Gå til innhold

Innlegg.no - Siste ordet 1


fargoth

Anbefalte innlegg

Mine besteforeldre jobbet i Afrika da de var i tyveårene. De møttes der etter et par års arbeid forresten, og er fremdeles gift. Bestemor dro dit fordi hun ikke orket å være i Norge av diverse grunner, og hadde ikke noe overhengende ønske om å forandre verden. Hun ville bare vekk fra der hun bodde og så dette som en mulighet til nettopp det. Bestefar sine motivasjoner er jeg litt mer usikker på, men å forandre verden var ikke en av dem.

 

Det er nå ca 40 år siden de jobbet der nede, og denne sommeren var de der for første gang siden da for å se hvordan det hadde blitt. Kort sagt var områdene de hadde jobbet i for så mange tiår siden markant bedre, og det er i aller høyeste grad mye takket være det veldedige arbeidet som la grunnlaget. Det er nå en fungerende lokaløkonomi, folk har jobber, hus, levelige arbeidsvilkår og det sprer seg lengre og lengre.

 

Dette krever selvfølgelig fremdeles arbeid fra de veldedige organisasjonene, men ikke fortell meg at de familiene de hadde jobbet med som takket dem for muligens å ha reddet livet deres og fremtiden til både barn og barnebarn i hele området ikke var noe annet enn brannslukking.

 

Noen ganger lurer jeg på hvordan enkelte tror verden går fremover. For min del ser det ut som at den går sakte, og små steg som veldedig arbeid utgjør en reell forskjell i livene til de påvirkede som ofte sprer seg blant lokalbefolkningen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor det? Du gjør jo hva du vil med livet ditt - det er ikke som om noe av det de fleste av oss driver med har noen større ringvirkninger - og uansett hva som skjer blir det interessant og spennende, i tillegg til at du får en stjerne på CVen. Her er det ingen grunner til å ikke dra, litt avhengig av hvor du skal.

Lenke til kommentar

Det er vel strengt tatt ildsjelene som driver med nettopp humanitært arbeid som utgjør en forskjell her i verden, ikke byråkrater og forretningsmagnater. Med mindre de blir mangemilliardærer og gjør som Bill Gates, naturligvis. Men de fleste av dem er vel heller med på å opprettholde ubalansen i verden gjennom WTO, Verdensbanken og de flernasjonale selskapene deres.

 

All ære og lykke til deg, Error, om du bruker et år av livet ditt på å gjøre andres liv bedre. Skulle gjerne gjort det selv, heller enn å dra i førstegangstjeneste.

Endret av ShampooMacTavish
Lenke til kommentar

Hvorfor det? Du gjør jo hva du vil med livet ditt - det er ikke som om noe av det de fleste av oss driver med har noen større ringvirkninger - og uansett hva som skjer blir det interessant og spennende, i tillegg til at du får en stjerne på CVen. Her er det ingen grunner til å ikke dra, litt avhengig av hvor du skal.

 

Jeg ønsker ikke gjøre noe sånt for min egen del, men for andres. Om jeg opplever positive bivirkninger av det spiller ingen trille for meg, og jeg synes det er litt merkelig at du med en gang antar at jeg vil gjøre ting kun fordi jeg er en egoist som utelukkende tenker på meg selv.

 

@shampoo, ikke snakk om et år. To måneder er mer sannsynlig så vidt jeg har forstått, men får vite mer i dag

Endret av Error
Lenke til kommentar
Jeg ønsker ikke gjøre noe sånt for min egen del, men for andres. Om jeg opplever positive bivirkninger av det spiller ingen trille for meg, og jeg synes det er litt merkelig at du med en gang antar at jeg vil gjøre ting kun fordi jeg er en egoist som utelukkende tenker på meg selv.

 

Selvfølgelig antar jeg at du er en egoist, du er jo tross alt et menneske. Hvis det er noe kritikkverdig med å være det, så har vi et problem.

 

Men jeg hadde i grunn bare til hensikt å gi deg et klapp på skulderen og ikke å starte noen verdidebatt, og i hvertfall ikke å insinuere kritikk.

