Gå til innhold

Innlegg.no - Siste ordet 1


fargoth

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis jeg spør: "Er Sexylubb utrolig usexy, eller er han muligens noe attraktiv?" er det noe vi kaller et "ledende spørsmål" hvis jeg ikke tar helt feil. Finnes det noe godt ord for det samme på engelsk?

 

Edit: Det er faktisk så enkelt som "leading question".

 

Hvem skulle ha trodd det?

Endret av Error
Lenke til kommentar

Hvis jeg spør: "Er Sexylubb utrolig usexy, eller er han muligens noe attraktiv?" er det noe vi kaller et "ledende spørsmål" hvis jeg ikke tar helt feil. Finnes det noe godt ord for det samme på engelsk?

 

Hvordan er dette spørsmålet ledende? Det er vel bare ledende om du unnlater å ta med det etter komma?

 

Forøvrig er jeg dritsexy.

 

Edit: Ser ut til at jeg blander ledende og retorisk.

Endret av Sexylubb1
Lenke til kommentar

Retorical question.

 

Et retorisk (rhetorical) spørsmål er et spørsmål som gir svaret selv, eller som eventuelt ikke åpner opp for noen å svare. Eksempel: "Hvor lite sexy er ikke Sexylubb?"

 

Et ledende spørsmål indikerer svaret, men lar den som blir spurt svare. Eksempel: "Er ikke Sexylubb veldig lite sexy?"

 

Hadde forventet mer her, forfatterspire.

Endret av Error
Lenke til kommentar

eler og pærer! :p Hehe, jeg tenkte egentlig ikke så mye på det, bare kastet ut det første jeg kom på. Innså at det nok ikke var helt riktig like etter at jeg hadde skrevet det.

 

Jeg ville uansett aldri brukt "leading question" på noe som helst vis, da det høres helt teit ut, og virker mer som en betegnelse på det første (og evt viktigste) spørsmålet av en gruppe spørsmål.

 

Jeg er sær nok til at jeg bevisst unngår å bruke ord og uttrykk jeg synes høres rart eller feil ut. :p

Lenke til kommentar

Og det forventet jeg heller ikke. Det er ikke noe problem i så måte, jeg bare liker det ikke, og ville unngått å bruke det, så fremt det var mulig. Først og fremst en smakssak. Kall det forfatternykker om du vil. :p

 

Vel, det finnes ingen gode synonymer for "leading question", og i scenarioet mitt er jeg nødt til å skrive at det er et ledende spørsmål, så har ikke mye valg.

 

Kan selvfølgelig bare ende setningen min midt i, men magefølelsen sier at det kanskje ikke er den beste idèen.

Hva er det du skriver?

Lenke til kommentar

Problemstillingen min er (raskt oversatt): "Hva burde T-banebiletter i Oslo koste for å maksimere velferden i samfunnet" (Samfunnet som i Oslo)

 

Velferd da ment i henhold til at alle de følgende parametrene er så høye som mulig:

1. Ruter AS skal tjene maksimalt med penger

2. Oslo fylkeskommune, som delvis eier Ruter AS, skal kunne subsidere så lite som mulig (henger sammen med punkt 1)

3. Folk i Oslo får ta T-banen så billig som mulig

4. Miljøet blir ivaretatt (aka, folk tar t-banen mye)

5. Sikre seg at alle kan bruke kollektiv transport, selv de som sliter med økonomien

6. Passe på at infrastrukturen er top notch (presise avganger, mange avganger, god service, renslighet på tbanen etc.)

7. Passe på at mange tar T-banen så veiene blir avlastet så Oslo kommune slipper å bygge ut veier i like stor grad. (henger sammen med punkt 4)

 

Skal skrive ca. 4000 ord, er godt over halvveis nå, etter omtrent 50-60 timer arbeid. Grunnen til at det tar så lang tid er at det skal skrives som et "scientific paper", hvor det er så lite synsing som mulig, alle argumenter skal være basert i harde fakta, mye research burde være gjort (både second hand og first hand research, sistnevnte i mitt tilfelle har vært spørreundersøkelse med 200 deltagere). I tillegg har jeg hittil omtrent 25 grafer og diagrammer, som ikke teller på ordgrensen. Abstract, contents, bibliography, acknowledgments og appendices (blant annet) teller heller ikke på ordgrensen.

Endret av Error
Lenke til kommentar

Har herren fløtte meg vært og trent på studio. Meldt meg inn og greier.

 

Hadde jeg visst hvor stor pain det var å overføre 500000 småfiler fra en server til en annen hadde jeg lagt inn 300kr mnd i bedre nett og hostet Minecraft hjemme fremfor å leie server.

 

Apropos Neil DeGrasse Tyson, noen som hører på Podcasten hans; Startalk?

 

Nei, men følger ham på Twitter og koser meg med det. Har rett og slett ikke tid til podcasts.

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...