Gå til innhold

Innlegg.no - Siste ordet 1


fargoth

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva de finner ut i et Universitet over dammen påvirker da vitterlig ikke hva jeg selv synes.

Å få en slutt eller et resultat av en kamp spoilet ødelegger opplevelsen for min del da jeg bare blir sittende og vente på at ting skal skje.

 

Så kan de som digger å få plottet levert på sølvfat få google så mye de vil, jeg personlig hater spoilers.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva de finner ut i et Universitet over dammen påvirker da vitterlig ikke hva jeg selv synes.

Å få en slutt eller et resultat av en kamp spoilet ødelegger opplevelsen for min del da jeg bare blir sittende og vente på at ting skal skje.

 

Så kan de som digger å få plottet levert på sølvfat få google så mye de vil, jeg personlig hater spoilers.

Så du leser aldri bøker på nytt, eller ser ikke filmer på nytt, siden du vet hva som skjer?

Lenke til kommentar

Jeg har aldri lest samme bok 2 ganger nei, og den følelsen jeg får av en god twist eller hendelse når den skjer for første gang uteblir når jeg ser filmen for andre gang.

 

Liker jeg å snakke med andre om twists og slik?

Ja, men jeg får ikke den samme "awesome-følelsen" den andre gangen jeg ser twisten, jeg vet jo hva som skjer.

Lenke til kommentar

Som deg har jeg og blitt påvirket av internett. Synes det er vanskelig å sette meg ned å lese nå rett og slett. Men før i tiden hadde jeg mange favorittbøker som ble lest om igjen. Kanskje ikke så mange verdensklassikere, jeg var jo tross alt ikke så gammel på den tiden, men f.eks. Kabalmysteriet og Sofies Verden har jeg lest flere ganger hver. Sigurd Drakedreper og andre slike type bøker for ungdom har også blitt gjenlest men de er jo såpass lettleste at det blir vel omtrent på nivå med å lese en tegneserie om igjen.

Lenke til kommentar

Selv leste jeg i mange år The Catcher in the Rye en gang i året. Watchemn har jeg også lest minst 2 ganger, og har lest om igjen en del bøker fra barndommen. Litt for minnene, litt for å se om de var slik jeg husket dem. Nå er ikke ungdomsbøker det som krever mest, da.

 

Gleder meg veldig til å lese Politi av Jo Nesbø. Ser for meg at jeg tar den E3-natta, hvor kjæresten skal sitte oppe og se på med noen venner på Skype. Jeg sovner ikke uten henne i senga (med mindre jeg er supertrøtt) så da får vi se hva som skjer.

Lenke til kommentar

Ja det var det jeg og mente. Liker du boka så merker man gjerne ting andre gangen man ikke fikk med seg første fordi du var så opptatt av alle overraskelsene.

 

Kan man måle kvalitet på filmer (og bøker, går jeg ut i fra) slik, mon tro? En film kan jo være spennende og kjekk og se, og det kan vel bøker og mtp antall krim og spenningsromaner som lages, men er det egentlig kvaliteten på dem når man ser dem om igjen som burde avgjøre hvor gode de er?

Lenke til kommentar

f. eks 32 =

112 i femtallsystemet.

 

25*1 = 25

5*1 = 5

1*2 = 2

= 32 i titallsystemet

 

Logikken er at alle enkeltsiffer av et tall i femtallsystemet er ganget med 5 opphøyd i hvor mange plasser til venstre det står.

Tallet helt til høyre, tallet 2 i 112, står 0 plasser til venstre. (5^0 * 2) = 1*2 = 2

Kanskje litt dårlig forklart :p

http://www.basic-mat.../base-five.html

Endret av Gormers
Lenke til kommentar

Når du oversetter fra titall til femtall, så tror jeg det er lurt å tenke slik:

Start med å finne det høyeste enkelttallet i femtallsystemet, som er lavere (eller like høyt som) tallet du skal oversette fra. Dette putter du helt til venstre i tallet du lager.

25, som er det samme som tallet 100 (25*1 + 5*0 + 1*0) i femtall, er det tallet som er nærmest eksempelet jeg oversatte, 32. Deretter måtte jeg legge til nok tall videre til jeg fikk 32.

 

50 er forøvrig det samme som 200(25*2 + 5*0 + 1*0) i femtall.

 

Hvis du derimot skulle hatt 49 i femtall, så ville det blitt 144(25*1 + 5*4 + 1*4) i femtall. Du kan nemlig ikke skrive 5 eller høyere i femtallsystemet, da du bare har tilgang på fem tall, 0, 1, 2, 3, 4.

 

Med titallsystemet så er f. eks 134 det samme som 100*1 + 10*3 + 1*4

Endret av Gormers
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gleder meg veldig til å lese Politi av Jo Nesbø. Ser for meg at jeg tar den E3-natta, hvor kjæresten skal sitte oppe og se på med noen venner på Skype. Jeg sovner ikke uten henne i senga (med mindre jeg er supertrøtt) så da får vi se hva som skjer.

Kjæresten din skal sitte oppe og se på E3, mens du skal legge deg med Jo Nesbø?! :ohmy: Something does not compute. :p Btw, din kjæreste høres awesome ut. :thumbup:

 

Ja det var det jeg og mente. Liker du boka så merker man gjerne ting andre gangen man ikke fikk med seg første fordi du var så opptatt av alle overraskelsene.

Har ikke lest A Song of Ice and Fire, men har lest mange lignende serier, og flere av dem mer enn en gang. Og jeg er enig i det du sier, man merker detaljer bedre når man leser en bok for andre gang, og det er fremdeles en god opplevelse, men det er en annerledes opplevelse, siden du vet hvordan det hele kommer til å gå. Jeg leser aldri en bok på nytt med mindre det har gått noen år, og jeg har glemt det meste bortsett fra hovedforløpet i historien. Og det går alltid mye saktere andre gangen, for opplevelsen er kanskje ikke like bra. Første gang jeg leser en bok (eller ser film for den saks skyld) og jeg liker den kjempegodt, så sitter jeg totalt oppslukt av historien, og blir revet med i hver twist og overraskelse i plottet. Så mye at tusen sider kan bli lest på en dag eller to. Det ellementet er borte den andre gangen. Såfremt det er godt skrevet blir jeg fremdeles veldig immersed i historien og karakterene, men den WOW, OMG følelsen er ikke der. Og derfor liker jeg heller ikke spoilers, jeg hater dem.

 

Å lese/se en historie for andre gang er noe helt annet enn å få et OMG-øyeblikk fra din første opplevelse av historien spoilet. De to kan ikke sammenlignes en gang. Jeg er fremdeles i harnisk over at jeg fikk historien i Clannad: After Story spoilet før jeg så den. :realmad:

Endret av Rider of Reason
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...