Gå til innhold

Barbertråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg skal nok sende inn en bestilling til Barbershop iløpet av uka, ettersom lønningsdagen er den 15. :p

 

Men jeg har ett spørsmål angående Truefitt & Hill Pre-shave Oil til deg Bertelsen. Du sa vel her tidligere at du påførte oljen en halvtime før barebering, men du har også sagt at du barberer deg etter at du har dusjet og varmet opp huden... Hvordan bruker du egentlig denne oljen? :)

Lenke til kommentar

Det kommer litt an på, jeg kan godt bruke den som en ren preshave.

 

Da enten ved hjelp av Kyles prep:

-Vask ansiktet

-Ta på preshave oil

-Ta på et varmt fuktig håndkle på ansiktet

-Vent 5-10 minutter

 

Vanlig prep:

-Vask ansiktet

-Ta på preshave oil

-Vent 10-30 minutter mens du lager kaffe, helst fransk kaffe.

 

Dusj prep:

-Dusj og vask ansiktet

-Ta på preshave oil rett før du skummer opp ansiktet.

 

Legg merke til at T&H sin preshave ikke parrer seg bra med andre merker hvis du har den på når du barberer deg, derfor vasker jeg den av ansiktet hvis jeg skal bruke Proraso etc. Men jeg lar den ligge i ansiktet hvis jeg fortsetter å bruke T&H.

 

Du kan også gni på preshave rett før du skummer opp ansiktet på nytt mellom passeringene, her må du prøve ut litt selv.

Husk at "More is less", du skal legge fingeren på åpningen av flasken, så snur du flasken, ikke bruk mye av oljen.

 

Den lukter også helt fantastisk sammen med T&H Indian Limes. :D

Lenke til kommentar
-Vent 10-30 minutter mens du lager kaffe, helst fransk kaffe.

Jeg bruker Blå Java, så ikke prød deg :p

 

Lurer også på T&H barberkrem i tube eller krem i skål, så dette kan bli interessant ;)

Hva anbefaler du der?? Er litt svak for Indian Lime siden jeg har den av aftershave balm, men kanskje du vil annerledes??

Endret av anolop
Lenke til kommentar

Okei.

Kjente egentlig ikke til dette her med denne type barbering før jeg begynte å lese denne posten, men i løpet av de siste dagene er jeg blitt mer og mer interressert. Må alltid være nybarbert hver dag på jobb, og bruker en forholdsvis dyr Philips maskin til dagen, som jeg ikke blir helt fornøyd med resultatet med. Det positive dog, er at det er kjapt. Dere skriver masse om å varme huden, eller smøre med olje som sitter i 20 minutter før man barberer seg, men går det også an å gjennomføre en kjapp 5-minutters barbering?

Merket meg også noe i begynnelsen til den første videoen til mantic på youtube, må man barbere seg like ofte hvis man bruker denne måten, eller holder det f.eks med annenhver dag plutselig?

Lenke til kommentar

Det går greit med annenhver dag hos meg, hvis jeg tar en lang barbering om kvelden.

Da må jeg bruke en meget agressiv høvel, da er det viktig å bruke de produktene og teknikken som passer for deg.

 

Det kan ta lang tid å finne ut hva som passer for deg, så det er ikke noe som vil komme som en åpenbaring etter første dag.

 

Du kan aldri få til en bra barbering på fem minutter hvis du tar med preparering å.

Hårstrå består av tre forskjellige lag, det ytterste laget er det som beskytter håret, det er tykt og stivt.

For å fjerne dette må det varmes, eller destrueres med parabener etc.

Dette vil somregel ta mer enn fem minutter.

 

Litt av meningen med tradisjonell barbering er at man skal nyte det, slappe av og ta seg god tid.

Skal du stresse kan du bare holde deg til barbermaskin, da en DE-høvel vil lage et helvete for de som er stresset.

 

Hvorfor er du ikke fornøyd med barbermaskinen? Hvis du svarer på det kan jeg sikkert anbefale deg produkter som vil hjelpe deg. :)

Lenke til kommentar
Hvorfor er du ikke fornøyd med barbermaskinen? Hvis du svarer på det kan jeg sikkert anbefale deg produkter som vil hjelpe deg. :)

Nei det er bare det at når jeg barberer meg med maskinen, tar det ikke mange timene før det ser ut som om jeg ikke har barbert meg. I tillegg tar den aldri helt tett nok. Bruker av og til høvel i helger når jeg har litt bedre tid, og er ikke veldig fornøyd med den heller. Har Fusion med batteri, men får en del masse småkutt (razorburn?) som gjør ganske så vondt. Har heldigvis en veldig god etterbarberingsbalm som jeg er veldig fornøyd med, L'occitane Cade, men denne begynner å bli tom. Har du en annen du anbefaler?

 

Jeg tror nok jeg heller mot å prøve ut en DE-høvel, og tradisjonell barbering, men kommer nok til å måtte fremdeles bruke maskinen de gangene tiden er viktigere enn resultatet.

Lenke til kommentar

Det er veldig vanskelig å anbefale en aftershave, siden det kommer mye an på hudtype. Nå i det siste har jeg hellet mot Proraso sin Pre/post og Aftershave splash.

 

Splashen inneholder alkohol og trollhassel (Witch Hazel), som exfolierer huden og fjerner razorburn, den gir dog ikke mye fuktighet. Pre/Posten vil gi deg masse fuktighet, men ikke for mye.

 

Prisen på begge to runder nok 300, men pre/posten vil vare over et år hvis du kun bruker den som post.

Splashen fungerer utmerket som toner, og den er elskbar om sommeren, da alle produktene til Proraso inneholder mentol og eukalyptus.

 

Kjøper du disse vil de også passe meget bra til Proraso grønn barberkrem, som jeg har anbefalt til nybegynnere.

 

Hvis du har dårlig tid og vil ha en barbering som varer er nok en tradisjonell barbering, og hårvekstshemmende balmer tingen for deg. Da har du nok 24 timer glatt barbering.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...