Gå til innhold

PROTOTYPE - Tråden!


Anbefalte innlegg

prototype_logo.jpg

 

Anmeldelse:

Skjul
Anmeldelse: Prototype

La deg ikke lure av navnet. Prototype er et særdeles gjennomført produkt.

 

Jeg løper loddrett opp Empire State Building mens raketter og maskingeværild hamrer inn i fotsporene mine. Mot toppen av bygningen kan jeg skimte tre helikoptre, som etter en kort intern diskusjon over flyradioen blir enige om å prøve drepe meg. Jakten er i gang. Mer og mer ammunisjon flerrer gjennom luften mot den lille karen som sprinter langs ytterveggene på USAs aller høyeste bygning.

 

Akkurat idet disse militærstyrkene tror de har meg overbemannet, kaster jeg meg ut i luften, 300 meter over bakken og sender ett av helikoptrene svirrende ut av kurs. Det andre helikoptermannskapet lider en verre skjebne. En pilot blir kastet ut av cockpiten og en annen møter sitt endelikt i bakruta på rotormaskinen. Nå sitter jeg bak spakene. Et par varmesøkende eksplosiver senere, og det tredje helikopteret regner ned over New Yorks gater som en tam parodi på dårlig nedbør.

 

Jeg hopper ut av førersetet og suser ned i en «elbow drop» på flere hundre kilometer i timen. Og det var ikke bare én stridsvogn som ble smadret den dagen.

 

Epidemisk

 

Med en såpass voldsom introduksjon har du kanskje skjønt det allerede: Det som skjer i Prototype er jammen ikke så rent lite dramatisk. For flere tiår tilbake ble en hel by jevnet med jorden (Hope, Idaho) og alle dens innbyggere smeltet og ble en del av jordsmonnet. Likevel, det som skulle bli tidenes debattema forble musestille – som forventet av den amerikanske regjering. Å likvidere en hel skokk med uskyldige mennesker som følge av et eksperiment en selv fikk på banen er det visst ikke så lurt å nevne i det offentlige rom.

 

Dette eksperimentet gikk ut på å lage et virus. Og folk ble infisert. Men mot alle odds overlevde Elizabeth Greene hele spetakkelet, takket være en naturlig immunitet mot basillen. Så spoler vi frem til det som er spillets nåtid, det samme viruset blomstrer i det store eplet og Alex Mercer vil ha en liten prat med Elizabeth. Alex Mercer er hovedpersonen i Prototype og lider passende nok av et svært alvorlig hukommelsestap. Noe som egentlig ikke er så rart, med tanke på den mildt sagt unormale forandringen han har gått gjennom.

 

Mercer har utviklet evner enhver tegneserieforfatter ville drept for å få tak i, og på ekte mutantvis kan han trylle frem en håndfull farlige utvekster på kroppen. Han er i stand til å hoppe fra hustak til hustak, legge opp løpeturen vertikalt og egenhendig tilrettelegge store porsjoner bevæpnede menn for sine respektive kister. Historien i Prototype går derfor ut på å koble sammen Mercers fortidsvev for å finne ut hva som gjorde ham til den han er.

Spis deg til sannheten?

 

Denne sannheten er som sagt vanskelig å få fatt i og derfor må Alex Mercer ty til utradisjonelle metoder. For å trigge en av spillets mange tilbakeblikk er man nødt til å spise folk som er i besittelse av sannheten (små bruddstykker av den, vel og merke). Spillet selv kaller det «å konsumere» så det blir egentlig feil å sammenligne det med et måltid. Etter at Mercer har plukket opp en person, dreper han vedkommende på brutalt vis og suger levningene til seg. På denne måten blir personen en del av ham, sammen med alt av hva denne personen visste om Mercers skjebne.

 

Dette betyr likevel ikke at historien i spillet kun fortelles gjennom tilbakeblikk. Vi får også se stive filmklipp laget i spillets grafikkmotor og noen sjeldne CGI-varianter. Personlighetsmessig er Alex Mercer som enhver annen actionspillhelt i disse dager og derfor begrenser som regel dialogen seg til det absolutt nødvendige. «Action speaks louder than words». Det som imidlertidig skuffer meg litt når det gjelder handlingsforløpet i Prototype er at de viktigste tilbakeblikkene inngår som obligatoriske deler av hovedhistorien.

