Gå til innhold

Innlegg.no - Siste ordet 1

fargoth

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Men da blir jo ikke snikislamisering noe av, og problemet er løst? ;)

Fra spøk til alvor: Jeg er vel enig med det du sier. Likevel føler jeg for å bringe opp ett nyt tema i diskusjonen. Jeg (som sikkert representerer mange fra den yngre garde siden jeg kun er 15 år) lurer på hva som er så forferdelig med disse ..iseringene.

Kanskje det blir mindre fokus på de gamle Norske kulturelle tingene, men, vi får jo også ny kultur inn. Jeg er sikker på at det norske aldri vil helt forsvinne siden vi er et ganske nasjonalistisk folk, og da foretrekker jeg en miks av forskjellige kulturer fremfor å beine på med det samme gamle styret generasjon på generasjon.

Edit: Og Shicca, kan du klarere. Mener du at roten av all rasisme kommer fra Amerika?

Tror kanskje dere av den yngre garde ikke ser at krigen (den store fra 1939-1945), påvirker oss den dag i dag. Ta ordet "kommunist". Er dette negativt ladet? I dag? Ja. Før krigen? Nei.

Mye av grunnen til dette er jo selvsagt USAs kamp mot kommunismen, Korea og Vietnam krigen f.eks. Norge før krigen var et ganske rødt politisk land, men krigen gjorde at flere av de tradisjonelle røde partiene tok et steg mot høyre, (AP, SP og V som de mest opplagte). Dette ser vi jo tydelig i historien på forskjellene mellom Nygaardsvold- og Gerhardsen regjeringene. Begge AP regjeringer, men før og etter krigen. Nygaardsvold var langt mer rød enn Gerhardsen la seg selv opp til iallefall, mye selvsagt pga at de store blå USA og GB vant krigen. Fult forstålig selvsagt.

Om rasisme kommer fra Amerika?

Ja og nei. Rasisme eller fremmedfrykt er en naturlig mennesklig egenskap, men hvem vi er rasistiske mot mener jeg derimot kommer fra USAs tankegang. Dette har ikke mye med hudfarge å gjøre, men snarere politisk nasjonalitet. Vi (nordmenn) er jo generelt mer negative til personer som kommer ifra land som ikke er på godsida til USA. Se på f.eks. Japanere. De er minst like fremmede som en muslim for oss nordmenn, men alikevel er "japse" ikke et negativt ladet ord, mens "muslim" til dels er det (Generelt sagt alt dette selvsagt)

Tilogmed "russer" er ikke spesielt positivt, til tross for at de er mer lik oss (generelt sagt igjen).

Når man derfor kan med ordet "russer" generelt mene noe negativt, mens "japse" blir generelt ansett som positiv, så ser man fort at rasisme har mindre med hudfarge og utseende å gjøre.

Derimot trekker jeg paralleller til de politiske ståstedene til Amerikansk politikk, da jeg mener disse utgjør mer av rasismen enn den naturlige mennesklige fremmedfrykten.

Kan jo bare ta "japse". Dette var ikke et spesielt pent ord rett etter krigen vil jeg tro (siden USA var bitre fiender), men så snart Japan ble kapitalistisk og venn med USA, så ble det merkelig nok positivt å si "japse" i Norge også...

Alt jeg sier her er generelt ment, selvsagt finnes det eksempler på det motsatte.

Lenke til kommentar
Ja, men den utviklingen skal skje RASKT. Og med tanke på at Islam ikke er forenelig med forandring så burde hele religionen avvikles i stedet. Ved tvang, om nødvendig.

Da gjentar jo bare historien seg nok en gang. Jeg er i mot å løse ting på den voldelige måten. Vi begge vet at dette er en konflikt som ikke går å løse seg selv. Dette er ikke noe vi kan styre tror jeg. Hvordan ville du ha likt det om kina kom til Norge for å presse på oss sine ting fordi de ikke likte at vi hadde kristendom som hovedrelgion og mente at dette var farlig for resten av verden!

Lenke til kommentar

Jeg føler fortsatt at jeg ikke har fått svar på spørsmålet mitt (ikke at jeg kan komme og kreve noe som helst :ph34r: ) "Hva er så forferdelig med disse ...iseringene?"

Ja, kommunismen er et negativt ladet ord, men hva skader det oss at kommunismen ikke finnes i Norge?

Det politiske systemet i Norge nå for tiden er egentlig ganske bra (misforstå meg rett, det er uendelig mange ting som burde fikses.) Jeg kan ærlig talt ikke se hvilke positive følger vårt land hadde "fått" hvis det i dag plutselig ble insatt et kommunistisk styre. Ja, min familie hadde blitt utrolig mye rikere, men grunnleggende argumentasjoner for et kommunistisk system er bla. å ha velutbygde helsevesen osv. noe vi allerede har.

Edit: Typoes

Endret av Error
Lenke til kommentar
Ja, men den utviklingen skal skje RASKT. Og med tanke på at Islam ikke er forenelig med forandring så burde hele religionen avvikles i stedet. Ved tvang, om nødvendig.

Da gjentar jo bare historien seg nok en gang. Jeg er i mot å løse ting på den voldelige måten. Vi begge vet at dette er en konflikt som ikke går å løse seg selv. Dette er ikke noe vi kan styre tror jeg. Hvordan ville du ha likt det om kina kom til Norge for å presse på oss sine ting fordi de ikke likte at vi hadde kristendom som hovedrelgion og mente at dette var farlig for resten av verden!

