Gå til innhold

Innlegg.no - Siste ordet 1


fargoth

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vel, de fleste (inkludert de i tråden tipper jeg), vil vel moderere seg hvis de får vite at noen som hører på kan bli såret av det. Er vel mer en slags uvane man har og ikke tenker så mye over, enn en "jeg har lyst til å bruke slike banneord fordi det er kult etc"-holdning.

 

Med andre ord vil nok heldigvis et kritisk innlegg hjelpe.

Endret av Gormers
Lenke til kommentar

Virker som at å være spotify-premiumkunde gir deg gode tilbud hos andre abonnementstjenester. Har fått viaplay prøve på to måneder, og har fra før av prøvetid på hbo og eksisterende abonnement på netflix. Får nok dessverre ikke tid til å teste ut de to så mye, og vil nok fortsette med å kun ha netflix frem til jeg går lei av det :p

Endret av Gormers
Lenke til kommentar

Nei, å bo i hus. Vil mye heller ha leilighet.

What?! Hvorfor? Må være en byfjamp-greie. Det er jo mye bedre å eie sitt egen hus enn å leie en liten leilighet vor du må ta hensyn til naboene vegg-i-vegg hele tiden.

 

Jeg er en kverrulant, my life is complete!

 

http://www.diskusjon...c=1487892&st=60

 

Men alt er lov så lenge man snakker om fotball, thumbs up!

Yay! Go hårsåre Norge!

 

Greit nok, jeg synes det er irriterende at folk ikke respekterer at andre kan bli såret av noe du selv tenkte var helt uskyldig, men jeg synes det er enda mer irriterende hvordan Norge har blitt et land full av butthurte whiners, som syter over alt som kan betraktes som det minste diskriminerende, rasistisk, urettferdig, etc.

Lenke til kommentar

Greit nok, jeg synes det er irriterende at folk ikke respekterer at andre kan bli såret av noe du selv tenkte var helt uskyldig, men jeg synes det er enda mer irriterende hvordan Norge har blitt et land full av butthurte whiners, som syter over alt som kan betraktes som det minste diskriminerende, rasistisk, urettferdig, etc.

 

Jeg synes det er mer irriterende at staten (naturligvis I guess) og befolkningen ofte fremstiller Norge som det perfekt tolerante, miljøforkjempende, fredelige, progressive og uskyldige landet det ikke er (m.t.p. hvor oljefondet putter pengene sine for eksempel). Kanskje litt off-topic men bleh.

Lenke til kommentar

What?! Hvorfor? Må være en byfjamp-greie. Det er jo mye bedre å eie sitt egen hus enn å leie en liten leilighet vor du må ta hensyn til naboene vegg-i-vegg hele tiden.

 

Med vedlikehold av hage, hus, vask, oppvarming og generell oppussing? Nei takk. Kanskje om jeg får skikkelig familie en gang, men takke meg til tre rom og kjøkken for noen år nå.

Lenke til kommentar

Det er i hvertfall dumt å la være og si ifra, ellers vil slike holdninger og uttalelser bare fortsette. Det er mange som er altfor kjapt ute med å anklage andre for å være rasistisk eller diskriminerende, enda det ikke var tilfelle i det hele tatt. Har sikkert fortalt det før i en annen sammenheng, men under en skoledebatt da jeg gikk på videregående fikk personen som representerte FRP knapt nok åpnet munnen da temaet innvandring ble tatt opp, før en fra salen ropte: "Gå og heng deg'a, jævla rasist." Det er å dra det for langt. Jeg har inntrykk av at det er vanskelig å holde en debatt i disse dager om de mer sårbare temaene uten å bli kalt rasist, diskriminerende og [ettellerannet]-fiendtlig.

Lenke til kommentar

Men nå er det jo faktisk slik at det finnes undertrykte mennesker der ute, og da synes jeg det blir for dumt å la slike uttalelser passere uten at man ihvertfall sier i fra.

