Gå til innhold

Barbertråden

Anbefalte innlegg

Er det denne toneren du tenkte på? LINK

Når du sier clay så tenker jeg på bilpolering (LINK)... Men er det en type maske som dette: LINK eller LINK?

Til syden skal jeg, skal være ca en hel måned i Bosnia, hvor det er sjeldent under 30/35C i skyggen så Proraso kommer nok til å bli brukt en god del. Når jeg tenker meg om så er det ikke rart at de har laget produktene slik, med tanke på at de kommer fra Italia hvor de blir like varmt. Gleder meg nesten til å prøve dem der nede. :)

Logg kommer garantert, mest sannsynlig etter jeg har kommet fra sykehus pga av blodtap, men det får vi se på. Kutter meg aldri med mach3 så kanskje det går bra. :blink:

Ok, da har jeg endret litt.

Fjerna:

RBR (pre/post) og Feather Hi-Stainless barberblader 10-pakning (kom på at man får det billigere via ebay)

La til:

Proraso Pre/Post krem

Proraso Aftershave Lotion (regner med at det er splashen? LINK)

Proraso barbersåpe i skål (funker den bra, eller burde jeg velge noe annet? Tenkte at det var best å kjøpe i samme serie, med tanke på lukt og samarbeidsvilje med pre/post kremen)

Anthony Glycolic Facial Cleanser (fant ut at jeg hadde hudormer på nesen... Og at glykolisk syre hjelper mot dette)

men-u Matt Moisturiser (Skal visstnok ta fettet/olje som er i hudormer o.l. og omgjøre det til naturlig fuktgiving til huden, slik at det hjelper mot hudormer samtidig som man ikke før tørr hud og den skal fjerne blankheten)

Baxter of California Clarifying Clay Mask (Hvis det er det som hjelper å rense huden)

Angående RDA, så tror jeg at jeg har blitt smittet uten å ha brukt noe allerede, ordren er på ca litt over 2000kr... :unsure:

Kommer med erfaring etter at jeg har brukt produktene, hvem vet kanskje noen der ute har svarte prikker på nesen også. ;)

Endret av Dammed
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det er den toneren.

Jeg vet ikke om en bedre sammensetning enn hele Proraso-serien, den er ganske spesiell.

Man har jo såklart Truefitt and Hill sine serier, men de er ikke like spesielle som de italienske. (I mitt syn)

Det er noe eget med italienske dufter, Floid, Proraso, Musgo Real osv - Herlige greier altså.

Jeg skal selv til Tyrkia snart, og jeg kan tenke meg at Prorasoen vil bli brukt ofte.

Da får jeg testet serien skikkelig.

Jeg ville nok ikke brukt så mye penger på ansiktsrens med det første, jeg ville gått for en rinser - Kanskje det er nok?

Problemet er at du vet ikke om det produktet vil fungere for deg, og da kan du tape mye penger.

Jeg ville kjøpt Men-u sin rinser, og en claymaske på H&M eller Vita, så kan du teste det ut, uten å bruke så mye penger på det.

Du kommer nok til å måtte bestille igjen ved en senere anledning. :)

Lenke til kommentar

så sant så sant.

Noen kjøpe den siste super badger kosten i svart fra Edwin Jagger. :( Da ble det best badger kosten med stativ, takler ikke krem utgaven. :ph34r: Tok vekk ansikt rensen og clay masken, og la til Men-u rensen. Plutselig ble ordren 1500kr... En del penger spart. :) regner med at best badger kosten blir grei nok, har relativ røff hud. :)

Har et område som er ganske lite som jeg bør barbere, kan jeg ta det med den vanlige merkur høvelen? Bilde av det jeg tenker på under:

megskjegg.jpg

Så at det finnes en Merkur barte og øyebrynshøvel, men den var utsolgt.

Da er alle varene bestilt, håper dem kommer før helga. Så får vi se om jeg får en tett og fin barbering til 17. mai. :)

edit: her er en type scuttle som jeg tenker å kjøpe senere, ser ganske kule ut: LINK og for litt bedre bilder: LINK

Endret av Dammed
Lenke til kommentar

Herlig å se det har blitt gang i tråden på ny. Ser dere tar opp proraso splashen, jeg har et aldri så lite spørsmål angående bruken av slik splash. Jeg vet egentlig ikke den beste måten å bruke den på :p. Jeg tar alltid en splash etter en grundig rens etter barbering. Det store spørsmålet her blir: Skal ASBen har bli påført rett etter splashen har tørket. Eller skal jeg vaske trynet for så å ta på ASB. Har egentligt prøvd begge deler men vet ikke, med å vaske trynet etterpå får jeg den nydelige proraso freeze effekten..

Lenke til kommentar

Jeg renser ikke ansiktet etter barberingen, da mister huden all næringen fra kremen/såpen.

