Gå til innhold

Barbertråden

Anbefalte innlegg

Nye oppdateringer vil komme ut på ShaveYourFace, en blogg som er dedikert til tradisjonell barbering.

Innledning

Mange av oss barberer oss som en del av morgenritalet, for å se presentable ut, anstendige, og litt pga. selvfølelsen.

Det vanlige utstyret for dette er en høvel fra Gillette, en Fusion - som gjerne vibrerer.

Barberskummet kommer fra Nivea eller Gillette.

Gillette Fusion

Denne høvelen kommer i flere ulike modeller, noen vibrerer, noen gjør det ikke, dette er en såkalt cartridge-razor*, som inneholder mange blader.

Er det virkelig nødvendig med så mange blader?

Nei, jo flere blader, jo større trykk blir det mot huden, da vil huden irritere seg, og man kan få barberkviser, inngrodde hår, og ikke minst razorburn.

Hva med vibreringen da, det er vel fancy?

Fancy ja, men dette vil bare irritere huden mer. Jeg vil anbefale alle å ikke bruke denne funksjonen, med mindre huden ikke irriterer seg over det.

Hvor skarpe er egentlig disse bladene?

Ikke så veldig skarpe, derfor må man presse hardt mot huden, og gjerne kjøre en seks passeringer, før det i det heletatt ligner på en BBS-barbering*

Se nederst i artikkelen for ordforklaringer

Barberskum på boks

Skummet fra Gillette er lett å få på ansiktet, press på knappen, og gni skummet i ansiktet.

Det enkle er ofte det beste?

Nei, ikke alltid. Denne såpen fukter huden dårlig, og høvelen vil gli dårlig over huden, som igjen vil skape masse irritasjon.

Hva med prisen da, det er vel billig?

Nei, egentlig ikke. En slik boks varte i ca. to uker for min del.

Føler du deg snytt? Det gjorde jeg å.

Alternativer til Gillette Fusion/Andre moderne høvler

DE-høvelen

En DE-høvel er en tradisjonell høvel, de er som oftest laget av stål, ser litt gammeldagse ut, og de koster mer enn en Gillette-høvel.

image_242.jpg

Avbildet er en Merkur 34HD, en av de mest populære DE-høvelene, produsert i Tyskland.

De er tyngre, de tåler mer, og de vil vare i minst hundre år hvis du tar vare på dem.

Prisene varierer fra hundre kroner, til tusen kroner. Alt fra hva du behøver, og valg av design.

Noen er justerbare, dvs. at du justerer hvor mye av bladet som skal stå ut av høvelen, noe som vil endre vinkelen du holder høvelen, da vil den bli mer agressiv.

Barberblader

Det finnes mange ulike merker å velge mellom, alt fra Gillette-blader produsert av svensker, til blader fra japan som er produsert av samuraier.

De mest brukte merkene her er:

-Feather, som er ekstremt skarpe, og som ikke anbefales til nybegynnere.

-Derby ekstra, skarpe, men tilgivende hvis du gjør noen småfeil, anbefales til nybegynnere.

-Merkur, disse er udugelige etter min mening, og mange andre mener de er noe herk, hvorfor de brukes av så mange er uvisst. Anbefales ikke.

Alternativer til moderne barberskum

Dette er et kapittel for seg selv, her er det hovedsaklig barbersåpe, og barberkrem som gjelder, forskjellen på disse to er konsistensen før man skummer de opp. En såpe vil som regel være hard som et vanlig såpestykke (Her kan det variere litt), og en krem vil være mer som en tjukk tannkrem.

Barbersåpen

En barbersåpe kommer i ulike merker, ulike lukter, noen vil lukte bedre enn andre, her er ikke ikke mange grenser for hva man kan få tak i.

En såpe er veldig drøy i bruk, og vil mest sannsynlig vare i mange måneder før det må kjøpes ny.

Her er det alt fra håndlagde såper fra England, Tyskland, Frankrike, og Italia.

En barbersåpe kan være litt vanskeligere å skumme opp enn en krem, men ikke så veldig.

sandalwoodsoapbowl2200xq.th.jpg

Avbildet: Crabtree and Evelyn - Sandalwood shavingsoap.

Barberkremen

Barberkremen kommer også i ulike merker som såpen, og i ulike lukter, jeg synes dog det ikke er et like stort utvalg i ulike lukter som med såpen.

