Gå til innhold

Eget forum for bruker-nyheter.


Anbefalte innlegg

Som jeg ser det så kan utfallet bli slik at vi, brukerene, finner en nyhet som kanskje har en allmenn interesse. Gamer.no kommer inn med en skribent og får ett intervju med utvikler et skritt ned linja. Nå sier jeg ikke at redaksjonen ikke hadde funnet ut på egen hånd, men det kan da ikke skade å få ett dytt?

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Er som TSP litt skeptisk til dette, da mange i dag poster nyheter i forumkategorien der den hører hjemme, og dermed kan dette tømme mange av de grunnleggende kategoriene. Men det er jo mulig at en egen kategori vil gjøre at vi får med oss enda mer, så jeg er så absolutt villig til å gi det en sjanse.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hadde planer om å svare på emnet tidligere. Men jeg har desverre ikke fått anledning til virkelig å sitte meg ned og svare før nå.

 

Jeg liker ideen med en egen kategori for brukernyheter. Det er ingen tvil om at brukerne på forumet står for en stor del av innholdet gamer.no tilbyr hvis man inkluderer forumet. Gamer.no og de andre sitene i nettverket vil alltid ha begrensede ressurser. De har ikke uendelig med penger, og de har også et begrenset antall skribenter. Dette gjør at de må prioritere hvilke saker de vil skrive om. Det er her dere brukere kommer inn. Dere utgjør en nesten ubegrenset ressurs. Artikler fra brukere vil være et ypperlig tillegg til artiklene fra sitene selv.

 

Jeg har en del tanker rundt dette og vil gjerne dele dem med dere. Det er en del utfordringer rundt å ha en slik kategori. En del spørsmål man må finne ut av. Først av alt, skal hvem som helst kunne poste i kategorien? Det vil alltid være useriøse brukere på et forum, og de vil nok alltids benytte seg av muligheten for å gjøre livet surt for andre. Hittil har det ikke vært så mange av dem på dette forumet, og jeg er glad for det. Men det kan være nyttig å vurdere om hvem som helst skal kunne poste i kategorien. Jeg ser flere løsninger på problemet.

 

1. Brukere må sende en prøveartikkel til et panel som så eventuelt godkjenner denne brukeren som "Bruker-skribent" eller noe i den gaten. Disse brukerne vil da få muligheten til fritt å starte tråder i brukerartikkel-kategorien(e), og dermed enkelt kunne bidra til forumet og sitene.

 

2. Forhåndsmoderering av alle tråder i kategorien. Dette er en mulighet man enkelt kan aktivere i kontrollpanelet til forumprogramvaren. Det vil enkelt si at moderatorer/administratorer må godkjenne hver nye tråd som blir postet i kategorien. Dette vil være mer tidkrevende enn den overstående metoden, men til gjengjeld la folk poste tråder uten å nødvendigvis måtte godkjennes på forhånd. Man kan imidlertid fortsatt ha en spesial brukergruppe som slipper denne forhåndsmodereringen, og dermed kan poste tråder som dukker opp med en gang.

 

3. Man kan la kategorien være åpen for alle, og ha egne moderatorer som saumfarer kategorien og passer på at trådene/artiklene holder en høy nok standard. Dette krever imidlertid at vi må hyre inn en moderator eller to til. Ikke at det ville være vanskelig. Et problem med dette er jo at man istedenfor å være på forskudd når det gjelder dårlige, intetsigende artikler nå ligger på etterskudd. Dermed vil brukere og leserne i kategorien komme til å støte på meningsløse tråder og kaste bort tid.

 

Jeg heller egentlig mest mot nummer 2. Den sikrer at alle kan delta uten å måtte være godkjent på forhånd. Så kan vi heller gjøre det slik at de brukerne som har et solid track record å vise til slipper å måtte vente på å få godkjent trådene sine. Riktignok medfører denne ordningen litt ventetid før artiklene godkjennes. På en annen side sikrer vi at innholdet som dukker opp i kategorien faktisk er av en tilfredstillende kvalitet, og ikke en to setning kort notis som linker til en eller annen ekstern kilde. Ettersom moderatorene vi har nå har mer enn nok å gjøre med å moderere de nåværende kategoriene kunne det være en tanke å utnevne en eller to brukere til moderator-redaktører for denne kategorien. Det vil si at to brukere med de nødvendige kunnskapene og ferdighetene kan få ansvar for å godkjenne artiklene og sammen med administratorer "oppgradere" brukere med gode artikler til brukerskribenter. På sikt vil vi da kunne opparbeide en samling mer eller mindre dyktige og aktive brukere som bidrar med artikler til forumet.

