Statuen Skrevet 18. mars 2009 Del Skrevet 18. mars 2009 Tok en skikk gjennom, førsteposten blir jo bare bedre og bedre , det eneste som kunne gjort det perfekt måtte være selvtatte bilder som viser det det skrives om Lenke til kommentar
Bertelsen_InnleggNO Skrevet 18. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2009 Ja, jeg skal prøve å få det opp så fort som mulig. Problemet er at jeg ikke har et ordentlig kamera, så jeg ska prøve å få stjelt speilrefleksen til faren til samboeren. Førstepost blir nok bra til slutt, det tar bare litt tid. Du har ikke noen forslag om hva jeg kan ta i førstepost? Det er ikke alle punktene som er ferdig enda, jeg skal også få opp ting om såper, ansiktsmasker og litt om parfymer. Lenke til kommentar
Paisley Skrevet 18. mars 2009 Del Skrevet 18. mars 2009 Jøss, visste ikke at det fantes så mye informasjon rundt barbering! Lenke til kommentar
Statuen Skrevet 19. mars 2009 Del Skrevet 19. mars 2009 Den mest vesentlige forbedringen jeg kan tenke på er flere bilder. Både selvtatte bilder, bilder av høvel osv. Og ja Paisley.. ble litt sjokket selv jeg også, jeg var meget opptatt den første mattetimen jeg kom over denne tråden, og det var ikke pga matte. Lenke til kommentar
Bertelsen_InnleggNO Skrevet 19. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2009 Ja, jeg skal prøve å få opp flere bilder, det kommer nok i løpet av uken. Hehe, det er mye informasjon og forskjellige teknikker rundt barbering, men det er det som gjør det så spennende. Vi bruker jo samme utstyr som besteforeldrene våres brukte når de var unge, og noen bruker det fortsatt. Tanken på å bruke en likens høvel som farfaren min brukte når han var i live er meget fin, akkurat nå bruker jeg en Gillette SuperSpeed fra 1951. Vi må ikke glemme hvordan folk levde før, og igjennom barbering kan vi finne det ut i praksis, meget enkelt. Folk koste seg mer før, jeg har lest mange artikler om barbering, mange fra 1920 til 1970, og alle gjentar det at man skal ta det med ro og kose seg. Derfor er dette en perfekt start på dagen, sett på kaffen, fransk press såklart. Ta så å start med en Kyles prep, bruk kremen/såpen du liker best, kanskje du har funnet en som lukter helt herlig? Barber deg, ta det med ro, nyt en ny dag - sjansen for at du ikke får oppleve en ny dag er stor - husbranner, drap osv. En dag kan det bli en av oss. Jeg mener derfor at en tradisjonell barbering om morgenen er den beste start på dagen, jeg bruker selv å sette på litt gammel musikk fra 30-tallet. Drøm deg bort. Lenke til kommentar
tha_lode Skrevet 19. mars 2009 Del Skrevet 19. mars 2009 Jeg driver med lyd til film og tv-greier. Mikset lyden til en spot for TV_Norge for et par år siden om barbering. Den ligger ute på nett her: www.filmreaktor.no Gå på side 6 av nyhetene. Der ligger det en tråd med sminketips. Under der finner dere en lenke til en video om barbering. For ordens skyld. Jeg hadde ikke noe å gjøre med tipsene og innholdet. Jeg pusset bare over lyden etterpå. Lenke til kommentar
Bertelsen_InnleggNO Skrevet 19. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2009 Takk for linken, jeg tittet på videoen nå, men jeg synes han informerte meget dårlig om hvordan man faktisk skal få en bra barbering. Bakterier vil faktisk like seg bedre i det varme vannet i springen din, imotsetning til kaldt vann. Bakteriene vil dø av barbersåpen/barberkremen man bruker, da alle ordentlige såper og kremer inneholder antiseptiske ingredienser. Ellers ville jeg ikke sett meg noe klokere etter å ha sett den videoen, da det meste er allmenn kunnskap. Nei, skal du få en bra barbering må man bruke en tradisjonell høvel eller barberkniv, samt barbersåpe/krem. Dette er ikke siktet til deg Frode, men til TV-Norge. Lenke til kommentar