 

Det finnes så mye som 135 personer å konsumere når man tumler rundt i New York på egenhånd, men likevel får man vite tilsynelatende alt om den store hemmeligheten gjennom spillets hovedoppdrag. Jeg skulle gjerne sett at spillet ga mer insentiv til detektivarbeid på egenhånd, når spillet først er så fritt som det faktisk er. Funksjonen er jo allerede der den også.

Bajas i byen

 

Men nok om historien. Rosinpølsen i Prototype er å føle seg skikkelig mektig. Å gjøre alt så fartsfylt og actionorientert som mulig. Sånn sett har Prototype mye til felles med både Crackdown og inFamous, begge to spill hvor superkrefter og skyskraperakrobatikk står i fokus. Men selv om det nærmest er obligatorisk å nevne disse to i omtalen, er det ett spill som har mer til felles med Prototype enn noe annet: Hulk: Ultimate Destruction. Oppgraderingssystemet er det samme, kontrollene er nesten helt identiske, den visuelle siden er lett å kjenne igjen. Det er med andre ord lett å se at Radical Entertainment har bygget videre på sine erfaringer med Hulken.

 

Og det er slettes ikke en dårlig ting å bygge videre på det beste superheltspillet fra forrige generasjon konsoller. Det er de samme tingene som gjorde Hulk: Ultimate Destruction så bra, som gjør Prototype bra. Og enda litt bedre. Det er denne fantastiske følelsen av å kunne ødelegge alt som kommer i min vei. Å la alle virkelighetens bekymringer krølle seg sammen i bakhodet som søvnige hundevalper mens jeg uforskyldt pælmer en lastebil på et passerende helikopter. Jeg er vanligvis ikke en stor tilhenger av å bruke billige muntlige uttrykk og ordrim i skriftlige arbeider, men Prototype er rett og slett fett.

 

Men min oppgave som anmelder er ikke bare å si at dette spillet er fett – jeg må nok se litt nærmere på hvorfor.

 

(SIDE 2)

 

I konstant bevegelse

 

Prototype foregår som nevnt i New York, en åpen by med mennesker og mutanter i gatene. Som Alex Mercer ferdes du rundt i denne byen med en særdeles fiffig blanding av «parkour» og sinnssyke hopp. Ved å holde inne høyre skulderknapp løper Mercer opp langs vegger og gjør automatisk små saltoer over det som måtte stå i hans vei. En av de tidligere opplåsbare egenskapene lar deg sveve i luften, og det setter prikken over i-en på spillets transportelement.

 

Det er en grunn til at jeg nevner manøvreringen i spillet såpass spesifikt: Du er i konstant bevegelse. Med infanteri, stridsvogner og helikoptre etter deg er det viktig ikke å stå stille. En del av nøkkelen til spillets vinnerformel ligger i muligheten til å sprinte over og under hustak samtidig som du slåss. Kamp og bevegelse er sømløst integrert og det kanskje viktigste kriteriet for at Prototype skal lykkes som spill, er oppfylt: Kontrollene sitter som støpt.

 

Den andre grunnen til at Prototype lykkes er kreftene. Mercer er en såkalt hamskifter og kan låse opp til sammen ti unike former. En av dem er en slags drakt som gir ekstra beskyttelse og lar hovedpersonen løpe gjennom biler og folk uforstyrret, mens en annen gjør Mercers arm til en lang pisk som kan dele opp en hel folkemengde på null komma svisj. Det er for eksempel godt mulig å ikle seg denne drakten samtidig som pisken er fremme, men med rustningen er ikke lenger «parkour» et alternativ. Å bytte frem og tilbake mellom Mercers krefter er helt nødvendig for å komme seg videre i spillet.

Kaosmaskin

 

Er man lei av å bli jaktet på og helst bare vil springe rundt og kose seg, er det også mulig å konsumere en soldat for å ta utseendet hans. Da kan du spasere og løpe rundt uten å vekke mistenksomhet, men hvis du skal ta frem for eksempel pisken, så er ikke lenger forkledningen noe å regne med. Den kunstige intelligensen i spillet er likevel skummelt fraværende og de ser ikke ut til å reagere på at oberstløytnanten plutselig løper opp etter veggene og spretter gjennom trafikken i små skrusaltoer.