 

Et annet spørsmål som melder seg er hvilke krav vi skal stille til de enkelte artiklene. Bør vi ha en standard for artikkelformateringen? Altså alt som har med font-valg, overskrifter, artikkelbilder og oppsett å gjøre. Skal vi ha noen regler for minimum lengde på artiklene? Skal vi tillate flere artikler om samme emnet eller samme nyhet? Hva slags artikler skal vi tillate? Skal vi tillate artikler om generelle tanker rundt spill, eller bare artikler om nyheter innen spillverdenen? Dette er spørsmål man må vurdere.

 

Rent personlig mener jeg strenge krav til både utforming og innhold i artiklene er imperativt for å lykkes med en slik kategori. Ikke bare vil dårlig formatering skremme vekk lesere, det vil også gjøre opplevelsen rotete. Tenk dere noen som bruker overskrift, mens andre ikke gjør det. Tenk dere folk som har gigantiske bilder i artiklene, mens andre bruker thumbnails. Tenk dere noen artikler i en font og andre artikler i andre fonter. Jeg mener at en slik kategori må ha noen bestemte regler til oppsett. Når det gjelder innhold er ikke det så nøye, så lenge artiklene har en viss leseverdi. Så lenge emnet kan sies å være av interesse for brukere bør det være greit. Om man vil skrive om retro-spill eller skrive om den nye håndkontrollen til Sony så bør det være greit.

 

Idag har Gamer.no en feed på forsiden som linker til nye innlegg på forumet. Tanken min er at de respektive sitene i nettverket skal kunne ha en feed som "overvåker" den respektive brukerartikkel-kategorien, og linker til nye tråder (ikke innlegg) i kategorien. På denne måten vil nyhetstråder og artikkeltråder få plass på forsiden helt automatisk, uten at redaksjonen hos de respektive sitene trenger å vurdere hver enkelt sak. Hvorvidt dette er noe redaktørene og ledelsen for de ulike sitene kunne tenke seg vet jeg ikke. Forløplig diskuterer jeg dette på et idestadie. Så får man heller ta det videre når man kommer så langt. Denne feeden vil selvsagt ikke få like mye oppmerksomhet som sitenes egne artikler. Men leserne av de respektive sitene ville hvertfall fått muligheten til å linke seg inn på artiklene direkte fra forsiden. Det er selvfølgelig ingenting i veien for at sitene skulle kunne promotere enkelte artikler i brukerartikkel-kategoriene dersom de ønsker det. For eksempel kunne det være en artikkel de synes var så velskreven, interessant og aktuell at de ville linke til den på samme måte som de andre site-artiklene på forsiden med artikkelbilde-thumbnail og det hele.

 

Gamer.no og de andre sitene er først og fremst communities... Samfunn. Det er brukerne som utgjør dette samfunnet. Uten dere lesere og brukere er ikke sitene verdt noe som helst. Dere står ikke bare for annonseinntektene. Dere er også store bidragsytere når det kommer til innhold. Forumet er et sted for diskusjon rundt site-artiklene, relaterte emner og alt mellom himmel og jord. Halve verdien i en artikkel om noe ligger i diskusjonen brukerne fører i etterkant. Jeg mener imidlertid at brukerne ikke bare skal kunne stå for komplmenterende innhold. Jeg synes ikke sitene skal ha enerett på å få produsere innhold. Det er ingen tvil om at dere brukere er en gigantisk ressurs. Denne ressursen håper jeg eierne for sitene i nettverket kan tenke seg å utnytte. Så får vi se om vi ikke kan få til kategori for dette.

 

Så hva synes dere?

