Gå til innhold

Innlegg.no - Siste ordet 1

fargoth

Anbefalte innlegg

Da er vi veldig forskjellige, jeg takler ikke å snakke foran mange mennesker.

Jeg begynner bare å skjelve og får ikke ut et ord :(

Synes framføringer går helt greit nå, er bare det at jeg ofte glemmer vanlige ord når jeg framfører og må finne på setninger med andre ord (selv når jeg ikke føler meg spesielt nervøs altså)^^

Men husker første året på ungdomsskolen da jeg skal så mye når jeg framførte om hunden min at jeg hadde problemer med å lese fra arket^^

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg får også en viss form for forstoppelse i ganen når jeg skal lese foran 20+ mennesker.

Men jeg har lært meg å gi litt mer faen, så om jeg kjenner jeg blir rød i trynet eller noe sier jeg det like så greit høyt ut. "Da ble jeg rød i trynet igjen, ja. Hurra. Kan ikke noe for det". Det løsner stemninga en hel god del om man tør å si det, og etter det er det ren plankekjøring.

Lenke til kommentar

Det er ikke bare på fremføringer, det er på å snakke offentlig generelt.

Jeg greier en, to personer, kansje tre, noen ganger fire, men når det blir fem blir det litt for mye.

Det skal for eksempel mye til for at jeg faktisk greier å si noe i timene for å si det sånn, men slik har det nå alltid vært.

De som har møtt meg kan sikkert skrive under på det. :)

Endret av Ehtram
Lenke til kommentar

Jeg er vel av den typen som ikke har noe å si til det folk snakker om så ofte. Når folk snakker om hvor mange flakser med Tuborg de fikk i seg på 16 minutter switcher hjernen min over til tekno-modus, og jeg hører ikke lengre på de andres samtaler. Om de da prøver å spørre meg om noe ellernoe slikt svarer jeg bare "Mhmmm Møl,sø,sJKj"

Anyways, I'm off. CYA LATERS, ALLIGATERS! lololool

Lenke til kommentar

Både og egentlig. Noen ganger kommer det av at jeg bruker alt for lang tid til å planlegge svaret (hvis du forstår hva jeg mener) eller "manne" meg opp, så når jeg endelig har noe å komme med er samtalen for lengst over :p

Lenke til kommentar
Fremføring syns jeg er utrolig morsomt, særlig hvis vi har god tid på oss og kan bruke powerpoint. Jeg elsker å snakke foran en gruppe mennesker og er veldig selvsikker når jeg har audiovisuelle hjelpemidler.

Vel, jeg skal ha et foredrag om fiskeriindustrien i Nordkapp kommune, og et om nylige hendelser fra Sør-Afrika i media. Sistnevnte skal foregå på engelsk. Morsomt? Neppe. Dette kan kanskje overgå fremføringen om den geniale Pelamis Wave Energy Converter.

Lenke til kommentar

Jeg selv er veldig høylytt når det gjelder å være sosial i klassen, snakker så høyt at nærmest alle kan høre meg. Vil vel si jeg er klassens klovn. Men når det kommer til foredrag er jeg veldig nervøs og gruer meg dog. Selv om jeg har en ganske god og høy stemme. :mellow:

Lenke til kommentar

Vi har veldig kule lærere når det kommer til tema, så sålenge det er på norsk eller engelsk er de mer enn fornøyde med temaet hva det enn er. Holdt et foredrag om iPhone nå i høst, skulle stå oppe i 5 minutter (såkalt 5-minutters innlegg. Uten å ta tiden skal man føle når tiden er over.) og sto der i 5:01. Måtte riktignok kutte det siste bildet for å få det til å gå opp i opp, men det var det ingen som merket. Storfornøyd! :lol:

Edit: kjenner meg igjen i det Genetics. Er nok ikke klassens klovn, men snakker alltid med en kraftig og klar stemme slik at alle "kan" høre.

Endret av Laland
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-127711

Det som er verst med fremføringer er forbredelsestiden, og akkurat før du skal gå opp. Når du først er oppe er det ikke ille imo.

Lenke til kommentar
AAAAAAAAAAARGH! Den we're not going to ravenholm eller noe banen i hl2 er så sykt vannskelig!

Jeg er i en liten åpen by med zombies overalt om dere skjønner hvor jeg mener så hjelp meg gjerne.

Den er ikke vanskelig, bare skummel de første gangene. Ta deg god tid, bruk gravity-gun og miljøet.

