Gå til innhold

Snedige ting du lurer på! (Nyere tråd kan finnes i førstepost)


Habitats

Anbefalte innlegg

Jeg begynte å tenke på dagens energikrise, og jeg lurer på om det ville vært smart å utlyst jobber som "energiprodusenter". Jeg tenker følgende: Man kobler en, aller helst flere, spinningsykler eller tredemøller opp til en generator som vil ta opp elektrisiteten som vil bli produsert når folk bruker apparatene. Kan ikke se noen spesielle ulemper med dette, kanskje litt monotont og kjedelig etter hvert, men man gjør det jo for alles beste! Dessuten ville det være en god måte å komme i form på ;D

 

Kanskje ikke min mest seriøse kontribusjon til menneskeheten så langt, men hei, jeg prøver :p

Mennesker er så vidt jeg vet ikke særlig energieffektive. Dermed vil ekstra arbeid til matproduksjon oppveie for energien man får ut. Det man kunne gjort var å benytte energi fra de som trener på treningsstudio uansett.

 

 

Men om en slo av absolutt alt i verden i noen dager (fabrikker/butikker/strøm/ovner og ikke fyrte osv) så kan det nok hende det ville gi et utslag? Ikke vet jeg.
Lokalt: kanskje, regionalt: tvilsomt.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ang varmepumper

Termodynamikkens første lov sier nokså forenklet at i et system kan ikke energi "forsvinne". Så for at det skal bli kaldere ute, må energien som var i den varme luften flyttes et annet sted. Med varmepumper flytter man denne energien inn i husene, og det blir bittelitt kaldere ute. For å gjøre dette bruker varmepumpen litt strøm, som gjerne også resulterer i varme (men mye mindre enn det pumpen tar fra uteluften, hvis ikke kunne man bare brukt en vanlig panelovn!).

Problemet er bare at husene våre ikke holder på varmen så veldig godt, så den sakte men sikkert lekker ut igjen. Vi er tilbake til null. Faktisk litt i pluss, siden vi måtte bruke litt strøm for å få varmepumpen til å gå, og det lagde litt varme.

 

Hvis vi derimot antar at husene er helt varmetette, så er det riktig. Nok varmepumper over lang nok tid vil gjøre det kaldere ute, og varmere inne. Hvis du samtidig tenker på hvor vanvittig mye mer luft det er ute i forhold til inne, så må det bli like vanvittig mye varmere inne for at det skal bli noe særlig kaldere ute.

Termodynamikk er veldig artig :)

 

Ang strekkode

Joda, det er tykkelsen på strekene som har noe å si, sammen med det hvite mellomrommet. Det vanligste er at det er 4 forskjellige tykkelser på det sorte strekene, og 2-4 forskjellige på det hvite mellomrommene. På en strekkode jeg har ved siden av meg her er det 30 sorte streker og da 29 hvite mellomrom. Totalt 59. Siden hver av disse kan ha 4 alternativer blir det 4^59, som er 3,3 x 10^35, altså 3 med 35 nuller bak. Så mange forskjellige varer kan registreres med denne typen kode.

 

Ang barbering av armhulene

Hvis du barberer armhulene er det mye lettere å få på nok deoderant på huden. En god deoderant virker først og fremst ved at den dreper bakteriene som spiser svetten din. Disse bakteriene lager vond lukt når de spiser. Ergo, ingen hår gir mer deoderant, som gir mindre bakterier, som gir mindre svettelukt.

(Akkurat dette er tatt fritt etter hukommelsen, så er godt mulig jeg tar feil :) )

 

Min tur!

Hvordan skal jeg få min Razer Diamondback3G til å slutte å lyse så fryktelig kraftig blått midt på natta? Har prøvd å tusje over scrollehjulet som lyser kraftigst med en sprittusj, men det ble bare slitt bort på to kvelder (og ga meg svart langefinger). Kan ikke se noen opplagte måter å åpne den på heller :(

Lenke til kommentar
Lurer på hvor mange poster som ble/blir postet på Gamer.no i løpet av de første 12/24 timene. Og evt hvor mange inngrepen moderatorne må ha (stenging/moderering)?

Ved tanke på at det ikke enda har gått 24 timer, men nærmere 12 timer snart, så kan jeg ihvertfall informere om at det har blitt postet 2,948 poster klokka 09.20.

Lenke til kommentar
Det eg lurer mest på no er kva som var grunnen til bruddet mellom Edda og Gamer.no, men tviler på at vi noen gang får vite grunnen til det :blink:

 

Grunnen er forklart fra begge sider, om noe vagt. Regner med de ikke vil komme nærmere inn på det.

Uansett, grunnen er enkel. To parter ble enige om å være uenig. :)

Lenke til kommentar
Det begynner å nærme seg 1000 registrerte brukere også.

 

Marcus:

 

Takker for svar :)

 

Ang. diamondback. Det er vel ikke verre enn at du napper den ut når du skal sove?

Det er vel snakk om at den blinker når han sitter på pcen om natta, I suppose?

 

Har du prøvd å åpne den og se inni? Sikkert en kabel du kan røske ut.

Lenke til kommentar
Det er vel snakk om at den blinker når han sitter på pcen om natta, I suppose?

 

Har du prøvd å åpne den og se inni? Sikkert en kabel du kan røske ut.

Jepp, det er mens jeg bruker maskinen om "natta", blir jo mørkt her klokka 16..

 

Vet ikke om jeg klarer å åpne den uten å knekke noe, er ingen skruer!

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...