kan dette stemme? Har selv Falcon (Elite) og støyen plager meg ikke når jeg spiller spill, men når jeg ser film synest jeg støyen er sjenerende i partier med lite lyd/lav dialog. Er ellers veldig fornøyd med XBox, men støyen gjør faktisk at jeg vurderer PS3.

Lenke til kommentar

Min konsoll er laget 16-11-2007. Da har jeg vel Falcon?

Uansett, har aldri vært plaget med ustabiliteter. NFS Carbon har krasjet 2 ganger, og Test Drive Unlimited 1, men det

Det som er rart er at min konsoll er 16,5 A. Så da skulle jeg jo ha Zephyr. MEN, hvis jeg identifiserer den med strømtilkoblingen, via dette bildet, er det helt klart at jeg har Falcon. Jeg har nemlig ingen pinne i midten av strømkontakten.

Så med tanke på byggedato og strømkontakt satser jeg på at jeg har Falcon. Nevnte jeg forresten at kontollen har HDMI?

Lenke til kommentar

Hvis bildet med strømtilkoblingen er riktig, så har jeg Xenon/Zephyr... Jeg har hatt en del problemer rundt lagging, men det hjalp å la boksen stå litt friere.

Fable 2 lagget så mye at jeg ikke kunne spille det, så jeg endte med å installere det på harddisken. Det kjører mye bedre nå, men når jeg er i byen på Knohthole Island (DLC) lagger det noe helt forferdelig...

MFR (ManuFactuRe?) datoen på boksen min er august 2006. Er ikke dette veldig merkelig, når boksen ble kjøpt i påska 2008? :blink:

Lenke til kommentar

Det har vært tilfeller hvor MS har "sneket ut" eldre revisjoner selv om nye er tilgjengelige. Lurer litt på hvor langt bakpå lagrene sine de fant dem.. Om spill ikke lar seg spille "as intended" ville jeg vurdert å klage der du kjøpte den. Jeg har aldri opplevd lagging i fable2 på min jasper, har spillet liggende på disken jeg også. Har ikke vært på Knothole Island (enda).

Det er kjent at 1. revisjon har et til tider stort problem med for mye varme, som for mange har resultert i RROD.

Lenke til kommentar
Noen som har info angående støy på Falcon vs Jasper? Har lest på flere fora att Jasper faktisk bråker MER enn Falcon. Kan dette stemme?

Jeg tror nok installasjon av spill og god lufting har vel så mye å si.

Jeg installerer alle mine spill, så det er ikke støy fra DVD-drevet jeg snakker om. Viftestøyen alene er nok til å være sjenerende. Konsollet mitt står forøvrig helt fritt så dårlig lufting er ikke tema. Det kan selvfølgelig være individuelle forskjeller fra konsoll til konsoll, men alle de jeg har prøvd har støyet for mye til å være en seriøs utfordrer til f.eks. PS3 eller standalone mediecenter enheter som mediespiller. Att ikke Microsoft etter så mange år med klager på støy fra konsollet ikke har klart å sette inn mer støyfrie vifter er for meg en gåte. Håpet mitt er att Jasper skal ha fått andre vifter og derfor mindre støy.

Lenke til kommentar

Jeg bruker fortsatt launch-modellen fra 2005. Har ikke hatt et eneste problem med den. :)

Det blir dog en ny Xbox på meg i løpet av 2009. HDMI og kjøligere innmat frister. Nå venter jeg bare på at "valhalla"-revisjonen blir tilgjengelig. En slimline-versjon hadde vært herlig, men jeg har gitt opp den drømmen...

Lenke til kommentar

Finnes det ingen oversikt over datoene de aktuelle modellene ble produsert??

Jeg hadde en core konsoll fra launch (11-21-2005) som gikk istykker i desember, sendte den inn og fikk tilbake en ny som var produsert i uke 42 2008! Desverre var det uka før Jasper ble produsert så det er nok en Falcon, men jeg fikk jo tross alt en 3 år nyere konsoll da :D

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg har enda release konsollen.. Og nå som man kan innstalere spillene, så bråker den jo betydelig mindre..

Men det jeg lurer på er om viftene til Jasper bråker mindre enn release konsollene?

Rett etter at jeg har skrudd på min 360, så går viftene på det laveste "turtallet" i ca 10 minutter, for så å øke hastigheten litt, for så å holde seg på det nivået så lenghe den står i dashboard... men når jeg feks spiller gta 4, så går viftene for full dryling! Men det rare er at når jeg spiller cod 4 og race pro, så går viftene i samme hastighet som om den skulle stå i dashboard... Så det er tydeligvis enkelte spill som utvikler mere varme slik at viftene går hurtigere?

Det jeg håper på er at jasper`n sine vifter holder seg på samme hastighet som når man slår den på, altså når den er kald! Er det noen som kan bekrefte dette? :)

Lenke til kommentar

Jeg har ikke sammenlignet Jasper og release mot hverandre, men jeg føler meg ganske sikker på at jasper sine vifter bråker mindre. Den trekker jo under halvparten av strømmen som din gjør og det utvikles mindre varme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...