Gå til innhold

Innlegg.no - Siste ordet 1

fargoth

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Til dels faktisk men jeg mener fortsatt at det muslimske begynner å få et litt for godt fortfeste her i Norge. Det er kanskje ikke så synlig enda men tro meg vi kommer til å oppdage det før det er for sent uansett.

Det er godt mulig, men jeg humrer alikevel over at folk nå er helt ifra seg over at muslimene kan påvirke norsk kultur, når vi i flere tiår har omfavnet alt fra Junaiten nesten uten at noen påpekte det.

De eneste var vel AKP(ml) men de slet med andre ting samtidig, så de ble ikke hørt så mye.

Endret av Shicca
Lenke til kommentar

Edit fra sist side: Jeg mener det er ikke bare et problem i dagens Norge. Innflytelsen fra Amerika har/er jo et st stort "problem" for språket vårt. Et tidligere problem som var i karl johan ver jo alle horene, dette er jo nå delvis tatt hånd om. Problemet er ikke løst men det er i hvertfall oppdaget og gjor litt med. De muslimske er ikke som det amerikanske eller gatemusikanter og uteliggere. De har en annen måte å opptre på. Jeg ønsker alle velkommen så lenge dem faktisk gjør noe for Norge. Dvs jobber eller gjør noe fornuftig her i landet. Alle andre har ikke noe her å gjøre.

Sist jeg var på nav så var det meg som var Norsk og dem bak disken. Kanskje en til i køen men av 40 personer i kø var det 2 Norske og resten var utenlands.

Lenke til kommentar
Hvorfor er plutselig litt muslimsk kultur et stort problem?

Er langt mer bekymret over den snikamerikaniseringen som har holdt på siden krigen omtrent, eller snik og snik...

Vi gaper som sulte fugleunger og sluker alt fra Statene uten spørsmål. Alt av amerikanske kultur besudler det norske samfunnet og kulturen. Stå i Karl Johans gate, gata hvor den Norske stat er. Alt Norge er ligger her; Slottet, Stortinget, Nasjonalteateret, mm.

Men hva ser du om du står i Karl Johans? Jo, Burger King, McDonalds, Fridays, Hard Rock Cafe etc.

Jeg ser ingen moskeer... Ei heller andre muslimske innslag, sett bort fra en og annen tigger, gatemusikant etc.

Nei, Det er jo betenkelig at norsk ungdom bruker flere amerikanske ord i en vanlig setning en norske omtrent. Fean meg trist er det. Fysjom!!

Jeg for min del ønsker muslimene velkommen, og kast ut disse virkelige okkupantene.

EDIT: Sikker på at du er enig Nøtte?

http://open.spotify.com/track/3omFkQW2vxQcMLrGDAHrfq

Lenke til kommentar
Edit fra sist side: Jeg mener det er ikke bare et problem i dagens Norge. Innflytelsen fra Amerika har/er jo et st stort "problem" for språket vårt. Et tidligere problem som var i karl johan ver jo alle horene, dette er jo nå delvis tatt hånd om. Problemet er ikke løst men det er i hvertfall oppdaget og gjor litt med. De muslimske er ikke som det amerikanske eller gatemusikanter og uteliggere. De har en annen måte å opptre på. Jeg ønsker alle velkommen så lenge dem faktisk gjør noe for Norge. Dvs jobber eller gjør noe fornuftig her i landet. Alle andre har ikke noe her å gjøre.

Sist jeg var på nav så var det meg som var Norsk og dem bak disken. Kanskje en til i køen men av 40 personer i kø var det 2 Norske og resten var utenlands.

Dette er et annet problem, og har ikke noe med selve utlendingene å gjøre. Den norske stat har ikke taklet det faktum at folk kommer til landet. Det finnes få og ingen tilbud for å hjelpe utlendinger med det de virkelig trenger. Joda de får trygd og flotte papirer, men de trenger skolering i hvordan norsk kultur er. Samt at nordmenn må få opp øya og ikke bare gløtte fra husnåva. Vi har jo sett utallige eksempler på at flinke arbeidsomme utlendinger med doktorgrader og det som værre er kun får jobb som vaskehjelper og pølseselgere. Det er trist det.