tha_lode Skrevet 20. mars 2009 Del Skrevet 20. mars 2009 Men han skyller høvelen ifra springen, ikke vannet i vasken. Det som kommer rett fra springen vil jeg anse som relativt rent. Rent nok til å drikke => rent nok til haka. ;-) Hensikten med å bruke varmt rennende vann er å skylle den så ren som mulig. Med varmt vann får man raskere og bedre fjernet fettløselige partikler som hudfett og sånt. Forøvrig enig i at den ikke går dypt nok i detaljene. Lenke til kommentar
Bertelsen_InnleggNO Skrevet 20. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2009 (endret) Ja, og det er bakterier i varmt vann - Medmindre du koker det. Varmt vann vil også dra med seg kalk og andre ting som befinner seg i rørsystemet i et hus. Kaldt vann er derfor det lureste å bruke etter du har sebet inn ansiktet. Hudfett vil oppløses i såpe/krem, den vil sikkert ikke oppløses i moderne foam, men hvis du leser førstepost finner du ut at moderne foam ikke er det beste, det er faktisk et elendig produkt. Hvis man skal ha en ordentlig barbering må man bruke kost, tradisjonell høvel/kniv og en ordentlig såpe/krem. Slenger opp to bilder av barberhyllen min, jeg har mer i skapet og på hyllen over, men dette er det beste av det beste etter min mening, derfor ligger de i syklusen. Høvler: Merkur Futur - børstet stål Merkur 34 HD - Krom Gillette Superspeed 52' - Krom Samt en Shavette. Såper: Mama Bear Roasted Coconut Proraso Grønn Col. Conk Bay Rum Truefitt and Hill Luxury Shave Soap i en mahogny beholder Kremer: Truefitt and Hill Indian Limes Taylors of Old Bond Street Rose Kosten er en Edwin Jagger i imitert horn, det var en Best Badger, men nå er det en Silver Tip. Analop: Hvilken av kostene dine foretrekker du? Endret 21. mars 2009 av Bertelsen Lenke til kommentar
Statuen Skrevet 23. mars 2009 Del Skrevet 23. mars 2009 Der var det noen bilder oppe ja, glimrende strålende. Du har enda ikke fått inn scuttlen ser jeg? Var å sjekket på den jeg også men står over for øyeblikket Lenke til kommentar
Bertelsen_InnleggNO Skrevet 23. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2009 (endret) Nei, veldig surt! Tipper den kommer snart, det er alt fra to til seks ukers ventetid. Hvis de ikke har scuttlen jeg har bestilt på lager må de lage den, det tar sikkert litt tid. Bildene ble forøvrig tatt av en mobil med 2 MEGAPIXXX, sykt bra kvalitet, det er jo bare å droppe innkjøp av speilrefleks. Hvordan er fremgangen i barberingen statuen? Jeg må ta meg en dag "hviletid", skal teste en ny ASB. Endret 23. mars 2009 av Bertelsen Lenke til kommentar
Statuen Skrevet 24. mars 2009 Del Skrevet 24. mars 2009 Funker strålende, nå som både balmen og splash onen er på plass er det bare glede og harmoni. Bruker stort sett såpen om morgonen da tiden er litt knapp, proraso grønn trenger de ekstra minuttene etter det er plassert på huden. Teknikken sitter bedre med såpen og alt er bra. Hvilken ASB skal du teste? Lenke til kommentar
Bertelsen_InnleggNO Skrevet 24. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2009 (endret) Bah, jeg vil også ha Proraso sin splash-on. Har den en sterk duft? Du bør teste Kyles prep som jeg har skrevet i førsteposten, er du heldig opplever du Zen. Skal teste Thayers Witch Hazel, den skal visst være helt fantastisk til alt mulig, cleanser, toner, asb osv. Skal skrive erfaringen med den senere idag, har ikke fått barbert meg enda. Vil de som har gått over til DE-barbering skrive en liten erfaring om det? Hva som var vanskelig, hva som var bra osv. Tenkte jeg kunne fått det opp i førstepost. Endret 24. mars 2009 av Bertelsen Lenke til kommentar
Melfacion Skrevet 24. mars 2009 Del Skrevet 24. mars 2009 Erfaring etter ca 2 mnd: Barberingen går nå veldig bra. Har blitt relativt fortrolig med høvelen, og det har huden min også. Pleier å ta barberingen på kveldstid, da jeg ikke er den raskeste til å komme meg ut av sengen om morgenen, og har et tilfredsstillende resultat dagen etter. Problemområdene er for meg halsen, og haken. Har for tiden trailerbart / konebankerbart, så haken må tas for seg selv, og resultatet der blir ikke alltid like bra. Blodstillerstiften har vært en venn i nøden mange ganger. Har begynt å bruke mer vann i prosaro-mixen når jeg skummer opp skum, da dette gjør underverker for høvelen for meg. Fordeler: Jeg barberer meg oftere, siden jeg mer eller mindre gleder meg til barberingen, og resultatet er derfor meget bedre enn da Mach3 var tingen for meg. Ulemper: Lettere å bli misfornøyd med barberingen, da jeg alltid ønsker glattere og tettere barbering enn forrige gang. Er uansett stas å skille seg litt ut Lenke til kommentar