 

Snorre :)

Endret av Snorre
Lenke til kommentar

Synes nr. 2 høres flott ut. Som sagt kan en sånn kategori "tømme" de andre kategoriene litt, fordi mye av innholdet her faktisk er nyheter, men jeg er absolutt positiv til å prøve dette. Er også helt enig i at vi bør ha et fast oppsett mtp. overskrifter, fonter, bilder, trådtittel osv.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-127711

Nr 2 høres flott ut, selv om det blir en helt gigantisk jobb, spesielt på starten når alle skal teste det. Da er det nærmest et must med minst en moderator til hvis vi skal se dere i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Lakus har et godt poeng der.

Jeg syns ideen er god, men jeg syns også det er greit å ha nyhetene postet i trådene i selve forumet. Hvilke spill jeg interesserer meg for er betraktelig mindre enn antall spillnyheter som kommer, så å måtte tråkle meg gjennom 4 sider for å finne 5 linjer om et spill jeg kan interessere meg for virker litt lite givende. Da finner jeg heller en tråd på forumet om dette spillet, og finnes det ingen starter jeg en.

Lenke til kommentar

Jeg tror egentlig ikke en slik kategori vil få noen effekt på de eksisterende kategoriene vi har idag. En eventuell brukerartikkel-kategori vil være et sted hvor brukere kan poste egne artikler. Min erfaring er at dette ikke skjer idag, med unntak av spillomtaler som idag postes under kategorien "Leseranmeldelser". Det er få brukere som poster fullverdige artikler på forumet. Om noe slikt postes er det som regel ett kort avsnitt om en nyhet og en link til en tredjeparts kilde. Det blir alikevel ikke det samme som jeg ser for meg at brukerartikkel-kategorien skal brukes til.

 

Når brukere idag poster små blogginnlegg nærmest om en nyhet er det for å diskutere emnet det skrives om. For eksempel kan en bruker skrive litt om en ny oppdatering til World of Warcraft, linke til en nyhetsartikkel hos en engelsk spillnyhetsside, og så sette diskusjonen igang. Slik jeg ser det bør brukerartikkel-kategorien være reservert for ordentlige artikler. Det er selvsagt vanskelig å definere hva en ordentlig artikkel er, men jeg skal prøve å få fram mitt synspunkt på hva en slik ting er. Først av alt skal en ordentlig/fullverdig artikkel kunne stå på egne ben. Det vil si at den ikke skal fungere som en oppsummering av en ekstern kilde, for så å lenke til denne. Det skal ikke være nødvendig for leseren å skulle måtte oppsøke noen flere kilder for å få det fulle bildet av hva nyheten handler om. Det er det som vil bli den store forskjellen mellom brukerartiklene, og de "artiklene" som eventuelt postes idag.

 

Videre bør en ordentlig artikkel selvfølgelig vise til eventuelle kilder. For selv om leseren ikke skal trenge å oppsøke eksterne kilder for å finne ut hva det egentlig handler om, må de ha muligheten til å kunne verifisere at det brukeren skriver er sant. Nå gjeldet dette kun for nyhetsartikler og artikler som setter fram påstander. Kommentarer, omtaler og andre former for artikler som ikke setter fram påstander om noe trenger heller ikke kilder. Det er jo ganske selvfølgelig.

 

Men det oppstår også et annet problem. Skal man tillate diskusjon rundt det emnet som tas opp i en artikkel? Her kommer problemstillingen flere av dere har påpekt fram. Det er en viss fare for at en del av diskusjonen føres fra de eksisterende kategoriene og inn i den eventuelle nye kategorien. La oss ta et eksempel. Se for dere at det skal komme en ekspansjon til det veldig populære Gears of War. En bruker skriver en nyhetsartikkel om dette. Men skal diskusjonen om ekspansjonspakken da foregå i artikkeltråden i artikkel-kategorien, eller skal det opprettes en egen tråd i Microsoft-kategorien for denne ekspansjonen? Jeg heller mot det sistnevnte. Artikkel-kategorien skal først og fremst være et sted man kan lese artikler, ikke diskutere. Det man imidlertid kan og bør gjøre er å diskutere selve artikkelen. Hvorfor er artikkelen god/dårlig? Vet artikkelforfatter eller andre brukere om flere lignende nyheter? Har artikkelforfatter rett i sine meninger (om han skriver en kommentar-artikkel) etc? Det er altså ikke emnet i artikkelen som skal diskuteres, men artikkelen og dens eventuelle påstander.

