Gå til innhold

Innlegg.no - Siste ordet 1


fargoth

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er et eller annet tabu forbundet med kampsport i Norge. Selv ikke boksing og andre veletablerte grener er blitt helt stuerene. Jeg husker selv da jeg var liten at det var kontroversielt at faren min drev med det.

 

Det kunne vært interessant med noe forskning på hvorfor det er så mye skepsis rundt kampsport i Norge, men ikke i våre ellers så like naboland.

Endret av Spartapus
Lenke til kommentar

Haddde egentlig aldri trodd VG skulle være det mest innsiktsfulle norske mediet.

 

Men det er som Spartapus sier, det er et eller annet seiglivet tabu om kampsport i Norge, og det virker som om det går langt utover den tøvete loven om profesjonell kampsport ("proffboksingloven", senere "knockoutsport-loven"). Tabuet om positiv omtale av kampsport har - forutsigbart nok, alt blir populært når noen norske vinner (curling, sjakk, fekting - til og med boksing og kickboxing) - tydeligvis blitt midlertidig suspendert hos medier som NRK, AP, BT og DB så lenge noen som Brækhus finnes. Siden vi ikke har noen Alexander Gustafsson så er det likevel fremdeles greit for flertallet av norske medier å late som om MMA er en slags undergrunnsgreie som skjer i lugubre kjeller i suspekte land, uten regler, dommere, eller noe organisasjonsapparat.

 

Resultatet blir at de - og eventuelle lesere som bare sånn halvvveis følger med - lever i en alternativ virkelighet hvor ensidige sporter som proffboksing ikke i stadig større grad blir marginalisert av nettopp MMA, som trekker mer publikum, flere sponsorer, og bedre utøvere. Resultatet er synlig i de fleste sine omtaler av at Holm velger å droppe boksing til fordel for MMA - overraskelse og indignasjon. Så de ikke dette komme da Holm begynte å konkurrere seriøst i MMA?

 

Det logiske neste skrittet for Brækhus, som har alle tre beltene i sin vektklasse, ville kanskje være å følge etter - men hun er visst fornøyd med å dille rundt i en sport og vektklasse hvor det på verdensbasis finnes 30-40 utøvere. Så da må hun opp eller ned for å få gjort noe annet enn å forsvare titlene sine til det kjedsommelige.

Endret av Zealuu
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Resultatet blir at de - og eventuelle lesere som bare sånn halvvveis følger med - lever i en alternativ virkelighet[...]

 

Akkurat det her opplever jeg at gjelder langt mer enn kampsport, da media stort sett er mer opptatt av å dramatisere og spille på folks angst enn å drive folkeopplysning. Se f.eks. dette "trygghetskartet" over Oslo i Aftenposten.

Lenke til kommentar

MMA ser jo veldig veldig mye verre ut enn boksing for en som ikke vet noe om det. Det er veldig lett for en politiker eller motstander av sporten å finne rystende materiale imot en ny lovgivning. De ligger å kveler hverandre i en blodpøl til tider, ikke veldig lett å selge til Ola Nordmann. Jeg tviler på at forbudet noensinne blir opphevet.

 

Kom til Drammen den 27. og få med dere en helaften med finfine fighter i regi av Frontline Drammen!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forbodet kom jo i samband med proffboksing - grunnen til at vi framleis klarer å dyrke fram talent i boksing og kickboxing i Noreg er at båe sportar lev i beste velgåande som "amatørsport" (jamfør Cecilia Brækhus, som så vidt eg kan hugse har EM- og VM-titlar i båe greiner), kor det kritiske er at utøvarane har på seg hjelm. MMA som amatør-konkurransesport står i ei særstilling sjølv i høve til anna kampsport kor knockouts i proffsamanheng er lovleg, fordi ingen av de vanlege reglesetta for amatør og semi-pro inkluderer hjelm - med hjelm går mesteparten av det tekniske grappling-aspektet går vindauga, lykke til med chokes i det nokon har 5 centimeter padding rundt hovudet.

 

Dei har faktisk nyleg mjuka opp terskelen for å gje dispensasjon, men berre til kickboxing så langt. Det er håp, liksom.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...