Gå til innhold

Baldur's Gate - Generell diskusjon og informasjon


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Holder på med Icewind Dale nå, og har fått med meg at reglene i spillet er nesten identiske med Baldur's gate. Jeg har en thief i gruppa mi som er helt elendig i kampsituasjoner, men helt nødvendig når det gjelder "disarm traps", i og med at det kryr av traps i spillet... Så nettopp knappen "dual-class", og lurer på om det er noen god ide og om jeg har noe å tape på å gjøre han til en sorcerer eller noe sånt i tillegg? Vil han fortsatt ha muligheten til å gjøre alt han kunne gjøre som thief?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kjøpte en pakke der jeg fikk baldurs gate 1 og 2 og de fleste expansion pakkene med.

Men jeg klarer bare ikke sette meg ordentlig inn i spillene, noe som er synd, siden alle sier de skal være så fantastisk.

Jeg kan ingenting om Dungeons and dragons, og er vanskelig og finne ut av det, siden veldig lite forklares i spillet.

 

I tillegg syntes jeg spillet (bare prøvd baldurs gate 1 enda) er veldig vanskelig, kom meg ikke serlig langt i baldurs gate 1 før jeg ga opp. Folkene i teamet mitt døde veldig ofte, og til slutt hadde jeg ikke penger til og ressurecte dem flere ganger. Kom til den første ordentlige bossen, langt inne i en eller annen hule, det kommer massevis av skjeletter og andre monstre, pluss selve bossen, alle folkene jeg hadde med meg døde før jeg fikk gjort noe særlig...

 

Har også en eller annen grafikk bug som jeg ikke vet hvordan jeg skal fikse, blod i spillet, dyr (feks fuglene som flyr rundt om kring) og noen andre ting, har slags svarte firkanter rundt seg.

 

Hadde vært fint med og få hjelp med dungeons and dragons reglene, og tips til spillet, slik at jeg kan komme meg videre :p

Tror jeg prøver meg på Neverwinter nights 2, det virker som at det er litt enklere.

 

 

Hvis du ikke har peiling på regler og begrep som blir brukt i spillet kan du sjekke her:

http://www.gamefaqs.com/computer/doswin/game/75251.html

 

Sjekk ut "AD&D Rules FAQ" for forklaringer på regler for eksempel.

 

Det at du dør mye har nok mest med at du har laget karakteren din "feil" eller at du rett og slett ikke posisjonerer deg korrekt. Det er viktig at du plasserer folk som kan ta litt bank foran og unngår at de med mindre armor blir truffet.

 

Om du ikke har lagt merke til det så kan du trykke på space for å sette spillet på pause når du vil, bruk dette OFTE! Du kan gjøre alt av kommandoer mens spillet er på pause.

 

Bruk quicksave OFTE! Dør noen i gruppen din eller du driter deg ut skikkelig så load quicksaven din. ikke bruk penger på å gjenopplive folk i gruppen din med mindre du quicksaver ved en feil etter noen er døde.

 

Folk i gruppen din kan bruke buer, armbrøster og slynger. Et godt tips er å sette spillet på pause så fort du får øye på en fiende og la alle i gruppen din bombardere dem med prosjektiler. Kommer de i nærkamp kan du sette spillet på pause og bytte om til sverd osv for de som bruker det.

 

Angående de svarte boksene: Her er 2 linker du kan teste for løsninger.

http://www.shsforums.net/index.php?showtopic=30840

http://blog.yimingliu.com/2008/04/16/baldu...e-acceleration/

 

Hvis ikke noe av de hjelper så bare google "Baldurs gate black boxes"

 

Siste men ikke minst: Les denne BG tråden du leser nå, mange fine tips her.

Men de jeg putter fremst, vil da lede gruppa og ta seg av samtaler. Hva om den som tåler mest, ikke er noe god til og forhandle og slikt?

 

Du kan forandre formasjoner slik at de som er gode til å snakke for seg blir plassert bakerst i gruppa. Det er en formasjonsknapp på hovedskjermen, høyreklikk på den for å få opp flere alternativer.

Men når det er bakerst i gruppa leder de jo ikke gruppen, altså får de ikke pratet. Eller tar jeg feil?

Lenke til kommentar
Joda, den som er øverst av karaterene til høyre på skjermen vil alltid lede gruppen. Om du forandrer gruppeformasjonen slik lederen går bakerst, har det ingenting å si. Lederen vil alltid snakke og loote uavhengig av formasjon. :)

Med mindre det er en sånn npc som snakker med en gang den ser en av karakterene dine, har iallfall jeg alltid trodd.

Lenke til kommentar

Personen på toppen går alltid fram og snakker om du har trykket på en NPC. Om det er en NPC som automatisk snakker til deg, blir det den nærmeste. Det førte til at

Sarevok

snakket til Dynaheir, og sa navnet hennes opptil flere ganger i samtalen før den siste kampen i BG1.

 

Edit: Personen på toppen av listen til høyre, that is.

Endret av Joakim_B
Lenke til kommentar
Da må jeg ha de som tåler mest fremst da, og de som er god til og snakke tåler ikke mye i min gruppe :/

 

 

Enkelt å fikse.

 

Som sagt så må du quicksave ofte, kommer du tilfeldigvis over en NPC som vil snakke med deg så fort han ser en fra gruppen din så quickload og gå inn med den du vil skal snakke først.

 

Litt tungvint, men fremdeles en enkel løsning.

Lenke til kommentar
jeg har selv begynt et game i icewind dale 1 nå, har 2 characters. den ene er Fighter/mage/cleric, den andre er fighter/mage/thief. dritmoro. cruiser rundt i vale of shadows nå :) eier som bare det, trenger sjeldent og Rest'e

 

Nja, du blir aldri like god som en ren klasse

 

Sant, selv ville jeg ikke gjort mer enn å dual classe selv. og selv da er det kun et fåtall kombinasjoner som faktisk er allraite. Er du en nybegynner ville jeg holdt meg til en ren klasse selv.

Lenke til kommentar

nei, er ikke nybegynner :lol: har spilt disse spillene siden de kom på markedet. lagde de 2 multiclasserne mest fordi resten av valgene virka kjedelig, hehe. gjort alt før, bortsett fra å teste dual-classing da. må vel få gjort det en gang jeg blir giret på å spille et av spillene igjen. hvilket av BG/IWD spill er gøyest å dual'e i da?

Lenke til kommentar

En artig opplevelse jeg hadde med BG2 for noen år siden var når jeg startet et multiplayerspill slik at jeg kunne lage mitt eget party. Jeg lagde en Ranger/Cleric og en Wizard/Thief og fullførte hele spillet kun med disse to. En nokså artig opplevelse jeg kan anbefale andre og! Bare husk å installere ToB så dere ikke når maks level for tidlig ;)

Lenke til kommentar

Finnes det en patch for Baldurs Gate 1 som gjør at spillet kan være paused mens jeg er i inventory'en? Dette var en av de mest irriterende forskjellene etter å ha spilt BG2, jeg kan rett og slett ikke bruke inventory til å finne spells eller potions om jeg blir overrasket av venskelige kamper fordi jeg blir fort drept når spillet automatisk blir unpaused...

Lenke til kommentar
nei, er ikke nybegynner :lol: har spilt disse spillene siden de kom på markedet. lagde de 2 multiclasserne mest fordi resten av valgene virka kjedelig, hehe. gjort alt før, bortsett fra å teste dual-classing da. må vel få gjort det en gang jeg blir giret på å spille et av spillene igjen. hvilket av BG/IWD spill er gøyest å dual'e i da?

 

Baldur's Gate 2, dualclass kensai/mage. Les mer her

Lenke til kommentar
Finnes det en patch for Baldurs Gate 1 som gjør at spillet kan være paused mens jeg er i inventory'en? Dette var en av de mest irriterende forskjellene etter å ha spilt BG2, jeg kan rett og slett ikke bruke inventory til å finne spells eller potions om jeg blir overrasket av venskelige kamper fordi jeg blir fort drept når spillet automatisk blir unpaused...

 

 

Plasser potions osv i de 3 quickslot'ene til hver av gruppemedlemmene??

Endret av Onkel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...