Jeg kunne virkelig trengt selvtilliten deres på Torsdag. :)

Du kan få låne min! :)

Edit: Atsjonas sa det. Det er bare ille idet du venter på å bli bedt om å komme opp; de fleste takler ting veldig bra når de først er der. :)

Endret av Laland
Lenke til kommentar
AAAAAAAAAAARGH! Den we're not going to ravenholm eller noe banen i hl2 er så sykt vannskelig!

Jeg er i en liten åpen by med zombies overalt om dere skjønner hvor jeg mener så hjelp meg gjerne.

Den er ikke vanskelig, bare skummel de første gangene. Ta deg god tid, bruk gravity-gun og miljøet.

Jeg bruker nesten alldri gravity gun forde det er zombier overalt og jeg bruke tid på og finne ting jeg kan skyte.

Lenke til kommentar

Den snart ferdige versjonen av en innlevering. Hvilken karakter hadde dere gitt?

Hvorfor er Sierra Leone et fattig land?

Sierra Leone er et land som ligger i Vest-Afrika. Det er for øyeblikket Afrika og verdens mest fattige land. I noen TV kanaler har det blitt kjent som ”symbolet på et økonomisk misslykket land.” Det er et land med eksepsjonelt mye vold, krig, korrupsjon og dårlig utdanning. Sierra Leone er meget rikt på naturressurser, men klarer ikke å utnytte de godt nok. Mye av grunnen til det er dårlig lederskap og en lang og omfattende borgerkrig. Krigen satte nesten alt næringslivet ute av spill. Krigen rammet jordbruk og gruvedriften hardt. En av Sierra Leones viktigste eksportvarer er diamanter, og derfor var det stor ulykke i landet når gruvedriften ble hardt skadet.

Mineraler står for åttifire prosent av eksportinntektene hos Sierra Leone. Disse pengene har stort sett blitt brukt for å finansiere borgerkrigen, eller brukes til militærkupp og har derfor ikke kommet mye til gode for folket.

Sierra Leone var kolonisert en lang tid av Storbritannia. Først i 1961 ble Sierra Leone ”avkolonisert.” Det første frie valget ble vunnet av Sierra Leone People’s Party. Statsministeren Milton Margai døde etter kort tid som statsminister og broren hans, Albert Margai overtok. Han ble kraftig beskyldt for korrupsjon og favorisering av sin egen ”etniske gruppe.” Han forsøkte også å innføre en ettpartistat, som betyr at det bare blir et parti i landet. Men han møtte sterk motstand fra APC, et annet parti i landet.

Dette er nok en av grunnene til at Sierra Leone sliter fremdeles. De har hatt elendig lederskap helt fra starten av. Etter Margai’s tid som statsminister har Sierra Leone vært preget av dårlige og korrupte regjeringer. Bare i tidsperioden 1996-1999 var det hele fire regjeringsskifter eller forsøk på militærkupp.

Selv om Sierra Leone faktisk er et av verdens rikeste land når det gjelder naturressurser, er det ranket lavest på Forente Nasjoners HDI-indeks. Gjennomsnittsalderen for død i Sierra Leone er på vanvittige førtifem år, og bare tre av ti unger klarer seg til de blir fem år gamle. Hele tjueåtte år under oss i Norge. Bare trettien prosent av landets voksne innbyggere kan lese og skrive.

I 1991 brøt det ut borgerkrig i Sierra Leone. Den varte helt til 2001. Den rammet folket svært hardt og over femti tusen mennesker døde. Over hundre tusen mennesker ble tvingt ut av hjemmene sine og måtte flykte til nabolandene Liberia og Guinea.

Gjennom de siste førti-femti årene har store europeiske selskaper ofte slått seg ned i Sierra Leone. De har stjålet og smuglet diamanter ut av landet og solgt dem i andre kontinenter. Dette har tatt ekstreme mengder penger som kunne ha blitt brukt til å forbedre situasjonen til innbyggerne i Sierra Leone.

I Sierra Leone har en stor del av befolkningen ikke råd til mat. Likevel koster det å gå på skole penger. Dette kan umulig være spesielt smart, siden dette gjør at mange foreldre ikke har råd til å sende barnene sine på skole.

Alt ser heldigvis ikke helt svart ut. Sierra Leone er et land med sterk økonomisk vekst. Det hjalp mye at utenlandske land slettet over en og en halv milliard dollar i gjeld. Mange tror at om ikke mange år, har Sierra Leone kommet seg mer opp på føttene igjen og at de kan etablere et godt samfunnssystem.

Konklusjonen er at det er mange grunner for at Sierra Leone er et fattig land. Det har vært kolonisert av England helt fram til 1961. Det har hatt dårlig mange perioder med svært dårlig lederskap.

Edit: Er sikkert en del skriveleif. Bare se bort i fra dem.

Endret av iharal3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...