Gå til innhold

Innlegg.no - Siste ordet 1


fargoth

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Som?

 

Nynorsk i skolen er teit, men ellers har de ikke så mye utover "vi vil ha mer fokus på utdanning", noe jeg er enig med.

 

Forøvrig er Mass Effect det mest overvurderte spillet i historien, og jeg griner inni meg hver gang jeg ser det dukke opp på nok en "topp games evaahh" liste.

 

Edit: Ooog BF4 til 199kr

http://www.elkjop.no/product/spill-og-konsoll/spill-pc-og-mac-nedlastning/PCDD34038/battlefield-4-pc-nedlastning

 

Hvis noen kjøper ny spill-pc til meg kan jeg gi deg en kopi, deal?

Endret av Error
Lenke til kommentar

Finnes det noen partier som ikke vil ha fokus på utdanning? Koster jo ikke akkurat noe å slenge det på programmet, og det er vel neppe politisk gangbart å si at man er mot utdanning.

Det som irriterer meg med Venstre (og forsåvidt alle partiene) sin utdanningsvalgkamp denne gangen er at alle tror de har en slag mirakelløsning. De vil kopiere Finland sin skole - men bare håndplukke de tingene som uansett passer inn i ideologien deres. Samtidig later de som at de systemiske forskjellene på Norge og Finland ikke eksisterer. Vissvass som på hvilket trinn man begynner med karakterer har ingenting å si i forhold til en skole uten konstante reformer eller et hysterisk rapporterings- og dokumenteringsregime, som i seg selv er et symptom på at tilliten til lærernes profesjonalitet har blitt systematisk erodert nettopp gjennom at det har vært politisk legitimt å mene at de er ubrukelige i 30-40 år. Dette er nøyaktig det motsatte av situasjonen i Finland, men det er ikke Venstre interesserte i å emulere. I stedet vil de etterutdanne (fordi lærere kan ingenting), øke inntakskravene (fordi bare idioter blir lærere), kreve mastergrad for å undervise på barneskolen (men ikke betale lektorlønnen de i så fall har krav på, eller vedgå at det er å skyte kompetansemessig milevis over mål), men ikke gjøre den ene tingen som i Norge genererer "status": Heve det allmenne lønnsnivået, slik at yrket blir mer attraktivt for de av oss som kan velge og vrake. Da heves det reelle karakterkravet på ulike lærer- og lektorutdanninger (det formelle minstekravet blir i så fall rent teoretisk) og man forhindrer at de beste lærerkreftene går til privat sektor - gjerne ut av de facto lærervirksomhet - og utarmer den offentlige utdanningen.

Kort fortalt er hele utdanningsprogrammet deres pisspreik, hvor verken løftene eller forutsetningene har noen basis i virkeligheten. Dette kan fortsette å lire av seg ad nauseum fordi det er Venstre, og de kommer aldri til å være i noen posisjon hvor løftene deres blir etterprøvde. Selv ikke når jeg spør politikerne deres direkte på Twitter, i kommentarfalt og ved valgbodene om dette klarer de å si noe annet enn "Vi vil satse på lærerne", som en jævla mekanisk apekatt noen har puttet penger på.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Gode poeng Zealuu, mye jeg ikke har tenkt på før. Synes dog at vi burde kreve etterutdanning (Fordi mange lærere kan overraskende lite), øke inntakskravene (fordi for mange idioter blir lærere) og kreve mastergrad for å undervise på barneskolen (men sette av høyere budsjett for å øke lønninger).

 

Men i det store og hele har du vel rett. Å skyte ned hele Venstre som politisk organisasjon fordi de har et synspunkt på utdanning som muligens er det beste av de værste er å dra det noe langt, men Venstre (eller hvilket som helst annet parti) er vel ikke så viktig for diskusjonen uansett.

 

Og ref RoR sin video, interessant. Ikke helt relevant men morsomt likevel. Lurer likevel på hvordan man skal få til alt det han peker til, virker heller lite praktisk

Endret av Error
Lenke til kommentar

Fantastisk innlegg, Zealuu.

 

Jeg tror imidlertid ikke det er så lett å utdanne gode lærere, spesielt ikke på lavere nivå der personligheten spiller en så stor rolle. Da jeg gikk på grunnskolen (og der jeg gikk på grunnskolen) var det fortsatt "vill vest" og halvparten av lærerne hadde ikke noen formell utdannelse å snakke om, uten at jeg noengang opplevde det i seg selv som utslagsgivende på kvaliteten på undervisningen. Det viktigste var et læreren klarte å sette seg i respekt nok til at det faktisk var stille og rolig under timene, slik at det var mulig å følge med på undervisningen i utgangspunktet. Det hjelper lite hvor mye pedagogikk læreren har studert når man ikke kan høre hva personen sier.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Sånn halvveis relatert til diskusjonen. Kjemieksamen om en time og jeg sitter fortsatt og irriterer meg over acids and bases. Av en eller annen idiotisk grunn har IBO bestemt seg for at jeg må kunne 17 forskjellige formler relatert til kalkulasjon av pH, pOH, pKa, pKb, pKw, Kw, Kc, [OH-] og [H+] utenat. 17!

 

Det skal sies at flere av dem er variasjoner av hverandre (edit: Ikke som i manipulerte versjoner, men for eksempel linkes pH/oH med pKa/pKb på lik måte), men det er likevel så latterlig mange formler at det er helt umulig å ikke gå i surr.

 

Dummeste jeg har brukt tid på i mitt liv

 

Må også blant annet kunne navngi brorparten av alle organiske molekyler, kunne elektronkonfigurasjonen i hvert element opp til Iodine, vite alle forskjellige varianter av molekulære geometriske sammensetninger (inkludert navn, utseende og "bond angles") i molekyler med opp til 8 charge centers mm. Kjemi er fuckings teit. Nesten ingen forståelse og kun pugging

Endret av Error
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...