Men tro meg, det er mange ulike lukter her å.

Barberkremen vil være lettere å skumme opp for mange, og er et bra nybegynnervalg.

roseshavingcreambowl120.th.jpg

Avbildet: Trufitt and Hill - Rose Shavingcream

Hva bruker du for å skumme opp såpen/kremen?

Da bruker man en kost, enten av grevling, svin, eller en syntetiske hår.

Ved riktig bruk og stell vil en kost vare i minst 15-20 år, etter hva folk har opplevd selv.

Grevlingkosten

ejbb200x200.th.jpg

Avbildet: Edwin Jagger - Best Badger i nikkel.

Grevlingkosten har en bust av grevlinghår, den er mykere enn svin og syntetiske hår, og vil derfor føles mer behagelig å bruke (Dette er min personlige mening.)

Grevlingkosten har ulike hårtyper, med ulike priser, jo høyere prisen er, jo bedre vil kvaliteten være. Dette kan dog være feil i noen tilfeller hvor en tredjepart kjøper koster fra en annen produsent og klistrer navnet sitt på den.

Hvordan kan du da vite hvor bra kvaliteten er? Jo, ulike hårtyper har ulike klassifiseringer:

Silvertip Badger: Dette er den beste typen grevlinghår, og kjennetegnes av at de er svært myke og fleksible. Navnet Silvertip kommer av at hårene ofte er lysere og finere enn på billigere hårtyper, og kun hår fra grevlingens nakke blir brukt i Silvertip barberkoster. Hårene blir plassert i barberkosten for hånd, og blir ikke kuttet av på enden, men formet manuelt. Dette er da den dyreste typen hår, men den vil ha best kvalitet.

Super Badger: Meget myke og fleksible hår, fra grevlingens nakke og rygg. Hårene blir plassert i barberkosten for hånd, og blir ikke kuttet av på enden, men formet manuelt. Nybegynnere vil ikke merke så stor forskjell på Super Badger og Silvertip Badger, men forskjellen kan sees på hårenes farge samt kjennes på mykheten.

Pure Badger / Best badger: Denne typen hår stammer fra magen og siden til grevlingen. Hårene er litt mørkere, stivere og kortere enn Super Badger, men er likevel kjent for å være av svært god kvalitet. Noen skiller mellom Pure Badger og Best badger, men de fleste er enig i at kvalitetsforskjellen mellom disse er minimal. Dette er den minst kostbare hårtypen, noe som passer veldig bra til nybegynnere, som vil starte med en fin kost.

Svinebustkosten

picadilly200x200.th.jpg

Avbildet: Vulvfix Picadilly Pure Bristle

Dette er den minst kostbare kosten, som kjennetegnes av en lys hårfarge, stivheten og prisen. Jeg vil anbefale denne kosten til de som har et strengt budsjett, og som bare vil prøve ut tradisjonell barbering. Min erfaring er at de er litt vanskeligere enn grevling og syntetiske koster i bruk.

Syntetiske koster

barbiereblack1200x200.th.jpg

Avbildet: Men-u Barbiere Pure Bristle Black

Denne passer bra for folk som ikke vil bruke en kost av dyrepels, eller som bare vil prøve ut såpe og kost.

Den skummer opp såpe/krem lettere enn en svinekost, men vil ikke føles like bra ut i ansiktet.

Denne kosten er veldig billig, og gir mye for pengene.

Det finnes også kost av hestehår, men det vil jeg ikke gå nærmere inn på, da jeg aldri har hatt noen erfaring med det, og de må som regel spesialbestilles fra Italia, de er også lite utbredt i dette markedet.

Ok, jeg synes det her virker interessant, hva gjør jeg nå?

Vel, det første du burde gjøre er å tenke over hva du trenger, hvor mye penger du vil bruke, og instille deg på en liten læringsperiode.

Jeg kommer til å anbefale et sett som mange andre har gjort, jeg har brukt det selv, og bruker det enda til tider.

Dette vil være det absolutte nybegynnersettet, til en veldig bra pris.

Høvel: Merkur 34HD - Dette er en veldig tilgivende høvel, som vil hjelpe deg godt på vei.

