Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Innlegg.no - Siste ordet 1

fargoth

Anbefalte innlegg

Det overraskende mye skrivefeil eller bare dårlig språkbruk i avisene. Med tanke på at journaliststudiet har et av de høyeste inntaktskravene i Norge, skulle man tro at dette var folk med 6 i norsk fra videregående.

Sjampagne derimot er en fornorsking som jeg ikke ville blitt overrasket om Språkrådet aksepterte.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, nettopp pga. dette med opphavsområde tror jeg det er vanskelig å få gjennom sjampanje uten at man samtidig døper om regionen. Dessuten er det bare en fordel at stavemåten til et ord sier noe om ordets opphav. F.eks. på tysk er det en regel at bokstaven "f" skrives "ph" når ordet har et gresk opphav. Den typen nyanser er bare en berikelse.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke sant?

Forresten, hva er oddsen for at norsk "mozarella" er laget av bøffelmelk?

Den er som oftest merket om den er laget av bøffelmelk, og koster litt mer. Det er forøvrig ikke melketypen, men ystemetoden som gjør mozzarella til mozzarella. Tradisjonelt har man brukt både ku- og bøffelmelk.
Lenke til kommentar

Det overraskende mye skrivefeil eller bare dårlig språkbruk i avisene. Med tanke på at journaliststudiet har et av de høyeste inntaktskravene i Norge, skulle man tro at dette var folk med 6 i norsk fra videregående.

Sjampagne derimot er en fornorsking som jeg ikke ville blitt overrasket om Språkrådet aksepterte.

Hva med "Strømming"? I stedet for "streaming"-

Lenke til kommentar

Den er som oftest merket om den er laget av bøffelmelk, og koster litt mer. Det er forøvrig ikke melketypen, men ystemetoden som gjør mozzarella til mozzarella. Tradisjonelt har man brukt både ku- og bøffelmelk.

Aha. Fant et Hjemmet fra før jul og der sto det at for å være ekte mozzarella, må det være laget av bøffelmelk, men så igjen ... Jeg stoler ikke akkurat på det jeg leser i et norsk ukeblad for gamle damer heller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...