Jeg skyller alltid ansiktet i kaldt vann;

-Tørker av ansiktet litt, ansiktet skal fortsatt være fuktig

-Tar på splash

-Tar på Proraso Pre/post når ansiktet er vått, pre/posten er nesten som en klump, og den må draes utover et fuktet ansikt.

Gjør det samme når jeg bruker en annen AS, men det kommer jo litt an på, skal jeg rett ut i snøstormen ville jeg nok tørket ansiktet grundig først.

Dammed:

Det er ikke noe problem, jeg må barbere meg der selv.

Jeg strekker alltid ut munnen, legg leppen over tennene, og gap.

Fint triks som fungerer kjempebra.

Av scuttles så foretrekker jeg Georgetown pottery sin, den fungerer til mitt bruk;

Koster alltid opp i bolle/skål.

Ta en titt på omtalene på badger and blade, så finner du ut hva du ulike scuttlene passer best til.

Pakken din blir nok sendt idag, så hvis du er heldig kommer den imorgen. Det tar to dager hit (Oslo - Mo i Rana).

Lenke til kommentar

ok ja jeg gjør noe ala det samme med mach3. Det som også funker bra er å strekke underleppa med tunga, du setter tunga mellom tenna og leppa og dytter tunga fremover. ;) Slipper å få skum i munnen. hehe.

Man altså fremgangsmåten er da:

1. Ansiktrens

2. preshave oil eller krem (kyles metode e.l.)

3. skum/såpe

4. barberingen

5. splash

6. form for fuktighets krem / pre/post o.l.

Men jeg tror jeg leste et sted at skrubs fungerer bedre etter nybarbert hud?

Angående scuttles så blir nok en stund før jeg kjøper det så skal nok lese skikkelig godt. Skal bruke en hvit porselen skål med bred kant, da kan jeg ha en annen skål under med varmt vann. Ala DUO settet til schwarzweisskeramik.

Fant ut at farfar brukte gillette høvel for mange år siden, kan hende at jeg får med meg en antikk etter Bosnia besøket i sommer. Blir moro å se hvordan den er den rusta så er det null stress å pusse den og polere den siden med en kobber børste e.l. SÅ blir i det minste til pynt om eg ikke får brukt den. :)

Ja fikk høre at pakken ble sendt i dag og at jeg får den i morgen, utrolig bra og kjapp service. Han svarte 10 min etter jeg sendte mail om gratis prøve...

Endret av Dammed
Lenke til kommentar

Da var min første tradisjonelle barbering over. Og slik foregikk det:

Jeg begynte å lete etter to skåler på kjøkkenet, valget falt på en hvit porselen skål og en litt større glass skål, disse tok jeg med meg på badet hvor jeg la den mindre oppi den store og fylte begge med varmt vann. Så tok jeg barberkosten og skylte den godt før jeg la den nedi den hvite skålen. Alt sammen la jeg nedi vasken hvor jeg fylte på med vann opp til ca 1 cm fra kanten på den større skålen.

Da begynte dusjen, vasket håret og ansiktet med head&shoulders sjampoen. Så brukte jeg Men-U balsam i håret og ansiktet, lot dette trekke inn mens jeg vasket resten av kroppen, så skylte jeg alt av. Da tok jeg Men-U ansiktsrensen og masserte det godt inn i ansiktet, pannen og nesen. Etter at jeg skylte den så var det barberings tid.

Helte ut all vannet fra skålene, tok den lille skålene opp og den passet perfekt i hånden. Så tok jeg en dært med barberings kremen fra tuben, det ble altfor mye fordi tuben var overfull så det bare kom ut en fin pølse på 4-5 cm av seg selv. Ble i alle fall nok krem. Skylte kosten litt og så fjernet jeg litt av vannet og begynte å koste opp kremen, det begynte å skumme opp i løpet av 10 sekunder med stor bobler, så tok jeg kostet og banket med kosten til jeg fikk små bobler på 1 mm str. Hoppet over i pre/post kremen og tok på kremen med tuppen av kosten inn i ansiktet, jeg tok og masserte det godt inn og holdt på i sikkert 1-2 min. Så tom jeg ut et derby blad (spiller det noen rolle hvilken vei man setter det, skal 1-2 være opp eller 3-4?) og la det inn i Merkur høvelen, skrudde det helt fast og så la jeg den buen i midten rett på ansiktet, så bøyde jeg forsiktig på høvelen til jeg fikk ca 45 grader mellom den og ansiktet. Jeg hadde ca 5-6mm med skjegg, men det gikk smertefritt gjennom og lyden var fantastisk. Jeg tok og barberte nedover hele tiden med korte og forsiktige drag. Den var sylskarp, var litt napping, men nesten ikke merkbar og med tanke på at jeg hadde litt mer skjegg enn jeg kanskje burde hatt så var det egentlig forventet. Jeg ville tatt skjegget med hårtrimmeren først hvis jeg skulle brukt mach3 høvelen. Jeg tok 2 run