Den er en av de mest populære høvlene på markedet, og det er det

en god grunn til, fin pris, utrolig bra kvalitet, og ikke minst enkel å

bruke. Pris: ca. 280 kroner.

Barberkost: Edwin Jagger Best Badger barberkost - Dette er en Best Badger, veldig myk, lett

å skumme opp med, og vil som skrevet over vare i minst 15-20 år.

Pris: ca. 350 kroner inkl. stativ.

Barberkrem: Proraso grønn - En høyt verdsatt krem over hele verden, denne kremen er laget i Italia

Den dufter av menthol og eukalyptus, hjelper til å kjøle ned huden hvis det

skulle begynne å svi, og den er en av de letteste kremene å skumme opp.

Pris: ca. 99 kroner, veldig drøy i bruk !!

Barberblader: Derby Ekstra - Skarpe, men tilgivende blader, min erfaring er at disse er helt fantastiske.

Pris: ca. 19 kroner for fem blader, eller ca 169 kroner for hundre blader.

Etterbarberingskrem: Her vil jeg ikke anbefale noe spesielt, dette er veldig individuelt, det kommer an på hudtype,

personlige preferanser for duft og valg av konsistens.

Vil Dette passe for meg?

Nei, det kan jeg ikke love, ingen hud er lik. Noen liker en annen høvel, og noen liker andre blader.

Ikke missforstå meg, jeg tviler på at det finnes et bedre sett å starte med, nesten alle vil anbefale det samme.

Settet er et veldig bra utgangspunkt, hvis noe feiler er det mest sannsynlig bladet eller kremen, noe som kan byttes ut billig.

Forberedelser før barbering

Finn ut hvilken retning hårene gror

Det er veldig lurt å kjenne etter hvilke retninger håret gror, da dette er viktig informasjon for å få en bra barbering.

Dette må ikke undervurderes!

Før du starter barberingen er det viktig å forberede huden

Hudporene åpner seg ved varme, og lukker seg ved kulde.

Skjegget myknes av varmt vann, eller varm fuktighet.

Ok, da sier det seg selv at en god varm dusj er en perfekt start.

Hvis du ikke har tid til å dusje kan du ta et varmt håndkle rundt ansiktet et par minutter, det funker også bra.

Man kan også bare vaske ansiktet med varmt vann, men da burde barberskummet få litt lenger tid i ansiktet ditt.

Den beste måten for forberedelse er noe vi kaller for Kyles Prep, dette er en luksuriøs måte å forberede huden.

Vask ansiktet.

Skum opp såpe/krem og kost det inn i ansiktet ditt.

Ta et lite håndkle og skyll det med så varmt vann du kan takle å ha i ansiktet ditt.

Klem håndkleet slik at det kun er fuktig.

Legg håndkleet i ansiktet, og la det ligge der så lenge du vil - Nyt litt musikk, eller se på TV.

Når du er ferdig skyll av ansiktet ditt.

Det er viktig at huden er ren før du barberer deg, bruk da en egen ansiktssåpe (Se lenger ned om såper.)

Varm barberkosten i varmt vann (Så varmt vann det kommer ut av springen) i en skål, denne skålen skal du også bruke

til å skumme såpen/kremen i å. Dette gjør du mens du dusjer eller vasker ansiktet, da blir kosten myk og varm.

Første gangen du bruker en barberkost med bust av dyrepels kan det komme en meget ekkelt duft av den, det er helt vanlig og vil gi seg.

Selve barberingen

Oppskumming av såpe

Ta ca. en teskje varmt vann på såpen, og la det ligge der.

Gi kosten et bra skvis, kosten skal være ca. 80% tom for vann.

Vannet du brukte for å varme opp skålen og kosten skal nå helles ut i vasken.

Hell vannet fra såpen opp i skålen.

Ta nå å press kosten svakt på såpen, mens du vrir og vender kosten rundt. (Ca. 10 sekunder eller litt mer)

Kosten skal være såpet inn bra, og du skal se et tykt skum på såpen.

Ta kosten opp i bollen, bruk fingeren din til å få skummet som ble igjen på såpen og gni det over til kosten.

Nå skal du begynne å skumme det opp.

Begynn å kost i skålen, pass på å kost såpen rundt på sidene og bunnen, vri på kosten ofte.

Ta også å pump kosten i bunn, det vil du få brukt all såpen som er inne i kjernen av kosten.