Lenke til kommentar

Selvsagt er mennesker i egoistiske, til en eller annen grad - vi er jo en del av dyreriket, og vil instinktivt prøve å karre til oss mest mulig for å overleve. Men, håpløst idealistisk som jeg er, så tror jeg at mennesker er i stand til å løsrive seg fra sin egoistiske natur og ofre litt for å faktisk hjelpe andre. Det hjelper i alle fall ikke å tenke at det er håpløst.

 

@Error: Ah, vel, kudos uansett. GLHF.

Lenke til kommentar

Selvsagt er mennesker i egoistiske, til en eller annen grad - vi er jo en del av dyreriket, og vil instinktivt prøve å karre til oss mest mulig for å overleve. Men, håpløst idealistisk som jeg er, så tror jeg at mennesker er i stand til å løsrive seg fra sin egoistiske natur og ofre litt for å faktisk hjelpe andre. Det hjelper i alle fall ikke å tenke at det er håpløst.

 

@Error: Ah, vel, kudos uansett. GLHF.

 

Hadde vært lite trivelig å eksistere om du var den eneste. Enn så lenge liker jeg å tro at uselviskhet fra noen i en privilegert posisjon er noe positivt som bør møtes med bifall. Verdensvant kynisme er så 00s.

Lenke til kommentar

Selvsagt er mennesker i egoistiske, til en eller annen grad - vi er jo en del av dyreriket, og vil instinktivt prøve å karre til oss mest mulig for å overleve. Men, håpløst idealistisk som jeg er, så tror jeg at mennesker er i stand til å løsrive seg fra sin egoistiske natur og ofre litt for å faktisk hjelpe andre. Det hjelper i alle fall ikke å tenke at det er håpløst.

Slik jeg ser det så er det ikke en idealistisk handling å gi/gjøre noe som du har mer enn nok å ta av. Du ofrer ikke noe, du gjør heller noe som burde være en selvfølge. Har du derimot knapt nok til å klare deg selv, og allikevel gir bort halvparten av hva du har, da er det en virkelig idealistisk offergjerning.

Lenke til kommentar

PS4 eksklusivt?

 

Har forøvrig byttet strengene på den aukustiske og får absolutt ikke til å stemme den. Fattern stemte i går, så det skal gå, men det blir bare ikke bra :( Er ganske okay nå men E-akkorden høres vond ut.

 

Var forøvrig avslutningssermoni og avslutningsfest på onsdag. Superkoselig (men også litt trist). En til fest på lørdag med de eneste folka på trinnet jeg egentlig ikke har noe særlig til overs for, men sånn får det gå. Blir grændis, filmkveld og kos med bestBro nå. To andre karer kunne ikke pga kvinns

 

Triste tider

Endret av Error
Lenke til kommentar

PS4 eksklusivt?

 

Har forøvrig byttet strengene på den aukustiske og får absolutt ikke til å stemme den. Fattern stemte i går, så det skal gå, men det blir bare ikke bra :( Er ganske okay nå men E-akkorden høres vond ut.

 

Nei, det kommer til PS3, X360, Xbox One og PS4 :)

 

Når du bytter strenger på en gitar må du stemme den mange ganger slik at strengene blir slik de skal være. I begynnelsen høres det rævva ut uansett, men du må bare stemme den flere ganger så blir det bra.

 

PS. E- og A-strengene er det verste å få til, så bare stem den noen ganger til ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Får prøve meg frem. Har iPhone forøvrig, men finnes muligens noe lignende for den.

 

Ellers er jeg fortsatt relativt sliten etter nattens eskapader. Var helt latterlig god stemning, festet med en hel haug dramafolk fra Nissen. En av de bedre festene jeg har vært på på lenge, og også mye søte jenter :p Problemet er at jeg måtte lage middag og diverse til besteforeldrene i dag, være sosial, ta bilder (de er så nervøse over at jeg skal vekk en måned..) m.m. Må sove, men pakking først. Er vel bare å bite tennene sammen

 

Mye selvbiografi fra the Errorizer for tiden, men mye som skjer. Får skaffe meg blogg som ingen leser hvis jeg har mer på hjertet senere :tease:

Endret av Error
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...