 

Hvis vi setter en slik ramme for posting i en eventuell brukerartikkel-kategori tror jeg problemet med at de andre kategoriene synker i aktiviteten kan ungås. Jeg er i størst mulig grad interessert i å holde live i de kategoriene vi har. Men jeg tror rammer og tydelige retningslinjer for hvor og hvordan man kan poste kan være med på å holde live i de kategoriene vi har til tross for at vi eventuelt innfører en brukerartikkel-kategori.

 

En problemstilling jeg tok opp i det forrige innlegget mitt er hva slags artikler som skal være lov å poste. Skal man for eksempel få lov til å poste "blog"-artikler. Altså en slags artikkel-kommentarer. For eksempel en artikkel om hvorfor man synes skytespill før i tiden var mye bedre. Skal det være lov å poste faktuelle artikler som for eksempel en artikkel om historien til Nintendo? Hva med omtaler da? Skal disse fortsatt ha sin egen kategori, eller skal vi like godt merge den inn i den eventuelle nye brukerartikkel-kategorien? Jeg har enda ikke fått noen tydelige svar eller tilbakemeldinger rundt problemstillingen, og håper derfor at dere brukere kan ta del i å diskutere dette. Jeg ønsker å få så mye feedback rundt muligheten for brukerartikkel-kategori som mulig, før jeg tar saken opp internt. Det er dere brukere som utgjør forumet, og da må dere også få være med på å bestemme. Det er dere som skal bruke forumet, og jeg vil derfor være sikker på at dere får være med på å lage en struktur og et miljø rundt forumet dere kan trives i.

Endret av Snorre
Lenke til kommentar

Det må være visse krav som oppfylles før en artikkel skal bli godkjent. Som du sier, den må kunne stå på egne ben, henvise til kilder og være godt skrevet. Om den skal være i samme kategori som brukeranmeldelser vet jeg ikke. Det både kan og kan ikke passe. Men, videre i tråden, så må det ihvertfall være klart at det er artikkelen som diskuteres, og ikke hva artikkelen handler om. Skal man diskutere hva artikkelen handler om kan man opprette en egen tråd i den kategorien en føler passer best. Når det gjelder blog-materiale, som du nevner i siste avsnitt, så mener jeg det burde være midt i blinken for en artikkel-del av forumet. Det er ofte artikler som reflekterer litt, forteller om litt historie eller tar opp aktuelle temaer/forandringer i dagens spillverden som er de som er best skrevet fordi man brenner for temaet. Men, det er nå min mening.

Lenke til kommentar

Bump! Ingen som har noen kommentarer og forslag vedrørende mitt siste innlegg? Jeg vil som sagt gjerne ha tilbakemeldinger før jeg tar saken opp internt! Jeg kommer tidligst til å ta dette opp internt etter den 6. juni, da det er siste dag jeg har eksamen. Før det er jeg relativt opptatt. Så om dere brukere kommer med input på saken før den tid ville det være positivt. Hvis ikke blir det til at admin/moderator-teamet tar opp saken internt og bestemmer hvordan kategorien blir for dere. Den inputen som har kommet til nå er imidlertid veldig god. Så fortsett med konstruktive innlegg! :)

Lenke til kommentar

Jeg er veldig enig i ditt siste, lange innlegg, Snorre. Om man kun diskuterer selve artikkelen, og ikke dens tema i artikkel-tråden, mens man diskuterer selve saken i riktig forumkategori, så blir ikke "tømming" av forumet noe problem. Setter artikkelforfatter en link til tema-diskusjonen i artikkelen - og motsatt - så binder man dem også litt sammen, og de blir likere de "ordentlige" artiklene. Om det blir satt opp klare retningslinjer - hva gjelder fonter, skriftstørrelse, bildeoppsett, avsnitt, lengde, karakterbedømmelse ol -, og moderatorer sørger for å holde orden, ser jeg ikke noe i veien for at Gamer-hovedsiden kan få en ny sidespalte hetende "Siste brukerartikler". Jeg tror denne kategorien vil kunne få mye positivt å si for Gamer.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
×
×
  • Opprett ny...