Hold på sånn et minutt, nå kan du bestemme deg om skummet har nok vann.

Skummet skal ha mikrobobler i seg, på størrelsen av tuppen på en nål.

Hvis skummet har for mye vann vil den ha store bobler i seg.

Hvis skummet har for lite vann vil du se at du ikke har klart å skumme opp noen stor mengde.

Du vil også se at det ser tørt ut, lite glinsing osv.

En fint triks er å kjenne på skummet, ta en liten del på tommelen din og gni på den med pekefingeren.

Du skal kjenne at den glir bra, og at den blir som en liten hinne over tommelen din, du skal kjenne lite friksjon.

Hvis skummet er tørt tilsetter du kun et par dråper vann om gangen, begynn så å skum opp igjen.

Fortsett til du mener at skummet blir bra.

Hvis skummet har altfor mye vann kan du bare begynne prosessen på nytt. Husk at en såpe vil vare lenge, og du taper ikke mange ørene på dette.

Oppskumming av krem

Vannet du brukte for å varme opp skålen og kosten skal nå helles ut i vasken.

Ta tuben eller skålen med krem og ta ut en liten klump krem (Ca. mandelstørrelse)

Få klumpen opp i skålen, og rist litt på kosten din, det skal ikke være ekstreme mengder vann i den.

Begynn å kost i skålen, pass på å kost kremen rundt på sidene og bunnen, vri på kosten ofte.

Ta også å pump kosten i bunn, det vil du få brukt all kremen som havner inne i kjernen av kosten.

Hold på sånn et minutt, nå kan du bestemme deg om skummet har nok vann.

Skummet skal ha mikrobobler i seg, på størrelsen av tuppen på en nål.

Hvis skummet har for mye vann vil den ha store bobler i seg.

Hvis skummet har for lite vann vil du se at du ikke har klart å skumme opp noen stor mengde.

Du vil også se at det ser tørt ut, lite glinsing osv.

En fint triks er å kjenne på skummet, ta en liten del på tommelen din og gni på den med pekefingeren.

Du skal kjenne at den glir bra, og at den blir som en liten hinne over tommelen din, du skal kjenne lite friksjon.

Hvis skummet er tørt tilsetter du kun et par dråper vann om gangen, begynn så å skum opp igjen.

Fortsett til du mener at skummet blir bra.

Hvis skummet har altfor mye vann kan du bare begynne prosessen på nytt. Husk at en krem vil vare lenge, og du taper ikke mange ørene på dette.

Barberingen

Nå som du har bestemt at du har et bra skum å arbeide med er det på tide å få det opp i ansiktet.

Kosten din skal nå være full av skum, begynn å kost i ansiktet, bruk sirkulære bevegelser.

Dette skal du gjøre i minimum ett minutt, jo lengre dess bedre.

Nå som du gjør dette vil du mykne opp skjegget, fjerne døde hudceller, og la huden få trekke inn næringsstoffer.

Skum inn hele ansiktet og halsen, lukk igjen munnen - så vil du få skum over hele ansiktet.

Ta frem høvelen din, og legg et barberblad i den.

Skyll høvelen med varmt vann i noen sekunder.

Det du må tenke på nå er press og vinkel.

Hvis du har brukt en moderne høvel er du vandt med press mot huden, og en anderledes vinkel.

Dette er noe du må prøve å glemme, da tradisjonell barbering krever andre metoder.

En DE-høvel skal ikke presses mot huden, den skal gli ned av sin egen vekt, og den krever en inngangsvinkel på ca. 30 grader.

Bruk korte og trege drag, følg alltid med.

Lås hånden din i en bestemt vinkel, du skal aldri bevege på selve hånden når du barberer deg, rør kun på armen.

Ta alltid å strekk ut huden din, ikke mye - men litt.

Min fremgangsmåte:

Ved første passering barberer jeg med hårene - WTG (With the Grain)

Ved andre passering barberer jeg på tvers av hårene - XTG (Across the Grain)

Ved tredje passering barberer jeg mot hårene - ATG (Against the Grain)

Videoer sier mer enn tusen ord, derfor vil jeg nå legge ordet til en fyr - eller en mester, ved navn Mantis, han har veldig mange videoer på Youtube, som vil hjelpe deg veldig mye!