Når de med høy utdanning får pølseselger jobber, hva med de som har "normal" utdannelse tilsvarende norsk videregående? Hva får disse når de kommer til landet? Med ekstremt få utsikter til fast jobb er veien til tvilsomme aktiviteter ikke lang, og jeg både fordømmer og forstår de som må ty til dette for å tjene til livets opphold.

Noen har selvsagt valgt dette selv, men jeg tror nok de fleste har kun sett dette som siste utvei. Trist men sånn er det når verken staten eller vi nordmenn ser sitt snitt i å prøve å gjøre noe.

I teorien er Norge en antirasistisk stat og alle er likestilt, men slik er det bare ikke i praksis...

Ohh, hvordan våre nye landsmenn påvirker den norske kultur? Rart at vi reagerer når noen fra "den siden" av verden påvirker oss i den minste grad, men Amerika og England (Europa's vaner generelt, egentlig) blåser vi i. Dobbeltmoral much?

Nettopp. Jeg mener... Norsk hæpphåpp? Når du prøver å fremstå som en som har levd det harde asfaltliv, mens du egentlig har levd dine barndomsår på Bærums overklasse strøk blir det feil. Ja, jeg generaliserer her, men dere ser poenget.

Endret av Shicca
Lenke til kommentar

Blåser ikke i hvordan vi blir påvirket av amerika og europa generelt. Men hvem rekte opp en hånd i 1950 og så hei du nå ser jeg at vi i Norge begynner å bli påvirket av Amerika. Det var "ingen" som så at amerikaniseringen kom. Så jeg syns det er greit at vi kanksje begynner å få en liten oppvekker for hva som kan skje!

Lenke til kommentar

Enig med deg, Shicca, bortsett fra at jeg sannsynligvis ikke er like negativt innstilt til den amerikanske kulturen som deg. Men jeg mener den er mer ødeleggende en den muslimske, ja.

En kristen person her, og en muslim der, religion fører lite godt med seg uansett. Det jeg ikke klarer å forstå er: Hvorfor er Islam så mye farligere enn Kristendommen?

Tror det er at Kristendommen er en del av norsk arv og "kultur", mens Islam ikke er det.

Lenke til kommentar

Hei Laland:)

Du lurte på om noen her hadde peiling på hjemmekinoanlegg, og siden det ikke ser sånn ut anbefaler jeg deg å ta en titt innom AVforum :)

Forresten, jeg må skrive to engelske limericker (egentlig veldig enkelt) men det er litt manko på poesi i hjernen min akkurat nå. Noen som har noen forslag til hva jeg kan skrive om (ikke spill relatert, men ellers går det meste greit. Som læreren sier, the sillier (typo?) the better!)

Lenke til kommentar
Blåser ikke i hvordan vi blir påvirket av amerika og europa generelt. Men hvem rekte opp en hånd i 1950 og så hei du nå ser jeg at vi i Norge begynner å bli påvirket av Amerika. Det var "ingen" som så at amerikaniseringen kom. Så jeg syns det er greit at vi kanksje begynner å få en liten oppvekker for hva som kan skje!

Joda mange sa i fra, dvs, den politisk røde siden. Men de ble jo rimelig fort slått ned på av seiersherren fra krigen. Erkeblå USA og konservative GB. For i etterkrigstiden var det to sider, enten likte du "godkara" (USA og GB) enten var du en ekkel kommunist (USSR). Selvsagt måtte nordmenn på et generelt basis holde seg på godfot med de som vant krigen kan du vel skjønne :)

Det var jo ikke uten grunn at norges største parti (AP) ble mer blå i disse årene, noe som gjenspeiles den dag i dag.

Lenke til kommentar

Shicca: Det står i hvert fall ikke i loven Amerikanerne følger at de skal gå inn for å undertrykke de som ikke følger den samme loven. :)

Edit: OG Shampoo, å kalle kristendommen en del av den norske kulturarven er strengt tatt å ta hardt i. Det ble innført med tvang, og med tvang har det blitt.

Endret av Eplefe
Lenke til kommentar

Allså når det kommer til annsettelse av nye folk så har staten veldig lit dem skulle ha sagt. Det er opp til arbeidsgiver å finne den personen som er flinkest til å gjøre den jobben han leter etter folk til å gjøre.