Joda, sier ikke at man ikke skal si ifra, men det går ann å si fra for mye også. Og hvor skal man sette grensen for hva som er undertrykkende eller ikke, hva er det som er lov å si? Det finnes utallige ord og uttrykk du kan si som noen vil kunne ta seg nær av, skal vi si fra om alle de også, eller skal vi bare si fra om de vi liker?

 

Jeg synes det er mer irriterende at staten (naturligvis I guess) og befolkningen ofte fremstiller Norge som det perfekt tolerante, miljøforkjempende, fredelige, progressive og uskyldige landet det ikke er (m.t.p. hvor oljefondet putter pengene sine for eksempel). Kanskje litt off-topic men bleh.

Det har du helt rett i. Norge er et tvetunget, dobbeltmoralistisk land. Vi sier vi er miljøforkjempere, men forurenser mer og mer, vi sier vi er fredelige, men støtter militære handliger og diktaturer i andre land. Vi hevder å være tolerante, men presser de meningene vi liker på andre, og i praksis undertrykker vi alle med vår holdning om at alle skal mene det samme, vi er bare tolerante ovenfor de tingene vi liker.

Endret av Rider of Reason
Lenke til kommentar

Med vedlikehold av hage, hus, vask, oppvarming og generell oppussing? Nei takk. Kanskje om jeg får skikkelig familie en gang, men takke meg til tre rom og kjøkken for noen år nå.

Ok, ser den, men trenger ikke ha noen stor hage, selv om du har hus, og avhengig av størrelsen er ikke vask og oppvarming så mye verre enn i en leilighet.

 

Og du står mye mer fritt til å gjøre hva du vil med et eget hus. Trenger ikke forholde seg like mye til naboer, landlord, bofellesskap, etc. Det synes jeg veier opp for litt mer arbeid. Også håper jeg på familie så snart som mulig også da. :p

Endret av Rider of Reason
Lenke til kommentar

 

Joda, sier ikke at man ikke skal si ifra, men det går ann å si fra for mye også. Og hvor skal man sette grensen for hva som er undertrykkende eller ikke, hva er det som er lov å si? Det finnes utallige ord og uttrykk du kan si som noen vil kunne ta seg nær av, skal vi si fra om alle de også, eller skal vi bare si fra om de vi liker?

 

 

Det har du helt rett i. Norge er et tvetunget, dobbeltmoralistisk land. Vi sier vi er miljøforkjempere, men forurenser mer og mer, vi sier vi er fredelige, men støtter militære handliger og diktaturer i andre land. Vi hevder å være tolerante, men presser de meningene vi liker på andre, og i praksis undertrykker vi alle med vår holdning om at alle skal mene det samme, vi er bare tolerante ovenfor de tingene vi liker.

 

Nå snakker jeg om å bruke seksuelle legninger og hudfarge som skjellsord.

Man skal ikke bare tåle at folk kan kalle andre "jævla homse"?

 

Jeg er helt for at man skal kunne spøke om alt, men å diskriminere er en helt annen sak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Folk som synes at racial slurs er greit og at folk som reagerer er overfølsomme minner meg om hvite som er sure fordi de ikke "får lov" å si nigger til svarte. Jeg er helt med på at folk ikke skal sensureres, men da må det og kreve litt vett fra de som ytrer seg. Ytringsfrihet beskytter bare folks rett til å si fornærmende og sårende ting, det beskytter dem ikke mot eventuelle konsekvenser av det de sier. Hvis du er hvit, cisgendered og heteronormativ mann så har du egentlig veldig lite historisk rett til å kalle noen overfølsomme, for sjansen er stor for at nettopp den gruppen du tilhører oppfant skjellsordet in question.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nå snakker jeg om å bruke seksuelle legninger og hudfarge som skjellsord.

Man skal ikke bare tåle at folk kan kalle andre "jævla homse"?