LINK HER!

Etterbehandling, noe av det viktigste

Ta alltid å skyll ansiktet med kaldt vann etter barbering, dette til lukke hudporene, og kanskje stoppe blødningen fra små kutt.

Ta på en aftershavebalm, og evt. en razorburnrepair, her må du finne en aftershavebalm som passer deg;

-Hvor bra den fukter

-Hvor mye den kjøler ned huden

-Allergier

-Om den hjelper huden med kutt, razorburn etc.

-Duft

-Pris

Dette er ofte de personlige preferansene som gjør så du velger akkurat den kremen du bruker, noen enkle pekepinner her er populære kremer

fra Proraso, Truefitt and Hill, Taylors of old Bond Street og The Gentlemens Refinery. Ta en titt på disse produsentene å se om du finner noe som kan passe for deg.

Det finnes ingen fasit her, jeg vil anbefale å bare teste den du vil, det vil somregel stå hvilken hud den er egnet for, og du vil merke fort om den passer for deg, det er også lurt å finne noen som har samme toppnoter i dufen som barberkremen/såpen du bruker.

Splasher

En splash er en aftershave, den har samme konsistens som vann.

Splash'en er noe de brukte i gamle dager, den inneholder som regel:

-Alkohol

-Diverse oljer

-Duft

Du har også de som inneholder eukalyptus/mint og trollhassel, for den frysende følelsen og andre gode egenskaper.

Av egne erfaringer kan jeg si at splasher med alkohol vil hjelpe godt med når jeg har fått en kraftig burn.

Tiden hvor jeg har burn vil reduseres med 90%.

Jeg har veldig sensitiv hud, hva bør jeg gjøre?

Mange av oss sliter med sensitiv hud, og vet ikke helt hvordan man skal få bukt med dette problemet.

Noen av dere har ikke sensitiv hud, selv om dere tror det, dere har brukt elendige produkter, og det kan hende at huden deres har reagert på det.

Jeg vil påstå at minst 40% av de som sier de har sensitiv hud, ikke har det.

Prøv ut produktene jeg har anbefalt hvis dere føler for det, for produkter som er spesielt tilrettelagt de med sensitiv hud koster somregel mer enn vanlige

produkter, prøv derfor ut min anbefaling først.

Hvis du har prøvet det, i minst fire uker, og testet ut alt;

Hvorfor huden irriterer seg:

-Er det fordi du barberer mot hårveksten? (Noen hudtyper bryr seg ikke om dette, noen gjør det- Veldig individuelt)

-Fordi du jukser med skummet, du drar høvelen over huden uten å ha tatt på mer skum?

-Du har testet noen andre blader?

-Du vet at du klarer å få skummet opp såpen/kremen riktig?

-Du presser høvelen ned mot huden/ Feil inngangvinkel?

Dette er vanlige feil, hvis du gjør noen av disse - Prøv igjen!

Hvis du derimot mestrer dette, fortsett å les:

-Du bør prøve ut noen såper/kremer som hjelper mot dette: Min favoritt er Truefitt and Hill - Ultimate Comfort Shavingcream

-Prøv en preshave-oil: Dette er en olje man påfører huden/skjegget før barberkremen/såpen, som vil mykne skjegget og gi en bra glid: Her vil jeg anbefale Truefitt and Hill - Preshave oil

- Noe av det viktigste med barberingen er etterbehandlingen, her vil jeg anbefale aftershavebalm i samme serie: Truefitt and Hill - Ultimate comfort aftershave balm

Du kan lese en komplett omtale av serien her for å få et bedre intrykk av serien.

Jeg har veldig tykk skjeggvekst, hvilket utstyr anbefales?

Mange har veldig tykk skjeggvekst, og har problemer med å få en bra barbering pga. det.

Først og fremst er det veldig viktig med en bra forberedelse, har du mer å barbere bort bør det være veldig mykt.

Hvis du ikke har barbert deg på mange dager, kan jeg anbefale å vaske skjegget med en balsam før barbering, dette vil gjøre det veldig mykt.

Det finnes egne barberhøvler som er designet for tykk skjeggvekst, forskjellen på disse og vanlige høvler er guarden.

Guarden er toppen på høvelen, den vil hjelpe deg med riktig inngangsvinkel og bestemme hvor agressiv en høvel vil være.

