Gå til innhold

Innlegg.no - Siste ordet 1


fargoth

Anbefalte innlegg

Problemstillingen min er (raskt oversatt): "Hva burde T-banebiletter i Oslo koste for å maksimere velferden i samfunnet" (Samfunnet som i Oslo)

 

Velferd da ment i henhold til at alle de følgende parametrene er så høye som mulig:

1. Ruter AS skal tjene maksimalt med penger

2. Oslo fylkeskommune, som delvis eier Ruter AS, skal kunne subsidere så lite som mulig (henger sammen med punkt 1)

3. Folk i Oslo får ta T-banen så billig som mulig

4. Miljøet blir ivaretatt (aka, folk tar t-banen mye)

5. Sikre seg at alle kan bruke kollektiv transport, selv de som sliter med økonomien

6. Passe på at infrastrukturen er top notch (presise avganger, mange avganger, god service, renslighet på tbanen etc.)

7. Passe på at mange tar T-banen så veiene blir avlastet så Oslo kommune slipper å bygge ut veier i like stor grad. (henger sammen med punkt 4)

 

Skal skrive ca. 4000 ord, er godt over halvveis nå, etter omtrent 50-60 timer arbeid. Grunnen til at det tar så lang tid er at det skal skrives som et "scientific paper", hvor det er så lite synsing som mulig, alle argumenter skal være basert i harde fakta, mye research burde være gjort (både second hand og first hand research, sistnevnte i mitt tilfelle har vært spørreundersøkelse med 200 deltagere). I tillegg har jeg hittil omtrent 25 grafer og diagrammer, som ikke teller på ordgrensen. Abstract, contents, bibliography, acknowledgments og appendices (blant annet) teller heller ikke på ordgrensen.

Oh dear lord! Jeg sovner bare av å høre om det. Hvor i all verden får du slike oppgaver, går ikke du på VGS?

 

Og utelukker ikke punkt 1 og punkt 3 hverandre litt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

International baccalaureate <3

 

Er noe interessant, med tanke på at jeg har klart å finne en problemstilling som faktisk svarer på noe nyttig som det er lite kunnskap om allerede (konklusjonen er mer eller mindre at prisene er for lave som de er i dag).

 

Og nei, ift. problemstillingen så er det ikke nødvendigvis noe motsetning mellom 1 og 3. Jeg ser etter hva som gir samfunnet (Oslo) mest velferd (muligens et noe dårlig ord i denne sammenhengen). Det betyr at prisområdet jeg til slutt bestemmer meg for burde innebære et kompromiss mellom de to punktene. "Maksimalt med penger" og "så billig som mulig" betyr derfor ikke noe absolutt, men at summen av "velferd" begge parter ender opp med tilsvarer en verdi som er så høy som mulig.

Lenke til kommentar

Nei, men følger ham på Twitter og koser meg med det. Har rett og slett ikke tid til podcasts.

 

Pft. Man har alltid tid til podcasts. Jeg har en travlere hverdag enn deg (tror jeg), og jeg hører på alle RR-podcastene (når de har sesong, that is). Hva man prioriterer er en annen sak. Podcasts kan dog alltids skvises inn i bil-/buss-/gåturer, mens man spiller enkelte spill eller på sengekanten.

Endret av ShampooMacTavish
Lenke til kommentar

Pft. Man har alltid tid til podcasts. Jeg har en travlere hverdag enn deg (tror jeg), og jeg hører på alle RR-podcastene (når de har sesong, that is). Hva man prioriterer er en annen sak. Podcasts kan dog alltids skvises inn i bil-/buss-/gåturer, mens man spiller enkelte spill eller på sengekanten.

 

Jojo, men jeg har ikke noe jeg vil velge bort. Og jeg hater å ha slik lyd i bakgrunnen, enten skal jeg følge helt med eller ikke høre (gjelder som regel ikke musikk, da det går av seg selv uansett). Å legge meg 2 timer tidligere på en torsdagskveld for å høre Giantbomb sin podcast (som er den som frister mest) er ikke veldig aktuelt.

Lenke til kommentar

Rimelige argumenter, men som sagt er det fortsatt mulig å lytte under bil-, buss- og gåturer. Spesielt sistnevnte synes jeg er veldig behagelig en ettermiddag eller kveld man har lite å gjøre (selv om akkurat det er å foretrekke når det er varmere i luften).

 

Hva Bombcast angår (og andre lange podcaster) så er det fint mulig å stykke opp podcasten og høre på halvparten (eller mindre) én dag, og så resten andre dager. Ser at Bombcast er fire-fem ganger i måneden, da går det fint an å dele opp podcasten over eksempelvis fire dager à 30 minutter, før en ny podcast er sluppet.

 

Samme for meg hva du finner på å gjøre, men jeg anbefaler deg i det minste å prøve! Livet mitt ble enda litt lystigere da jeg oppdaget RR-podcaster, og gjennom dem andre podcaster om gaming, eSport og annet. Jeg hadde heller ikke trodd det skulle være så lett å få tid til alt, men nå har jeg hørt nærmere 1000 timer med podcasts på under to år.

Endret av ShampooMacTavish
Lenke til kommentar

Jeg hører på podcastepisoder veldig stykkevis, og det er overraskende lett å gjenoppta en episode til og med flere dager etter du sist hørte på den. Er nesten avhengig av å høre på noe når jeg skal gå noe sted nå til dags, men klarer absolutt ikke høre på noe hvis jeg sitter ved pcen :p

 

Går i Giant Bombcast, Savage Love, og hvis de er hørt opp: Dagsnytt fra P2. Er interessert i å sjekke ut mer da. De podcastene Yahtzee gjør av og til er ganske underholdende og.

Endret av Gormers
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...