Gå til innhold

Gamer.no Serveren

Anbefalte innlegg

Jeg tror dere må se litt lenger etter alle gamle krevende tjenester som torrenter, videoer og spillservere. Gamer.no trenger sikkert tid til å få økonomien til å gå rundt på lengre sikt først. Slike tjenester som dette er krevende kan jeg tenke meg og koster nok ikke lite å drifte.

En mulighet er jo at noen av brukerene donerer/går sammen om å drifte en server i deres navn?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hehe, syns det er litt morsomt at såpass mange sier seg villig til å gjøre såpass for en side som - tross alt - driver for profitt. Det sagt, så er det jo veldig mange som har et spesielt forhold til Gamer.no, meg inkludert. Jeg har faktisk selv tenkt litt på tanken om å sette en av maskinene jeg disponerer som server, men jeg er litt skeptisk til om de er kraftige nok. Utstyret vi hadde disponibelt på HW var veldig kraftig, og selv da var det til tider problemer med maskinkraft. Det sagt (flott setning), var ikke de helt optimalt oppsatt heller.

Lenke til kommentar

Tjei, uten at jeg har noen spesifikke tall i hodet vil jeg tippe at "recommended" er følgende:

2~3Ghz dobbelkjerne (eller flere)

~4Gb RAM

Spørs veldig på hvor mange "instanser" man skal kjøre på samme maskinen.

Nettlinjen bør nok være rundt 10/10Mb minimum.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Hehe, du er nok litt på villspor der The Stig. Det kreves ingen kraftig PC for å kjøre en server, men det trengs en temmelig god linje. Det holder med P4 og 512 MB RAM i de fleste tilfeller, men 2 GHz dobbelkjerne og 1 GB er nok det beste om man skal ha mange spillere ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3t93k9

Du er klar over at dette skal være topp servere med høy fps og god hitbox? Det trengs nok mer enn 512 ram. Ser du på e-s.se ser du at source serverne kjører på disse maskinene.

De serverne med best ping i Norge har vel fiber og 100 mbit så vidt jeg vet?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132
Du er klar over at dette skal være topp servere med høy fps og god hitbox? Det trengs nok mer enn 512 ram. Ser du på e-s.se ser du at source serverne kjører på disse maskinene.

De serverne med best ping i Norge har vel fiber og 100 mbit så vidt jeg vet?

Nå ser ikke Dell sine nettsider ut til å funke så altfor bra her men fortsatt: De beste serverene har veldig god nettlinje ja, selvfølgelig, det er jo det som gjør det mulig å sende informasjon til flere brukere samtidig. Men det kreves ingen quadcore, 4GB RAM server for å kjøre en CSS-server med 20 spillere på. Det greier en gammel PC jeg har stående på gulvet og den er med 1 GB RAM og P4 2.8 GHz. I og med at spillet ikke rendres hos serveren er det eneste som kreves litt systemkraft for å sende det som skjer på serveren til alle som er med :)

Men det er ikke til å unngå at desto kraftigere server, jo bedre er det. Men det kreves ikke en vill PC for å kjøre en CSS-server tipp-topp.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3t93k9

Men jeg vil fortsatt si at 1gb ram er for lite. Minimum 2. Ville også som stig sa hatt "2~3Ghz dobbelkjerne (eller flere)"

Men det har vel ikke så mye å si.. Vi får vente i håp om at det kommer opp nye servere. :)

Endret av Slettet-3t93k9
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132
Men jeg vil fortsatt si at 1gb ram er for lite. Minimum 2. Ville også som stig sa hatt "2~3Ghz dobbelkjerne (eller flere)"

Men det har vel ikke så mye å si.. Vi får vente i håp om at det kommer opp nye servere. :)

I rest my case. Har du noengang kjørt en CSS-server for omkring 10-12 stykker? Jeg har gjort det og vet hva som kreves for at det skal gå greit, det kreves ikke den sykeste PCen men heller en syk nettlinje. Det som gjør at mange servere har veldig heavy maskinvare er at det kjøres flere servere på samme PC. Tør tippe at de fleste av CSS-serverene til Hellfragger.no f.eks. kjører på en og samme server ;)

Lenke til kommentar

I rest my case. Har du noengang kjørt en CSS-server for omkring 10-12 stykker? Jeg har gjort det og vet hva som kreves for at det skal gå greit, det kreves ikke den sykeste PCen men heller en syk nettlinje. Det som gjør at mange servere har veldig heavy maskinvare er at det kjøres flere servere på samme PC. Tør tippe at de fleste av CSS-serverene til Hellfragger.no f.eks. kjører på en og samme server ;)

Du vinglet da veldig fram og tilbake mellom antallet spillere vi snakker om, samt antallet instanser som skal kjøres.

Jeg her også driftet en del CS-servere, og etter et dypp i arkivet var ikke maskinvaren jeg ramset ovenfor noe særlig på villspor: En tommelfingerregel er at man bør ha minimum 128Mb ram for hver spiller, helst det dobbelte, 256Mb. Så,

128 * 20 = 2,5Gb

256 * 20 = 5Gb

Når det kommer til prosessorkraft blir det litt mindre viktig, men øker betydelig jo flere instanser du skal ha på samme boksen. Ergo holder jeg på minimum 2Ghz.

Jeg er forøvrig nesten bombesikker på at hellfragger kjører flere bokser, av den enkle grunn at det er upraktisk og gir dårlig robusthet å kjøre flere en 2 instanser på samme server. På de tidligere serverne kjørte vi kun en instans per server.

Lenke til kommentar

Mange forslag her ser jeg.

Er selv med å drifter servere i et community. (arcticgaming)

Slik ser speccen ut på våre servere:

1 server @ 20 spillere :

Intel Core 2 Duo E6600 @2,4Ghz

2GB DDR2

74GB WD Raptor 10000rpm

Dataguard 1000 mbit'

@Sondre,

Det stemmer nok at det kjøres flere servere på en og samme maskin.

Veldig vanlig med svære rack, som kjører på opp imot 4xQuad, 32gigram, flere hundre gigabyte.

Så brukes feks HyperV til å dele opp i virtuelle servere som igjen blir tildelt en viss grense med ram, cpu og lagring.

Serverene våre kjører fra en stor server som igjen består av mange små virtuelle maskiner.

Endret av Hille
Lenke til kommentar

Må si meg enig i kommentarene her. Også jeg spiller atskillig mindre enn før serverne forsvant. Vet ikke om det er en god eller dårlig ting :)

Håper de kan få satt opp en ny server, men skjønner at det kanskje ikke er førstepri...

The Stig: Fyr opp en server da så adminsa kan mixe litt :)

Lenke til kommentar

Nå synes jeg vi må få opp en gamer.no server igjen ja. Skulle gjerne bidratt selv hvis vi hadde hatt bra nok opp linje her i huset. Har ikke mer en 1 mb opp... (Serveren er beregnet på hosting av internet sider) Så ja her kan jeg ikke hjelpe til. Men kan hjelpe til med å spille og holde igang et bre miljø på serverene for det er jeg flink med :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...