Jeg ser ikke problemet med at historien gjentar seg når det funker.
Lenke til kommentar
Jeg føler fortsatt at jeg ikke har fått svar på spørsmålet mitt (ikke at jeg kan komme og kreve noe som helst :ph34r: ) "Hva er så forferdelig med disse ...iseringene?"

Galt? Ingenting er galt med dette, jeg ville bare påpeke at media i dag går bananas over frykten for islamisering, mens vi i flere tiår fått amerikaiseringen trødd nedover hue på oss, og vi har forlangt mer. Dette blir dobbeltmoral og grenser til det komiske. Jeg er ikke imot noen av disse formene av ..isering, men synes det er på sin plass å påpeke dobbeltmoralen med å vise frykt for det.

Ja, kommunismen er et negativt ladet ord, men hva skader det oss at kommunismen ikke finnes i Norge?

Det politiske systemet i Norge nå for tiden er egentlig ganske bra (misforstå meg rett, det er uendelig mange ting som burde fikses på.) Jeg kan ærlig talt ikke se hvilke positive følger vårt land hadde "fått" hvis det i dag plutselig ble insatt et kommunistisk styre. Ja, vår familie hadde blitt utrolig mye rikere, men grunnleggende argumentasjoner for et kommunistisk system er bla. å ha velutbygde helsevesen osv. noe vi allerede har.

Det skader ikke oss at kommunisme er et negativt ord, men hvorfor det er negativt er tankevekkende. Det er jo negativt i Norge fordi USA har sagt kommunisme er en styggedom.

Jeg kan som sikkert mange har forstått innrømme at jeg er kommunist. Jeg synes personlig kommunismen er den beste styreformen et land kan ha i teorien. Alle er likestilt, ingen klasseforskjeller mellom fattig og rik, siden alle tjener det samme, alle bidrar til felles gode osv...

Derimot innser jeg at kommunismen er en umulighet i praksis, grunnet menneskets iver etter matrielle goder. Kommunismen vil kun fungere om det ikke finnes et fnugg av kapitalistisk tankegang i verden, og det skjer neppe med det første. Så nei, jeg vil ikke ha kommunisme i Norge.

Demokratiet er derimot den beste styreformen som fungerer i praksis, dog er den langt fra perfekt.

Der har vi jo nok et stjerneeksempel på Amerikansk dobbeltmoral. De fremstår som demokratiets forkjempere og største misjonærer. Dette til tross for at de har et av verdens minst demokratiske partisystem. Jeg mener... Du skal velge mellom blått, eller mørkeblått? Ikke den helt store valgfriheten med andre ord.

Endret av Shicca
Lenke til kommentar

Det er en gigantisk forskjell på amerikanisering og islamisering, sånn rent prinsipielt og grunnleggende, og å i det hele tatt påstå at det er dobbelmoralsk å "innfinne" seg med amerikanisering og ikke med islamisering er helt horribelt.

Lenke til kommentar

Må gå nå. Har vært spennende å diskutere med dere, og jeg vil gjerne høre mer om kommunismen en annen gang Shicca, pga. jeg aldri egentlig har lært så mye om kommunisme.

Og, Eplefe, det hadde vært å foretrekke om du kunne begrunne påstandene dine :p

Ser dere senere!

Lenke til kommentar
Det er en gigantisk forskjell på amerikanisering og islamisering, sånn rent prinsipielt og grunnleggende, og å i det hele tatt påstå at det er dobbelmoralsk å "innfinne" seg med amerikanisering og ikke med islamisering er helt horribelt.

Er jo ingen forskjell på dette? Forskjellen er jo at vi var positive til amerikanisering pga krigen, mens pga samme krig er vi nå negative til islamisering, grunnet USAs syn på nevt kultur. Vi har latt amerikansk kultur besudle landet i flere tiår, også skriker media fordi en vil opprettholde sin tros tradisjoner?

Dette er jo barneskolepsykologi. Du vil gjøre som de store gutta fordi de er tøffe, mens de som de tøffe gutta banker opp vil du ikke ha noe med å gjøre fordi du vil bli likt av de tøffe gutta.

Du vil ha en is fra de tøffe gutta mens om de som blir banket opp tilbyr deg en vil du ikke ha den. Det er dobbeltmoral. Og menneske i et nøtteskal egentlig...

Lenke til kommentar

Fordi amerikaniseringen er at vi lar oss påvirke av en rimelig stor kultur (eller, anti-kultur om du spør meg), og tar til oss alt fra språk til oppførsel fra deres land, uten at det skader hverken ytringsfriheten vår eller er grunnlovsstridig her i Norge. Islamisering er å adoptere en kultur som er bygget på en religion med lovgivning som ikke bare er grunnlovsstridig men menneskerettighetsstridig. Altså grunnleggende forskjellig.

Edit: Shicca, hvis du mener at det ikke er en forskjell på de to tingene der, er det ikke snakk om store tøffe gutter lenger, jeg hadde ikke hatt lov til å si at dette er meningen min en gang om islamiseringen fikk gå fritt frem.

Edit2: Og jeg er for sekularisering i samfunnet, islamisering kræsjer med det.

Endret av Eplefe
Lenke til kommentar
Det er jo negativt i Norge fordi USA har sagt kommunisme er en styggedom.

Eller fordi vi grenser mot det tidligere Sovjetveldet.

Sammenlikningen amerikanisering-islamisering er også fullstendig håpløs. Det amerikanske samfunnet i etterkrigstiden var en demokratisk høyborg full av progressive verdier som Norge tjente på å adoptere. Islam er det stikk motsatte - absolutistisk, middelaldersk, menneskerettsstridig, kvinnefiendtlig - og innehar overhodet ingen verdier det er ønskelig å adoptere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...