Bertelsen_InnleggNO Skrevet 16. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2009 (endret) Når du har veldig kraftig skjeggvekst vil jeg anbefale en Merkur 11C, den er identisk med 34HD, den høvelen jeg har anbefalt i første post. Det som ikke er likens er at den har en open comb, som kan ligne på en kam, det blir da mye lettere å få bukt med kraftig skjeggvekst. Siden den er likens som 34HD er den nybegynnervenlig, og anbefalt for de med sensitiv hud, selv om den kan brukes av alle. Den har en pris på 289 kroner på Barbershop.no. Det er kun høvelen som vil bli påvirket av hvor kraftig skjeggvekst man har, og ikke kost eller såpe/krem, bare så det er sagt. Hvis du har ønsker om en såpe/krem med en spesifikk duft kan jeg hjelpe med det. Det man virkelig burde bruke er en barberkniv, siden du ikke spør om dette, og har et strengt budsjett vil jeg ikke gå inn på dette. Jeg skal forøvrig skrive et eget avsnitt om dette senere, (Både kniv og kraftig skjeggvekst). *Snip* Skjønner hva du mener ja, jeg bruker selv en 30 minutter på barberingen, og kjører tre omganger. Gled deg til du får en skikkelig BBS (Baby Butt Smooth) - Det er herlig! Ellers burde du bruke dette utstyret i ca. tre uker før du kjøper en ny krem/såpe/barberblader, slik at du mestrer det du har nå. Jeg har mange såper/kremer å anbefale, bare spør hvis du er ute etter noe spesifikt. Endret 16. februar 2009 av Bertelsen Lenke til kommentar
MindTooth Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 Tingen er vel at jeg faktisk tenker å holde det nede. Slik at jeg ikke trenger å se ut som en bjørn. Men det skal vel sies at jeg lett lar det vokse ut igjen om jeg ikke orker å barbere meg. Lurte egentlig bare på hva med trengte av krem, såpe, osv. Ytterst nødvendig slik at startfasen. Birger Lenke til kommentar
Statuen Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 (endret) Hmm jeg følte jeg fikk all hjelpen som overhodet mulig av første innlegg, men Bertelsen har vel snart et godt svar til deg Birger Edit: Jadda alltid gøy å se først etterpå at jeg ikke scrollet til neste side. Endret 16. februar 2009 av Statuen Lenke til kommentar
Bertelsen_InnleggNO Skrevet 16. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2009 (endret) Jeg tror det blir lettest for meg hvis du vil si budsjettet ditt, så skal jeg prøve å finne de beste produktene for den prisen. Du kan godt bruke høvelen til å trimme det ned, hvis det er det du mener? En ordentlig kost vil vare i 15-20 år hvis du tar vare på den, hvis du tenker på det er ikke 400 kroner så mye å bruke. Høvelen vil vare i flere generasjoner. Har du en aftershave fra før? Endret 16. februar 2009 av Bertelsen Lenke til kommentar
MindTooth Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 (endret) Må først si at jeg ikke prøvde å være frekk i forrige innlegg. Tingen er vel at pengene er minimale om dagen. Men siden man forventer at det skal vare lenge, kan det vel koste litt. Kan ikke være åpen for mer enn rundt 1200,- (maks 1500,- om ytterst nødvendig). Var egentlig ment som gave til pappe, men ser at jeg frem til hans bursdag, vil prøve dette selv. Birger Ed1t: Har en Nivea aftershave. Er meget fornøyd med den. Skulle kanskje hatt noe å renske porene med. Nesen ser ut som avlukket til en potetbaker. Endret 16. februar 2009 av MindTooth Lenke til kommentar
Nailer_InnleggNO Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 Barbar deg med høvel, hver eneste dag. Gjerne flere ganger om dagen også. Sikker? Kanskje jeg skal gjøre dette. Det er en myte at sjegget vokser raskere hvis du barberer det ofte. Er bare det at etterhvert som tiden går, får du mer skjegg. Slik er det bare Lenke til kommentar
