Gå til innhold

Den Store Mat-tråden

Nøtte

Anbefalte innlegg

Kebab er godt etter en fylletur på byen. Ellers smaker det drit :)

Det vet jeg egentlig ikke når jeg tenker meg om :blink:

Skulle faen meg si det samme, haha.

Kebab er godt, men den ene broren min klarer det bare ikke. Tror han er litt dramaqueen når det kommer til kebab.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-127711

Gjør heller kebab-tråden min større *taoverforumet*

Jeg hadde ikke fått med meg at han nordmannen vant kokkekonkuransen i paris.

Lenke til kommentar

På tide med litt tradisjonsmat eller hva?

Dette er helt klart min favoritt når det gjelder julemat, og jeg tar gjerne litt utenom også :)

Pinnekjøtt!

Porsjoner

Ingredienser

1,6 kg pinnekjøtt - gjerne mer til et sultent lag!

Slik gjør du:

1. Del pinnekjøttsiden langs hvert ribben. Vann ut i rikelig vann i ca. 30 timer i romtemperatur. (Se under)

2. Legg en metallrist eller bjørkepinner uten bark i bunnen av en vid kjele. Fyll på vann så det står i høyde med risten.

3. Legg pinnekjøttet over og la det dampkoke på svak varmei ca. 3 timer. Pass på så det ikke koker tørt.

4. Pinnekjøttet kan om ønskelig brunes lett i stekeovnen. Legg pinnekjøttet på rist over langpannen, litt høyt i ovnen på sterk varme eller grill i ca. 5 minutter.

Serveres på varme tallerkener med evt. grove julepølser eller vossakorv, kålrotstappe, kokte poteter, kokesjy og sennep.

Pølsene kan dampe sammen med pinnekjøttet de siste 15-20 minuttene.

PSST:

Pinnekjøtt er saltet og tørket/speket og må vannes ut før bruk. Kjøttet får tilbake sin naturlige væskebalanse og saltmengden reduseres. Utvanningstiden varierer litt etter hvor mye kjøttet er tørket, tykkelsen på kjøttstykkene og temperatur på vannet. Lunkent vann gir raskere utvanning.

For uvannet pinnekjøtt beregnes 400 g pr pers, og 500 g for storspisere. For ferdig vannet beregnes 530 g pr pers og 650 g for storspisere.

Herkanduleseomopphavettilpinnekjtt.jpg

Nesumar

Lenke til kommentar

Hehe når det er snakk om ovnsbakte kan jeg nesten bare spise det:-) Alt er stort sett laget ut av det jeg fant i kjøleskapet og kjøkken hyller:-) Eneste jeg kjøpte var bønner og kjøttdeig!!!

ps potetene er delt i to så det ser mer ut enn det det er da!!

Lenke til kommentar

Mmm, enig angående potetene. Jeg burde tatt bilde av gårdagens laksemåltid med ovnstekte poteter dynket i kryddersmør. Mengden poteter overstiger i høy grad mengden fisk, men det fungerer helt utmerket. I dag er jeg ganske stappet etter morsdagskaken. "Atomkaloribomba fra nord" er passe mektig. Den ble ikke skikkelig stekt i midten, så jeg måtte kutte hele kaken om til en smultring. Det er dessverre ikke første gang jeg må ty til dette drastiske steget.

Jeg har et bilde av mesterverket, men Nokia PC Suite er ikke i veldig godt humør akkurat nå, så bildet forblir på min telefon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...