 

Er du heller lysten på å lage litt kaos, kan du jo prøve deg på et av spillets «ødeleggelsesangrep». Dette er en av funksjonene som har funnet veien videre fra Hulk: Ultimate Destruction og kan enkelt forklares som veldig kraftige angrep. Ett av dem gjør Mercer til en eksplosjon av dødelige tentakler som så å si dreper alt i nærområdet.

 

Flere slike angrep kan kjøpes i spillets oppgraderingsmeny, hvor det er mye forskjellig å velge mellom. Her finnes opplåsbare bevegelser som lar vår supermutant krumme seg til en ball og kaste seg mot motstanderne eller bruke soldater som surfebrett langs asfalten før han sparker dem flere kvartaler. En viktig gulrot for å spille videre i Prototype er nettopp det å gjøre Alex Mercer mer og mer vill i nikkersen.

Mutantaktiviteter

 

Avslutningsvis kan jeg nevne at New York huser mer enn nok aktiviteter for en lekelysten mutant, hvis man har kommet seg gjennom det 10-12 timer lange hovedeventyret. Blant disse finner vi enkle orienteringsløp med sjekkpunkter, drep så mange som mulig med det og det våpenet og bruk svevefunksjonen til å dale ned fra en bygning i midten av denne sirkelen. Prestasjonen din graderes etter bronse, sølv og gullmedalje og det vanker store EP-poeng hvis man scorer høyt. EP-poeng brukes til å kjøpe nye angrep.

 

Jeg føler meg dessuten forpliktet til å si et og annet om spillets visuelle side, som ikke er veldig mye å rope hurra for. Akkurat som i Hulk: Ultimate Destruction er bygningene flate og pregløse og alle objektene virker merkelig lette. Det er en del ujevnheter i figurene og lekre detaljer skal man se langt etter. Til gjengjeld kan det skje veldig mye på skjermen samtidig. For de av dere som dømmer bøker etter omslaget eller skuer hunder på hårene, så er ikke Prototype det verste du finner.

Konklusjon

 

I god tradisjon med den siste tidens superheltpregede sandkassespill finner Prototype sin egen plass på pallen. På lik linje med inFamous kan det ikke skilte med tidenes mest interessante personlighet, men vi dømmer tross alt disse karene utifra hva de er i stand til å gjøre med kroppen sin. Alex Mercer har en såpass heftig portefølje av egenskaper og bevegelser at han sklir inn rett over Cole, agenten i Crackdown og selveste Hulken. Historien er grei nok den, med en ganske åpenbar vending, men til syvende og sist er det spinnvill action som gjør Prototype til en perle i min spillhylle. Grafikken er kanskje ikke så gjennomført som ønsket, men i kampens hete har jeg ærlig talt vanskelig for å bry meg. Prototype er rett og slett fett.

 

Prototype kommer i salg for Xbox 360 (testet), PlayStation 3 og PC 12. juni. Spillet har ingen støtte for flerspiller.

 

Xbox 360: 9/10

 

 

Trofeer/Oppnåelser:

Skjul

Trofeer

Skjul
Endless Hunger - Bronze Trophy

Consume 200 characters to boost your health.

Wrecking Yard - Bronze Trophy

Destroy 2,000 vehicles.

Misconception - Bronze Trophy

Destroy 25 Infected Water Towers before they hatch.

Brain Trust - Bronze Trophy

Complete all Consume Events.

Half-Truths - Bronze Trophy

Complete a mission without causing a single Military Alert.

Return Fire - Bronze Trophy

Catch any object tossed by a Hydra; and throw it back.

Gunning - Bronze Trophy

Destroy 20 Helicopters in a single Helicopter flight.

Cleanup - Bronze Trophy

Kill 15 characters with a single Whipfist attack.

The First Thread - Bronze Trophy

Unlock the Web of Intrigue.

Self-Deception - Bronze Trophy

Discover what happened to Alex Mercer through the Web of Intrigue.

It's Him! - Bronze Trophy

Patsy 5 military personnel.