Men det gikk som sagt veldig bra, klarte å få masse småkutt og et litt større, småkutta forsvant etter at jeg skyldte ansiktet med kalt vann, og det store kom på mitt problem området som er en opphøyet føflekk på haka. Pleier som regel å kutte meg der uansett så det var ingen overraskelse. Det stoppet jeg fort med stiften og gud bedre den funker bra!! Guds gave til menn! Blodet stoppet med en gang, aldri mer småbiter med toalettpapir!! :D Etter jeg skyldte ansiktet godt med varmt vann (gammel dårlig vane, kom på at jeg skulle bruke kaldt vann etter alt var ferdig) så tok jeg en bringebær str med pre/post kremen i hulen i håndflata og så tok jeg og la til splashen, ca 2/3 av kremen. dette blandet jeg litt med pekefingeren og så blandet jeg det godt mellom henda og påførte det å ansiktet. Rødheten forsvant etter 10 sekunder og razerburnen forsvant også, bra blanding Bertelsen! Svei litt, men det er jeg vant med. Etter at jeg ryddet og tørket på badet tok jeg litt Men-U Matt Moisturiser som fungerer som en fuktighets krem for de med litt fet hud. Nå er huden myk, glatt (i en retning) og ser veldig bra ut. Barberte kun WTG, tenkte å la huden venne seg til dette og ikke skade den for mye. Har sorte prikker, men det bryr meg lite.

Selve opplevelsen var utrolig bra og jeg kommer til å fortsette med dette! :)

Den våt hund lukten fra kosten var ikke så ille, ikke for min del i alle fall. Luktet litt, men lukta døde etter at man begynte å koste opp kremen.

Ble en monsterpost dette, men men. Dere får litt å lese på. ;)

Lenke til kommentar
...spiller det noen rolle hvilken vei man setter det, skal 1-2 være opp eller 3-4?...

Det er kun for din egen del... jeg setter 1-2 ned først, så barberer jeg med første gangen på siden 1, neste barbering på side 2 før jeg snur bladet og gjør det samme der (bare med barbering nr. 3 og 4) ;)

Slik kan du holde oversikt over hvilken sidet av bladet du har brukt og hvilken side som ikke er brukt og dermed skarpest ;)

Jeg skal forresten ha en scuttle Bertelsen! Vet du om noen??

Lenke til kommentar
Bertelsen: Den der Proraso Pre/Post som du anbefaler så sterkt, bruker du den i stedet for eller i tillegg til vanlig AS balm?

Han blander det sammen med splashen til proraso, slik at det blir en hjemmelaget AS balm. Jeg gjør det selv og det funker utrolig bra.

Har nå barbert med 3 ganger og det funker bra, prøvde meg med ATG sist og da ble det et lite blodbad og masse nupper etterpå. Hmm, bare å fortsette og øve tenker jeg. Skummet danner seg så utrolig lett at jeg finner det litt skremmende, boblene er små og det funker bra, men jeg har skikkelig skum i løpet av 20-30 sekunder... Noe som er feil?

Lenke til kommentar

Kremen skal vissnok bli bra om du holder på med den i 1-2 minutter, men jeg synes også den ser ferdig ut etter 30 sekunder. Kanskje Bertelsen kunne utdype dette litt mer, det er jo han som er eksperten ;)

Jeg må bare få lov til å berømme servicen til Barbershop.no enda en gang! Sendte en forespørsel klokken 21:49, og fikk utfyllende svar 21:51!!! Har aldri opplevd bedre service :D

Lenke til kommentar

Padda:

Som Dammed har svart bruker jeg den som en aftershave, sammen med splashen.

Du må ikke bruke den sammen med splashen, den er kun en "bonus", siden pre/posten fungerer utmerket på egenhånd.

Husk at ansiktet ditt må være bra fuktet, helst med kaldt vann når du gnir den på.

Det beste med pre/posten er prisen; 139,- rett og slett ran, min boks vil vare i minimum 7 måneder.

Dammed:

Jeg foretrekker selv å bruke rundt ett til to minutter, men det spørs såklart på kremen/såpen.

Kremene til TOBS og T&H skummes lett opp på 30 sekunder, mens såpen til T&H og Mitchells Whool Fat må det brukes rundt to minutter, siden dette er såper som har blitt triple-milled.

Det kommer også an på kosten, noen koster vil skumme opp kanskje tre-fire ganger kjappere enn andre kvalitetskoster.

Kent, Plisson og Savile Row er koster som kan hjelpe deg med å spare mye tid.

Jeg må bare beklage mitt fravær, jeg har slitt med influensa sist uke, og akkurat nå har det vært konfirmasjon, så huset har vært stappfult (25 stykker i samme hus).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...