Statuen Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 Erfaring etter kanskje 1,5 måneder: Først av alt er barbering noe jeg faktisk gleder meg til. Før syntes jeg det var noe herk og jeg utsatte det så lenge som mulig. Min første uke med DE høvelen var litt blodig. Jeg var meget aggresiv etter den første barberingen (som gikk veldig fint) og fikk kutt overalt. Heldigvis var dette i vinterferien så alt gikk greit. Barberingen går nå strålende, men jeg sliter med å oppnå BBS... Jeg tar alltid 3 runder og prøver å bruke resten av skummet fra kosten til å ta de siste områdene. Problemet her er atjeg alltid får noen grusome razor burns så her trengs det mer trening. Har egentlig få problemområder, tar mesteparten av skjeggveksten min uten problemer, sliter verken med hals eller med mandel Noe av det mest negative med slik type barbering for meg er økonomien. Jeg er personlig en samler, blir jeg interesert i noe vil jeg alltid ha mer. Dette skjedde også med barbering, min endeløse jakt etter ABSer, blad, koster osv drar på økonomien, men dette varierer fra person til person. DE barbering er noe jeg vil anbefale på det sterkeste til alle som syntes gammeldags barbering virker interesant. Det ser bedre ut, det føles bedre, det er bedre. @Bertelsen Jeg syntes Proraso sin splash on er nydelig, duften er kanskje ikke så sterk men den har en annen fiffig liten fordel. De gangene jeg barberer meg med såpe får jeg ikke den "chill" effekten når jeg vasker trynet med kaldt vann, siden jeg da ikke bruker proraso grønn kremen. Etter å ha tatt på splash onen tar jeg en ny skyll med kaldt vann og får den fabelaktige cool effekten. Pga dette syntes jeg denne splash onen er genial, for den "chill" effekten er rett og slett bare herlig. Lenke til kommentar
Bertelsen_InnleggNO Skrevet 25. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2009 (endret) Hmm, jeg må bestille den til månedskiftet da. Enig i det med økonomien, men jeg sparer alikevel penger. Kjøpte 200 barberblad for 67,- inkl. frakt, de vil være nok til 600 barberinger, da har jeg spart ca. 38 000,- Tenker du på det kan du kjøpe det meste, og alikevel spare mye penger. Forbrukerrådet har forøvrig informert stortinget om tollgrensen, den er faktisk ikke blitt endret siden 1975. Så hvis man tenker på lønn og hva ting koster nå (Husker ikke hva det heter), så skal den egentlig ligge på ca. 876 kr. Da kan vi virkelig kjøpe mye, ta en titt på theenglishshavingcompany.com og classicshaving.com. De har mye bra, til lave priser. Har du noen spesielle problemområder? Endret 25. mars 2009 av Bertelsen Lenke til kommentar
Erik Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 Min guide til en god shave: Skum+Høvel+Håndbevegelse=God shave Lenke til kommentar
Statuen Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 (endret) Har egentlig få problemområder, tar mesteparten av skjeggveksten min uten problemer, sliter verken med hals eller med mandel Niks lite med problemområder, men visst den tollgrensen går ned er det jo strålende. Blir mer import av både barberutstyr og spill for min del da Endret 25. mars 2009 av Statuen Lenke til kommentar
Bertelsen_InnleggNO Skrevet 25. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2009 Ja, det hadde vært helt fantastisk! Har du 360? Hvis du vil kan jeg adde deg, så kan vi prate høvler og skum under en kamp Halo. ^^ Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987123897 Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 Hvordan bruker man blodstillerstiften? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå