Gå til innhold

Innlegg.no - Siste ordet 1


fargoth

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er du en av de som får vondt inni deg av at man kaller det Wizard i stedet for Mage, eller motsatt, også?

Nei, det går greit. Jeg vet jo at det er en forskjell, men jeg bryr meg ikke så mye. Wizard, mage, sorcerer, warlock, witchmaster etc. De er jo forskjellige sånn sett, men jeg raser ikke når folk ikke vet forskjellen og bruker feil ord. :p

 

Sitter å tenker på tazers når folk sier "strømming".

Jeg tenker på sild.

Lenke til kommentar

at nordmenn ikke kan å oversette er ikke noe nytt akkurat...

 

Nei men er fortsatt en utømmelig brønn av frustrasjon :p

 

Toppet seg forøvrig i går da jeg så en lavbudsjettsfilm (skrekk så klart).

Den ene skuespilleren gikk mot ølskapet og lurte på om kameraten ville ha " a cold one", oversettelsen lød: vil du ha en sjokolade?..

Lenke til kommentar

Jeg kan godta noen oversettelser som tilsynelatende er ræva bare fordi originalittrykket gjerne ikke er spessielt lett å oversette. Føler mange klager fordi oversettelser gjerne ikke kan oversettes på grunn av kulturelle forskjeller like mye som språklige.

 

Har større problemer med oversettelser som åpenbart har enten hørt feil (oversettere burde ha tilgang til manus?) eller har misforstått. Er en jævlig irriterende slik feil i The Dark Knight Rises.

Lenke til kommentar

Norsk er ekstremt fattig på multimedia-språk. Skal man snakke/skrive om spill, datamaskiner, film, hi-fi o.l. er man så godt som tvunget til å la tredjehvert ord i setningen være engelsk.

 

Her er det nok å ta tak i for språkrådet. Hva med å oversette det å "grinde levels" til å "kverne nivåer"? :hmm:

Lenke til kommentar

Norsk er ekstremt fattig på multimedia-språk. Skal man snakke/skrive om spill, datamaskiner, film, hi-fi o.l. er man så godt som tvunget til å la tredjehvert ord i setningen være engelsk.

 

Her er det nok å ta tak i for språkrådet. Hva med å oversette det å "grinde levels" til å "kverne nivåer"? :hmm:

Hvordan går det med Dragon Quest IV? Den serien er jo ganske kjent for at du må kverne nivåer en del. :wee:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...