Hadde jeg vært arbeidsgiver på et sykehus foreksempel og fått inn 2 stk søknader. En på Norsk og en på Engelsk. Stillingen er forsknings arbeid på kreft. Den på engelsk (muslimsk søker) har la oss si 20 års erfaring innen for slikt arbeide og den Norske har 17 år. så er det liten tvil om at jeg hadde annsatt den muslimske.

Hadde det derimot vært arbeid på en barene avdeling på sykehuset samme skjer nå som i ste og jeg får inn 2 søknader. 1 norsk 1 engelsk (muslimsk). Da hadde jeg sannsynligvis gått for den norsk talende personen selvom den muslimske kanskje hadde hatt mer erfaring med slik arbeid. Det er på bakgrunn av at jeg tenker slik at et fåtall av barn snakker engelsk og da ville jeg heller hatt en doktor som snakker norsk til å behandle ungene.

Jeg syns det er for ille at personer med doktor grade rikke får arbeid generelt men man må se litt på hvilke folk denne personen skal jobbe med. Om det blir ekstra arbeid med oversettelser og slikt. Det er ikke bare bare å skulle ansette nye personer. Det er en del elementer som faktisk påvirker de valgene man tar.

Allså ikke missforstpå nå, det finnes også de som er så rasistiske at dem ikke vil ansette utenlandsk arbeidskraft.

Staten i mine øyne er anti rasistisk fordi dem prøver hele tiden å tilrettelegge for våre nye landsmen. Men det store problemet for ansettelser ligger i mange bedrifter!

Lenke til kommentar
En kristen person her, og en muslim der, religion fører lite godt med seg uansett. Det jeg ikke klarer å forstå er: Hvorfor er Islam så mye farligere enn Kristendommen?

Kanskje at flere lever etter den religionen?

At den har spesielt kvinnesyn etc.

Lenke til kommentar

Shicca: det er jo det samme som skjer nå med en anti rasistisk stat at vi slår ned på "rasistiske" utsagn fra f.eks denne mannen. Regjeringen slår ned på slike utsagn for å fortsette å stå fram i et godt lys i verden generelt.

Kristendommen ble som sgat mer eller mindre presset på oss da vi nok en gang ville framså i et godt lys i verden?

Lenke til kommentar

Ser jo selvsagt den. Problemet er som jeg sa to delt. Staten gjør litt, men ikke nok etter min mening. Jeg tror derimot knapt 5% av arbeidsgivere ville ha gjort det du sier du ville ha gjort, og ansette en person utifra kun utifra CV. Men for all del, jeg sier ikke de skal få jobber om det finnes kvalifiserte nordmenn,.

Jeg vil alikevel påpeke at det er merkelig at vi har bemanningsproblemer i de aller fleste statlige organer (helse, politi først og fremst) når det finnes kvalifiserte, ja tilogmed overkvalifiserte, utlendinger som selger pølser istede.

Jeg leste for eksempel for noen år tilbake om en mann fra Tsjetsjenia som hadde vært polititjenestemann i sitt hjemland i over 20 år, men han kunne ikke få jobb i norsk politi fordi han manglet de norske utdaningspapirene på det, og for en mann på minst 40 år, får du ikke gratis utdanning her i landet, nordmann eller utlending.

Lenke til kommentar

Når man diskuterer snikislamisering vs. snikamerikanisering må man huske på noen vesentlige forskjeller.

Når Norge for første gang ble amerikanisert var amerikanerne idoler for mesteparten av norsk ungdom. Amerikanerne hadde hjulpet "oss" ved å gi oss mat på bordet og våpen og soldater til å bekjempe nazi-tyskland med.

Amerika var også veldig spennende, der hadde de ting som "hamburger" og "gum" som folket så på med vide øyne. Alt i alt kan man si at hele norges befolkning var klar for amerikanisering.

Så kommer denne snikislamiseringen. Istedenfor å bli mottatt med respekt får vi høre skrekkeksempler på skrekkeksempler. Disse to sitatene ville jeg absolutt ikke blitt overrasket av å høre: "Hei du, jeg hørte at de kara fra islam driver og sprenger folk i lufta hele tiden." og "haha, jeg så på en video på you-tube i går, og der var det en sånn Bollywood fyr som dreiv og dansa rundt. Det var helt latterlig!"

Jeg vil si at Norge ikke er klar for islamisering.

Edit: Nå vel, ser at diskusjonen har tatt en annen retning.

Endret av Error
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...