På en høvel som er designet for tykk skjeggvekst er det er kam på guarden som vil plassere hårene riktig på kniven, kammen er kalt en Open Comb.

En høvel som har dette er f.eks en Merkur 11C

Legg merke til at høvler som er designet for tykk skjeggvekst vil være mer agressiv enn en høvel uten open comb.

Hva er forskjellen på alle høvlene som finnes?

Mange av høvlene ser ganske likens ut, hvordan vet jeg hva som er forskjellen på dem?

Det er vanskelig å finne ut hvordan en høvel vil prestere i ditt ansikt, uten å teste den.

Noen er mer agressive i bruk, noen har en merkelig vektfordeling og på toppen av kaken er noen innstillbare.

Hvordan kan du finne frem i jungelen av høvler?

Jeg skal nå forklare de viktigste forskjellene.

En høvel består en eller flere deler,det som vil påvirke hvor mange løse deler den består av er hvordan man putter bladet inn i hodet på den.

De fleste høvlene har et løst hode, Merkur 34HD har en skrue i bunn som løsner hodet, på en Merkur Futur tar man bare av hodet, og mange av Parker sine høvler har en butterfly-mekanisme - Da skrur man på en skrue, så åpner hodet seg som en sommerfugl.

Den største forskjellen du burde se etter er hvor agressiv en høvel er, det som avgjør denne viktige faktoren er avstanden mellom bladet og guarden.

Ekstra ting, som preshave oil og alumsticks/Blodstillersift

-Preshave oljer skal gi ekstra god glid og beskyttelse over huden, disse koster mye, men er veldig drøye i bruk.

Noen mener de kun er laget for å tjene penger, mens noen ikke kan barbere seg uten dem, dette er veldig individuelt.

Hvis du har penger til det, anbefaler jeg å teste dem. Legg merke til at Trufitt and Hill sin preshave oil fungerer dårlig med andre merker.

-Alumsticks/Blodstillerstift stopper blødninger fra kutt, dette er en veldig god kompis som jeg ikke klarer meg uten.

Man kan alltid klare å kutte seg, uansett hvor flink du er. Med denne stiften har det ingenting å si, blodet stopper på sekundet, så du slipper å bry deg om dette, billig i innkjøp, og den vil vare resten av livet ditt.

Forkortelser

KREMER og SÅPER:

TGR The Gentlemens Refinery

T&H Truefitt & Hill (UC) Ultimate Comfort

C&E Crabtree & Evelyn

TOBS/Taylor = Taylors of old bondstreet

Col. Conk = Colonel Conk

HØVLER:

HD heavy duty

BARBERBLAD:

WS Wilkinson Sword

IP Israeli Personna-bladene

TEKNIKKER:

ATG Against the grain (mot hårene)

WTG With the grain (med hårene)

XTG accross the grain (på skrå)

TST - The Shave Test

TPT Thumb Pad Test (test om kniven er skarp nok.)

HHT Hanging Hair Test (test om kniven er skarp nok.)

TNT - Thumb Nail Test (test om kniven er skarp nok.)

KOSTER:

EJ = Edwin Jagger

2233 = Vulfix Super Badger barberkost 2233

2235 = Vulfix Super Badger barberkost 2235

ANNET:

B&B Badger and blade (nettsted)

BBS: Baby Butt Smooth (glatt som ei barnerumpe)

RAD klubben: Radical Acquisition Disorder

TTO-løsningen: Twist to Open

GTP Georgetown Pottery (scuttle)

ASB = after shave balm

ASS = after shave splash

Hvor får man kjøpt dette?

Det finnes to norske nettbutikker som selger dette:

Barbershop.no og Gents.no

Gents holder til i Sverige, derfor må du regne med å momse inn pakkene, jeg vil ikke anbefale denne nettbutikken. Har dårlige erfaringer, vet om flere som har dette å. De svarer sjeldent på mail, sender ikke mail når de har sendt varene, og de preges ofte av unnskyldninger og forsinkelser.

Barbershop holder til å Norge, og blir drevet av en ekte grunder, veldig bra leveringstider og konkuransedyktige priser, utrolig bra service, jeg vil anbefale den butikken på det sterkeste, jeg har aldri hatt problemer med dem, har bestilt ca. fem til åtte ganger derfra nå.

