Gå til innhold

Baldur's Gate - Generell diskusjon og informasjon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Bør en ha spillt BG1 for å spille BG2?

 

Ja, jeg vil anbefale at du spiller BG1 før du går til BG 2 da man blir kjent med en god del av figurene i eneren som toeren antar at du har møtt før med tanke på samtaler. Foruten det så har spillet en nydelig historieselv om grafikken ikke er toppmoderne med dagens standard.

Lenke til kommentar
Bør en ha spillt BG1 for å spille BG2?

 

Ja, jeg vil anbefale at du spiller BG1 før du går til BG 2 da man blir kjent med en god del av figurene i eneren som toeren antar at du har møtt før med tanke på samtaler. Foruten det så har spillet en nydelig historieselv om grafikken ikke er toppmoderne med dagens standard.

Allright. Har dere noen tips/ er det noe jeg bør vite før jeg starter å spille?

Lenke til kommentar
Bør en ha spillt BG1 for å spille BG2?

 

Ja, jeg vil anbefale at du spiller BG1 før du går til BG 2 da man blir kjent med en god del av figurene i eneren som toeren antar at du har møtt før med tanke på samtaler. Foruten det så har spillet en nydelig historieselv om grafikken ikke er toppmoderne med dagens standard.

Allright. Har dere noen tips/ er det noe jeg bør vite før jeg starter å spille?

Du MÅ altså ikke men det er sterkt anbefalt siden du starter med noen av de samme karakterene og at du kan bruke din egen karakter fra BG1!

Ellers så er det kanskje litt lurt å lese littegrann i AD&D-reglene om karakterbygging (klasser, raser, egenskaper, skills) før du starter spillet. Har du absolutt ingen peiling på dette går det fort å lage en karakter som har en fullstendig ubrukelig "build". Baldur's Gate er altså ingen Oblivion der du kan være trollmann, kriger og tyv på en gang.

Lenke til kommentar
Bør en ha spillt BG1 for å spille BG2?

 

Ja, jeg vil anbefale at du spiller BG1 før du går til BG 2 da man blir kjent med en god del av figurene i eneren som toeren antar at du har møtt før med tanke på samtaler. Foruten det så har spillet en nydelig historieselv om grafikken ikke er toppmoderne med dagens standard.

Allright. Har dere noen tips/ er det noe jeg bør vite før jeg starter å spille?

Du MÅ altså ikke men det er sterkt anbefalt siden du starter med noen av de samme karakterene og at du kan bruke din egen karakter fra BG1!

Ellers så er det kanskje litt lurt å lese littegrann i AD&D-reglene om karakterbygging (klasser, raser, egenskaper, skills) før du starter spillet. Har du absolutt ingen peiling på dette går det fort å lage en karakter som har en fullstendig ubrukelig "build". Baldur's Gate er altså ingen Oblivion der du kan være trollmann, kriger og tyv på en gang.

 

 

Godt sagt. Selv ville jeg anbefale deg å starte med en human Fighter eller en Human Paladin siden de faktisk kan ta litt bank da spillet er ganske utilgivende i begynnelsen. Mage er definitvt noe for viderekommende da de er veldig svake i starten, spesielt for nybegynnere.

 

En annen ting som også er verdt å nevne er at statsene dine (strength, dexterity, wisdom etc) har en litt utradisjonell funksjon når du lager en ny figur. For hver av statsene vil det bli kastet en 18siders terning somtilfeldig havner på 1-18 på hver av de 6 statsene du har. disse kan bli flyttet om etterpå og satt over i andre stats etterpå, men det er ikke sikkert du får en lik mengde hver gang. hvis du går for en fighter eller paladin så sørg for at du har 18 strength. 18 dexterity og 18 Constitution før du går videre. (paladins vil alltid ha høy karisma automatisk)

Endret av Onkel
Lenke til kommentar
Hvordan funker egentlig strength saken? er det bedre med 18/96 enn f.eks. 18/48?

 

Dette her burde forklare det bedre:

http://oliver.ohawk.com/bg2_faq/strength.php

 

Det er ikke noe must å ha så nærme 18/00 som mulig da det er mulig å øke styrken din til 19 iløpet av spillet (røper ikke hvordan)

 

 

 

Et tips til til Gnav: Last ned patcher, det finnes noen kjedelige bugs!

Endret av Onkel
Lenke til kommentar

Adversary.

 

Til BG I kommer jeg ærlig talt ikke på noen særlig viktige MOD's nei for å være ærlig.

Når du har BGTutu og widescreen MOD, så er du vel i grunn i mål, og kan bare lene deg tilbake og nyte spillet :D

BG's sterkeste sider er imo NPC's, banter, levende verden, masse småquests, fritt gameplay osv osv...

MODmessig er BG II en annen sak, men det kan jo diskuteres i en annen sammenheng.

 

On a sidenote:

Man trenger da vitterlig strengt tatt ikke lage noen særlig "build" for å spille dette spillet. For å være ærlig er det med builds en gjenspillssak. Spillet kan godt nytes uansett hvilken karakter man velger, og man vil kunne gjennomføre det greit enten man er fighter, mage, paladin, rogue, ranger osv osv. Riktignok er BG I kanskje litt vrient helt i starten som mage, men kom deg inn til Friendly Arms Inn og plukk med deg Jaheira og Khalid, så har man plutselig 2 tanks som kan forsvare deg.

Simpelthen husk at Thac0 skal være lavest mulig, og AC skal være lavest mulig, så er du i mål :)

Også, litt trivia bare for å korrigere litt... Stats består av 3 x vanlige 6-sidede terninger, slik at du havner fra 3-18, og med veldig mye større sjanse for å få rundt 10 enn noen av ekstremene, som 18 eller 3.