Bertelsen_InnleggNO Skrevet 16. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2009 (endret) Må først si at jeg ikke prøvde å være frekk i forrige innlegg.*Snip* Jeg opplevde ikke innlegget ditt frekt, tvert imot! 1200 kroner er veldig bra, selv om det blir rimeligere enn det, siden du har en aftershave du er fornøyd med slipper du å bruke mer penger på det. Merkur 11C - 289,- Edwin Jagger Best Badger +stativ 349,- Proraso barberkrem eukalyptus i tube 99,- Men-u Healthy Facial Wash 99,- Tilsammen 836 kroner, pluss 50 kroner i frakt. Det kan fortsatt bli rimeligere, hvis du heller vil ha en annen kost eller krem. Jeg vil dog anbefale deg å kjøpe dette, slik at du ikke får feil inntrykk av tradisjonell barbering, produktene jeg anbefaler er av veldig bra kvalitet, og jeg har testet dem selv. Da har du alt du trenger, pluss en ansiktsrens. Ansiktsrensen skal være nok til 265 vask. Har den selv, og den funker veldig bra, selv om noen kan oppleve litt irritasjon av den, jeg kontaktet Men-u selv om dette, og de sa at 1 / 3000 opplever irritasjon pga. te-treoljen. Som alltid vil jeg anbefale å se filmene til Mantic (Link i førstepost), slik at du får et bedre inntrykk om hva dette dreier seg om. Tradisjonell barbering er mer krevende enn moderne barbering, men dette er bare positivt etter min mening, du får alltid et bedre "sluttprodukt" med dette, og det kan bli en liten hobby. Jeg driver forøvrig å lager et barberskrin av tre, med bunn av silke og speil i lokket. Når jeg er ferdig med det, skal jeg lage en barberkost. Endret 16. februar 2009 av Bertelsen Lenke til kommentar
deaktivert443556 Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 (endret) Jeg må si at jeg er overrasket (og faktisk litt imponert). Jeg trodde klassisk barbering var ca like vanlig som folk som røyker pipe. Det ser jo veldig elegant ut, og det frister å teste det ut*. Tålmodigheten min kan kan bli et tema da. Jeg så videoen av han fyren som brukte 10 min. Dette var visstnok veldig raskt, men jeg bruker ikke mer enn 2-3 min i dag (jeg bruker ikke skum), så da spørs det om jeg "tar skrittet" over til klassisk. Det er jo uansett ganske så dekorativt med et slikt sett stående i på badet, så kanskje jeg hinte frempå at dette kunne være en god gaveidé. Edit: *) Her prater jeg altså om klassisk barbering, ikke piperøyking... Endret 17. februar 2009 av Bradbury Lenke til kommentar
Statuen Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 (endret) Jeg var også vandt med å bruke rundt 3 min.. Har de første gangene mine brukt opp mot 15-25 min på shaven og må si det følest godt. Nesten som jeg ser fram til å våkne! EDIT: Bertelsen... jeg har ikke stativ for øyeblikket siden jeg endte opp med så dyr kost. Er dette noe stort problem? For øyeblikket står den fint opp ned med busten opp i været... Endret 17. februar 2009 av Statuen Lenke til kommentar
Bertelsen_InnleggNO Skrevet 17. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2009 Noen anbefaler stativ til kosten, slik at den blir hengt ned, og derfor tørker fortere. Noen har aldri brukt stativ, og mener det er ubrukelig. Vanskelig å si om det har noe for seg, jeg vil dog anbefale å kjøpe en litt senere, du trenger bare å kjøpe en til 60 kroner. Jeg bruker selv stativ, og da er kosten tørr til neste barbering. Lenke til kommentar
MindTooth Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Takk for anbefalingen. Skal bestilles når de får inn kosten. Birger Lenke til kommentar
Bertelsen_InnleggNO Skrevet 17. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2009 Jeg glemte jo selfølgelig å skrive barberblader med i regnestykket. Derby Extra koster 19 kroner der, så de er veldig rimelige. Jeg skal bestille en pakke med 200 Featherblad, et blad varer i seks dager - 200 x 6 = 1200 dager med barbering. Altså tre år med barbering, hvis jeg barberer meg hver dag. Det koster rundt 400 for en slik pakke, da betaler man 30 øre pr. barbering, eller 2 kroner pr. blad. Lenke til kommentar
Melfacion Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Da var jammen jeg også bitt av basillen Gikk for følgende pakke: Merkur 11C Simpsons Berkeley barberkost (Pure Badger) Derby Extra barberblader 100-pakning Proraso barberkrem eukalyptus i tube men-u Facial Moisturiser Lift men-u Healthy Facial Wash Totalpris: 1 165,- (inkl frakt). Bertelsen: Takk for en kjempefin guide. Kan du si litt om hva som egentlig er forkjellen på de forskjellige Merkur høvlene? For oss med null erfaring er det ikke godt å begripe hvorfor den ene eller andre egner seg bedre for nybegynnere eller kraftig skjeggvekst. Selv har jeg relativt kraftig skjeggvekst, og barberer meg sjelden mer enn 1-2 ganger i uka. Liker å spare litt skjegg, men vil alltid ha vekk hårveksten på halsen. Lenke til kommentar