In Plain Sight Bronze Trophy

Evade 10 strike teams.

Infiltrator Bronze Trophy

Infiltrate 10 Military Bases disguised as a Commander.

Threat Elevated Bronze Trophy

Destroy 25 strike teams.

Repossession Bronze Trophy

Seize 50 vehicles from enemy hands.

SME Bronze Trophy

Gain the ability to drive and fly all vehicles.

Surface-To-Air Bronze Trophy

Shoot down 50 helicopters while driving armor.

Evolutionary Step Bronze Trophy

Use the Upgrade Menu to acquire an Upgrade.

In The Web Bronze Trophy

Consume 50 Web Targets.

Speed Bumps Bronze Trophy

Run over 500 characters in a single tank.

Trail Of Corpses Silver Trophy

Kill 53,596 infected.

Streetwise Silver Trophy

Collect all Landmark collectibles scattered across New York City.

Polymath Silver Trophy

Collect all Hint Collectibles scattered across New York City.

Mankind Is Your Mask Silver Trophy

Complete 3 missions without causing a single Military Alert.

The Butcher Silver Trophy

Kill 50 characters in 5 seconds.

Unnatural Selection Silver Trophy

Acquire all available upgrades.

The Cleaner Silver Trophy

Destroy 10 Military Bases or Infected Hives in New York City.

Au Silver Trophy

Achieve a rating of Gold or better in all Events.

Nice Guy Silver Trophy

Complete the game while consuming 10 Civilians or fewer.

Revenge Revisited Gold Trophy

Complete Story Mode on hard difficulty.

Web Of Knowledge Gold Trophy

Acquire all nodes of the Web of Intrigue.

Hard To Kill Gold Trophy

Complete Story Mode in any difficulty without dying.

Pt Gold Trophy

Achieve a Platinum Medal in all Events.

Platinum Trophy Platinum Trophy

Platinum Trophy

 

Secret Trophies

 

Crossing the T Bronze Trophy

Complete the Hunter Boss Encounter

Errand Boy Bronze Trophy

Complete the Specialist Boss Fight.

Children of Blacklight Bronze Trophy

Complete the Supreme Hunter Boss Fight.

On Instinct Bronze Trophy

Complete the Mother Boss Battle.

Hope Bronze Trophy

Discover the truth behind Hope, Idaho through the Web of Intrigue.

Origin Bronze Trophy

Discover the history of Elizabeth Greene through the Web of Intrigue.

One Thousand Suns Silver Trophy

Complete the Supreme Hybrid Boss Battle.

 

Gameplay og Videoer:

Skjul

Endret av HCG
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gleda meg noe sinnsykt til dette når det først kom ut noen bilder av det, men har liksom tatt så lang tid, og den første gameplay videoen jeg så var fra beta stadie, og da virket det ikke så veldig bra, så jeg mistet liksom lysten til å spille det.

 

Men nå som jeg blir minnet på dette med at du tar over hukommelsen til de du dreper osv. så virker spillet mer interessant, tror dette blir et kjøp hvis anmeldelsene bli gode.

Lenke til kommentar

Syns Prototype på papiret høres mer moro ut enn inFamous, men har jo lest og hørt at prototype ikke lever helt opp til forventningene fra de spillmediene som har testet det.

Så var det jo det å stole på alt en leser på internett.... Stor sjanse for at det blir en test av begge

Lenke til kommentar

dette spillet hørtes utrolig spennende ut første gang jeg leste om det, håper det blir det også :) Første gang jeg ser gameplay video i dag faktisk. Noen som kjenner historien? Spillet ser jo bra ut, men sånn i gameplay videoen ser det jo bare meningsløst men morro ut? :p Noen av bevegelsene virker litt stakkato, men det kan jo bedre seg:) men eg liker konseptet, håper det blir bra

Lenke til kommentar
Hvem vil ikke eie ræv som en menneskelig supermutant i New Yorks gater? :D

 

Dette er et må-ha spill. Dette skal på spillhyllen min, det er helt klart. :rolleyes:

 

Gleder meg! Har ikke sett igjennom alt, men har det kommet en demo eller noe?

 

 

Nesumar

 

Nei, ingen demo ennå, men det kommer. (Kanskje)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...