 

Det er sterkt anbefalt å plukke med seg Baldur's Gate I før man spiller 2'ern, men hvis det er grafikken som stopper deg, så skaff deg BGTutu og Widescreen MOD, så spiller du plutselig med grafikken til 2'eren i den oppløsningen du vil. Du vil ikke angre, for atmosfæren i spillet rocker!

 

 

Videre RPG's anbefales:

BG II - Shadows Of Amn, med expansion "Throne of Bhaal".

Planescape Torment

Fallout 3 (Også Fallout 1, Fallout 2, Fallout Tactics, men 3'ern er konge)

Star Wars - Knights of the Old Republic (KOTOR)

Star Wars - Knights of the Old Republic 2 (Helst da med MOD'en som har fikset og restaurert fjernede dialogsekvenser, ettersom de klippet slutten i stykker for å rushe spillet ferdig).

Neverwinter Nights 2

 

 

Icewind Dale serien mangler alt av npc og "liv", så det er bare redusert til rent hack 'n slash som ikke falt meg i smak i det minste.

Lenke til kommentar
Adversary.

 

Til BG I kommer jeg ærlig talt ikke på noen særlig viktige MOD's nei for å være ærlig.

Når du har BGTutu og widescreen MOD, så er du vel i grunn i mål, og kan bare lene deg tilbake og nyte spillet :D

BG's sterkeste sider er imo NPC's, banter, levende verden, masse småquests, fritt gameplay osv osv...

MODmessig er BG II en annen sak, men det kan jo diskuteres i en annen sammenheng.

 

On a sidenote:

Man trenger da vitterlig strengt tatt ikke lage noen særlig "build" for å spille dette spillet. For å være ærlig er det med builds en gjenspillssak. Spillet kan godt nytes uansett hvilken karakter man velger, og man vil kunne gjennomføre det greit enten man er fighter, mage, paladin, rogue, ranger osv osv. Riktignok er BG I kanskje litt vrient helt i starten som mage, men kom deg inn til Friendly Arms Inn og plukk med deg Jaheira og Khalid, så har man plutselig 2 tanks som kan forsvare deg.

Simpelthen husk at Thac0 skal være lavest mulig, og AC skal være lavest mulig, så er du i mål :)

Også, litt trivia bare for å korrigere litt... Stats består av 3 x vanlige 6-sidede terninger, slik at du havner fra 3-18, og med veldig mye større sjanse for å få rundt 10 enn noen av ekstremene, som 18 eller 3.

 

Det er sterkt anbefalt å plukke med seg Baldur's Gate I før man spiller 2'ern, men hvis det er grafikken som stopper deg, så skaff deg BGTutu og Widescreen MOD, så spiller du plutselig med grafikken til 2'eren i den oppløsningen du vil. Du vil ikke angre, for atmosfæren i spillet rocker!

 

 

Videre RPG's anbefales:

BG II - Shadows Of Amn, med expansion "Throne of Bhaal".

Planescape Torment

Fallout 3 (Også Fallout 1, Fallout 2, Fallout Tactics, men 3'ern er konge)

Star Wars - Knights of the Old Republic (KOTOR)

Star Wars - Knights of the Old Republic 2 (Helst da med MOD'en som har fikset og restaurert fjernede dialogsekvenser, ettersom de klippet slutten i stykker for å rushe spillet ferdig).

Neverwinter Nights 2

 

 

Icewind Dale serien mangler alt av npc og "liv", så det er bare redusert til rent hack 'n slash som ikke falt meg i smak i det minste.

 

Kloke ord der. Evigheter siden jeg spilte det nå og hukommelsen er ikke hva den en gang var ;)

Og selvsagt går det an å spille som hvilken som helst class i eneren, men jeg ville nå sterkt anbefale en av de jeg nevnte for nybegynnere slik at de sparer seg selv for en haug med frustrasjon og ikke legger spillet vekk av den grunn ;)

Lenke til kommentar
Bør en ha spillt BG1 for å spille BG2?

 

Ja, jeg vil anbefale at du spiller BG1 før du går til BG 2 da man blir kjent med en god del av figurene i eneren som toeren antar at du har møtt før med tanke på samtaler. Foruten det så har spillet en nydelig historieselv om grafikken ikke er toppmoderne med dagens standard.

Allright. Har dere noen tips/ er det noe jeg bør vite før jeg starter å spille?

 

Ta vare på gullbuksene! :p

Lenke til kommentar

Det var som pokker da! Og jeg som egentlig ikke har tid!

 

*klatrer opp på loftet, ser meg raskt rundt før jeg med bestemte skritt går bort til en gammel gullbeslått eikekiste. Blåser raskt av litt støv som har samlet seg før jeg varsomt, men bestemt løfter lokket. En knirkende lyd skjærer gjennom rommet i det kistens innhold røper seg. Med varsomme hender løfter jeg ut de store, orginale pappeskene med spillhistoriens kanskje største skatt, Baldur's Gate serien*

Lenke til kommentar

Tidenes rollespillserie, med et omfang som vi dessverre aldri får se maken til igjen. Detaljnivået er altså så enormt. Jeg liker spesielt det faktum at utviklerne fylte opp spillet med små godbiter som sikkert bare 20 prosent av spillerne fikk med seg. Beste eksempelet jeg kan komme på er nok Twisted Rune-oppdraget i BG2, som man snubler over helt på måfå (men bare dersom visse forutsetninger er til stede). Skal ikke røpe mer enn det. Tror nok det er en del folk her som vet hva jeg prater om. :ph34r:

Endret av Penneknekt
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...