Hvor kan jeg lære mer om dette?

Barbershop har et eget forum, hvor jeg også driver å lurker, her.

Badger and Blade, dette er et ekstremt stort forum, mye å lære her, jeg er bruker der å, kan besøkes her.

Mantis har en drøss med videoer om barbering med DE-høvler på youtube, disse anbefales på det sterkeste, de er tross alt laget for dere, her vil han snakke og vise det meste dere vil lure på, og det jeg ikke har fått skrevet, disse videoene kan sees her!

Hvis du leser det jeg har skrevet, og sett filmene til Mantis, da er du good to go, og vil kunne det meste.

Du må desverre regne med et par uker tilvenningstid til DE-høvler, det er mye å lære, derfor vil jeg anbefale å teste det ut de første gangene i helger, eller andre dager du ikke bryr deg om du har fått litt irritert hud eller barberkviser, dette vil dog gå over kjapt, hvis du virkelig vil lære dette, for det kan endre hele livet ditt, det gjorde det hvertfall for min del.

Alt dette er mine egne meninger, det finnes ingen fakta her, noe passer bra for andre, men ikke for alle.

Jeg anbefaler produkter av egne erfaringer, ikke andres, og jeg reklamerer ikke for bestemte produkter.

*Det kommer mer senere, jeg vil oppdatere førstepost med mer punkter og ting, den kommer mest sannsynlig til å bli ferdig når internett ikke finnes lenger, dette er en av mine største hobbyer, og jeg kan skrive flere sider om dette. Hvis det er noe du savner, bare spør, så kommer det opp. Ellers er det bare å spørre og grave, så vil dere som går inn for dette få en fin opplevelse. Jeg har brukt ganske mange timer på å få opp alt dette, så jeg vil sette pris på konstruktiv kritikk og tilbakemeldinger*

Stor takk til Barbershop.no for bruk av bilder!

Endret av Bertelsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjekk tråd! Har som deg gått over til DE høvel - av samme grunn - jobben ble tross alt ikke ordentlig gjort! Skal prøve meg på "ordentlig" barberskum framover, om du har noe godt merke (som er litt lett tilgjengelig) du anbefaler så skyt i vei!

Holder ellers på med styling av skjegget, men sliter med å få helt fasongen jeg er ute etter. Hårveksten min er god, men den er litt spredt. Dermed så får jeg ikke den tette "skogen" jeg er ute etter langs kinnet og oppover.

Lenke til kommentar
Er det noen med handa på hjertet som kan si at de føler at Mach3 høvelen er noe behagelig? Den ristingen gjør meg nummen i fingrene :p

Hjelper ikke at det minner om et helt annet apparat!

Haha! Vel, kan ikke si at den er direkte behagelig, men har ikke noe imot den, dessverre. Men for Guds skyld, ikke bruk den til noe annet.. :rolleyes:

Lenke til kommentar

Jeg har lenge gått å siklet på tradisjonelt utstyr, og skal man tro forkjemperne av dette gir det både mer presis og mer behagelig barbering. Det hadde vert greit med noen linker og gjerne noen erfaringer også for oss førstegangskjøpere, slik at man har en plattform å gå ut i fra når man skal gjøre litt videre research i forkant av et eventuelt kjøp. Men so far, so good Bertelsen, jeg skal følge med her. :)

Jeg begynner å bli passe lei av mikkemus-høvlene man kjøper på dagligvarebutikken, de klarer aldri å gjøre en god nok jobb på hakepartiet med mindre man går over 50 ganger eller bruker nye blad for hver gang. Det hjelper lite med en mach-30 når presisjonen mangler.

Lenke til kommentar
Jeg er 19 og har ikke noe å barbere! Jeg har barberhøvvel for å ta de 20 hårene som stikker ut nedover der hvor kinnskjegget skal være og de 10 på haken. :p

Noen anbefalinger til å få skjegg? :D

Med en høvel får du en mye grovere vekst over tid, enn om du bruker maskin er min erfaring...

Er lite å gjøre annent enn å vente for sjegg gitt...men det kommer av seg selv:) Noen får en kraftig sjekkvekst kjapt, hos andre tar det lengre tid...

I mellomtiden kan du jo alltids bruke en sprittusj eller kjøpe løsbart om du på død og liv må ha sjegg:P

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...