 

Jeg er helt for at man skal kunne spøke om alt, men å diskriminere er en helt annen sak.

Nå er det et hav av forskjell på det og det som var situasjonen i diskusjonen du hadde i den fotball-tråden. Det er hensikten bak utsagnet som har alt å si. Hvis du går bort bort til en homofil person og kaller ham en "jævla homse" så er det tydelig sagt med hensikt om å såre. Men som motdiskutanten din i tråden ropte ut "Fittehomo" så er det et frustrasjonsuttrykk som ikke er tilsiktet noen spesifikk person, og som heller ikke har noen slem mening bak seg. Det førstnevnte er det helt ugreit å tillate, og der bør man si tydelig ifra, men i sistnevnte tilfelle er fryktelig hårsårt og lite tolerant å absolutt skulle kommentere på.

 

En annen side av diskusjonen er hvorfor bare hudfarge og seksuell legning, det finnes mange andre grupper som kan oppfatte uttrykk som sårende og diskriminerende, er det bare fordi det er populært å forsvare hudfarge og seksuell legning? Igjen hvor går grensen, hvem bestemmer hva som er greit å bli såret av og ikke?

 

Litt off-topic så har jeg vokst opp i en del av landet hvor et skjellsord er å kalle noen "Di satans soinnpulte, rævvrengte gorrfetta av et apefoster", så "jævla homo" blir litt svakt. Ikke at jeg bruker noen form for banneord eller skjellsord overhodet.

Lenke til kommentar

Det er jo "pasifiseringen" av skjellsord homo jeg snakker om, hvorfor skal jævla homo være akseptabelt som et skjellsord?

Da sier man jo bare at det å være homo er en uting.

 

Jeg synes jeg som trønder f.eks har ingen grunn til å ta meg nær om noen kaller medgir forpulte trønder, nettopp fordi at trøndere i lik grad med andre hvite kristne nordmenn har vått rettigheter i alle år, homofile derimot er en helt annen sak..

 

På samme måte noen stiller meg spørsmålet "hvorfor være hårsår og reagere", så stiller jeg spørsmålet "hvorfor diskriminere?"

Jævla homofile er ikke et frustrasjonsuttrykk, det er et uttrykk som går ut på å sette en verdi på folk, altså være nedlatende, hvorfor er det greit?

 

Hadde vært så herlig om vi hvite heterofile nordmenn fikk føle litt på kjeppen, det å FAKTISK være undertrykt og sett nedpå grunnet legningen din eller hudfargen, blir litt annet enn å bli kalt jævla emo f.eks.

 

For all del, jeg har spøkt om homofile selv og vunnet en lokal "pris" basert på en homofil karakter jeg skapte.

Det var flere homofile som kom opp til meg etterpå og roste meg og syntes jeg var fordømt morsom, så det er ikke at man overreagerer spør du meg.

 

Å la barn og medmennesker få vokse opp i troen om at det er greit å kalle andre homsefaen på en nedlatende måte (uavhengig av mottakers legning) er for meg helt bortinatta.

For man må tenke over hva man faktisk sier, men så er det jo mange som gjemmer seg bak ytringsfriheten og kaller folk for hårsåre i stedet for å faktisk reflektere og kanskje respektere folk, og det provoserer meg.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

En annen side av diskusjonen er hvorfor bare hudfarge og seksuell legning, det finnes mange andre grupper som kan oppfatte uttrykk som sårende og diskriminerende, er det bare fordi det er populært å forsvare hudfarge og seksuell legning? Igjen hvor går grensen, hvem bestemmer hva som er greit å bli såret av og ikke?

Det har en del med historie å gjøre, og og at selv om du ikke "mener noe med det", så legitimiserer du språkbruken for andre som faktisk mener noe med det. Det kan være vanskelig å skille på det der. Og det er typisk hudfarge og legning at folk kan ha en negativ mening om. Endret av Gormers
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...