Gå til innhold

Innlegg.no - Siste ordet 1


fargoth

Anbefalte innlegg

Er jo derfor jeg spør, hvorfor bare seksuell legning og hudfarge? Hvorfor ikke kjønn, religion, etnisitet, kultur, politisk ståsted osv.? Er mange "historiske" skjellsord som kan være sårende og diskriminerende for de gruppene også. Skal man først være tolerante, så skal den toleransen gjelde gjensidig for alle grupper, ikke bare de som er populære. Det er det jeg vil frem til.

 

Og jeg er minst like stor tilhenger av at man skal vise respekt som deg Snurreleif, hvis man sårer andre med noe man har sagt, selv om du ikke er enig i at det var sårende, så skal du beklage, og avstå fra å gjøre det igjen. Men den samme respekten går begge veier, den andre parten må få lov til å si hva han/hun mener uten å bli kneblet som rasist, etc.

 

Jeg er forøvrig ikke fremmed for diskriminering selv. Er kristen, har sameblod i slekta, har hatt en litt spesiell familie, blandt andre ting, og det har skaffet meg mange skjellsord og mobbing i oppveksten. En gang på skolen ble jeg banket opp pga at jeg var kristen og at jeg var delvis same. Først tok de ene "kameraten" min, og tvang ham til å banke meg, men da de så at jeg nektet å slå tilbake tok de over selv før de stengte meg inne i redskapsskjulet. Bare så dere ikke skal tro jeg står her og uttaler meg som en "master-race" som har oppfunnet alle skjellsord som brukes.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg går ikke rundt og slenger dritt til folk med mindre jeg føler meg hatfull og har lyst til å ødelegge dagen til en drittsekk, men jeg syns at folk som syter over slike ting er sin egen fiende. De vil få det mye bedre selv ved å bygge opp tykkere hud og ignorere slike utspill.

 

Til sist så vil jeg bare si, jævla mennesker.

Lenke til kommentar

Selvsagt skal man ikke si "jævla fittesame" heller. :7 Sikkert noen foreldre de drittungene lærte seg meninger om samer og "sameblod" av.

Nå fikk jeg faktisk mest hets for å være kristen, ble stengt ute i flere timer en gang med ordene "Jesus kan varme deg", men det får være det samme. Denne diskusjonen gjorde meg sliten, så jeg trekker meg litt tilbake for i kveld.

 

Min mening er uansett at Norge har blitt tvetunget, hyklersk og dobbeltmoralistisk. så kan dere mene hva dere vil.

Endret av Rider of Reason
Lenke til kommentar

Så er det faktisk slik at i likhet med menneskets fysikk så varierer individets mentale "forsvarsmekanikk" også, noen har rett og slett ikke muligheten/kreftene til å kunne ta slike ting "positivt" eller "ignorere" det, hvorfor det er slik varierer opp til hvert enkelt individ.

 

I stedet for at folk skal bli hardhudet, kan vi ikke bare akseptere at det er en uting å kalle folk jævla homse/jævla same/jævla jøde?

Hvis flere folk faktisk stilte opp for hverandre, bare bittelitt, så hadde dette vært et ikke-problem.

 

Men siden folk på liv og død vil kalle andre for slike ting så ruller debatten videre.

De verdiene jeg har vokst opp med er ihvertfall så banale at det gikk ut på at man skal respektere andre, deres meninger, legning hva det enn måtte være.

 

Alt avhenger av hva og hvordan man sier det, det skal så forbannet lite til å faktisk tenke på hva du sier.

Lenke til kommentar

 

Nå fikk jeg faktisk mest hets for å være kristen, ble stengt ute i flere timer en gang med ordene "Jesus kan varme deg", men det får være det samme. Denne diskusjonen gjorde meg sliten, så jeg trekker meg litt tilbake for i kveld.

 

Min mening er uansett at Norge har blitt tvetunget, hyklersk og dobbeltmoralistisk. så kan dere mene hva dere vil.

 

Jeg synes det er synd du opplevd det mange andre har, og det er jævla unødvendig.

Det skal ikke skje, og det burde ikke skje.

Så klart vil det alltid være noen som rammes, men etter min mening er ikke svaret å vende det andre kinnet til, men å faktisk ta et standpunkt.

 

Og det er ikke bare Norge som er alt det du nevner, det er mennesket i et eggeskall, men da er det bedre (synes jeg) å bry seg og gjøre selv den minste forskjellen, enn å bare ignorere det.

 

Sov godt kompis :)

Lenke til kommentar

Jeg synes det er synd du opplevd det mange andre har, og det er jævla unødvendig.

Det skal ikke skje, og det burde ikke skje.

Så klart vil det alltid være noen som rammes, men etter min mening er ikke svaret å vende det andre kinnet til, men å faktisk ta et standpunkt.

 

Og det er ikke bare Norge som er alt det du nevner, det er mennesket i et eggeskall, men da er det bedre (synes jeg) å bry seg og gjøre selv den minste forskjellen, enn å bare ignorere det.

 

Sov godt kompis :)

Morsomt at du brukte uttrykket vende det andre kinnet til, for det er det jeg har lært er det riktige å gjøre. Å vende det andre kinnet til er forøvrik det sterkeste standpunkt du kan ta. Jeg er også hardbarka passifist, finnes knapt mer harmløs person enn meg, kanskje Ghandi og Jesus.

 

Ja du har rett i det, nasjoner, religioner, kulturer, etnisitet, seksuell legning, uavhengig av gruppe er det bare mennesker alt sammen. Og menneskets svakheter som skaper gruppens svakheter. Det er som du sier viktig å bry seg, men vi har alle forskjellige måter å gjøre det på.

 

Hehe, måtte bare komme med en liten kommentar. Går nok mer for å se en film, enn for å sove, men takk likevel. :p

 

Kan etterlate dere med et litt filosofisk perspektiv på saken. Er ikke å si at noen ikke kan diskriminere, også å diskriminere?

Endret av Rider of Reason
Lenke til kommentar

Jeg brukte vende det andre kinnet til samtidig som jeg sier at man skal respektere andre og være inkluderende, fordi det står i en og samme bok :)

 

Men som jeg påpekte, ikke alle har muligheten eller styrken til det, skal vi da bare la han/henne seile sin egen sjø?

Det er miljøet rundt oss som former oss, men så har du også variablene, altså individene, som alle reagerer på forskjellige måter.

Er det ikke da bedre å prøve å respektere disse enn å be de om å bli "herdet"?

 

Og nei, å diskriminere noen er å behandle de på en negativ måte på bakgrunn av hvor de kommer fra, hva de tror på, hvem de føler noe for og hvordan de ser ut.

Å si at alle burde respekteres og bli tatt hensyn til er ikke annet enn folkeskikk eller respekt, og har ingenting med å overreagere eller å diskriminere.

Endret av Snurreleif
Lenke til kommentar

Virker som at å være spotify-premiumkunde gir deg gode tilbud hos andre abonnementstjenester. Har fått viaplay prøve på to måneder, og har fra før av prøvetid på hbo og eksisterende abonnement på netflix. Får nok dessverre ikke tid til å teste ut de to så mye, og vil nok fortsette med å kun ha netflix frem til jeg går lei av det :p

 

Har prøvd ut Netlix, men var ikke fornøyd med filmutvalget. Prøvde derfor nå gratis 2 mnd. hos Viaplay. Men enormt skuffet :cry: Jeg viser gjennom PS3 og her må du i tillegg betale for abo. av PS3 pluss, så det blir ikke gratis i to mnd. Egentlig forbanna. :wallbash:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...