MindTooth Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Hvor kjøper du disse bladene da. Trenger nok kun en ti-pakningen i førsteomgang. Birger Lenke til kommentar
Bertelsen_InnleggNO Skrevet 17. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2009 (endret) *snip* De forskjellene som utgjør barberingen er: -Vinkel på bladet i forhold til guarden på høvelen (se bilde), når man leser om dette er det målt i agressivitet. -Vekt, vekten utgjør en stor forskjell, jo mindre vekt - jo lette er det for nybegynnere, da lærer man presset mer naturlig. -Høvlene som er tilrettelagt for kraftig skjeggvekst har en open comb, ligner på en kam (se bilde). Merkur 34HD har en liten vekt, og vinkelen på bladet gjør den til en lite agressiv høvel, men agressiv nok til at man kan få en BBS, etter nok trening. Når bladet er veldig agressivt vil det kutte hårene under huden, man får da en helt glatt hud, og man trenger ikke å barbere seg før etter 30 timer kanskje, men det er vanskelig for nybegynnere å klare dette uten å kutte seg, eller få en helt jævlig razorburn. Man kjøper som oftest ikke veldig agressive høvler, men heller en høvel man kan stille inn, da velger man selv hvor agressiv den skal være. Merkur Futur og Merkur Vision er de mest populære høvlene som er innstillbare. Jeg har selv en Futur, den koster rundt 500 kroner, og er veldig vanskelig i bruk - Derfor vil jeg ikke anbefale den til nybegynnere. Her er et bilde av en høve, Merkur 11C: -I den røde avmerkingen kan du se det som gjør høvelen til en open comb, en kam som hjelper med å plassere hårene riktig i bladet. -I den grønne avmerkingen kan du se guarden, dette hjelper deg å holde riktig vinkel, slik at den ikke blir for agressiv. Når man bruker en innstillbar høvel blir denne skrudd opp og ned, da får man en mer agressiv vinkel. Mindtooth: Jeg kjøper dem på Ebay. Endret 17. februar 2009 av Bertelsen Lenke til kommentar
Wilhelmsen Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Føler jeg har noe mer kontroll på dette her nå. Ingen kutt eller razor burns. Går over tre ganger, dog ikke i mot hårene der hvor ting har vært problematisk tidligere. Å stå opp om morgenen er ikke lenger halvparten så fælt som det en gang var. Kan faktisk si jeg ser fram til prorasoens reaksjon med det kalde vannet hver morgen. Lenke til kommentar
Statuen Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 Må si jeg ofte gruer meg litt til det kalde vannet... blir så grusomt kaldt men samtidig litt behagelig... Lenke til kommentar
anolop_InnleggNO Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 Noen som har erfaringer med Merkur Futur Silvertip barberkost?? Holder på å sette sammen ei handleliste nå, men barbershop.no er utsolgt for de fleste koster Lenke til kommentar
Bertelsen_InnleggNO Skrevet 18. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2009 Det er en utrolig bra barberkost, og den vil du ha gleden av i mange år. Hvis du vil ta steget lengre om en stund, kjøper du en Merkur Futur høvel som vil stå i stil med denne kosten, veldig lekkert par! Her er gjennomsnittskarakterene den har fått på B&B: Price 8.6 Quality 9.0 Density 7.6 Stiffness of Tips 7.6 Softness of Tips 8.6 Ergonomic 8.4 Latherability 9.2 Rated 84% average Veldig høy score, og det blir også gjenspeilet i kosten. Etter en stund kan du ende opp med hele settet: Lenke til kommentar
anolop_InnleggNO Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 Den ser rå ut ja Sendte en epost til barbershop i kveld for å spørre når de fikk inne nye koster, og jeg har fått svar allerede! DET kaller jeg service! Tok mindre enn en time å få svar jo! Det bør de få kreditt for Det er bestillt inn masse koster, og jeg håper det meste er inne om ikke så altfor lenge. Edwin Jagger bør være på lager denne uka... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå