Snorre Skrevet 23. mars 2009 Del Skrevet 23. mars 2009 (endret) Det gjelder å akseptere ens egen ubetydelighet i den store sammenheng. Mennesker er et resultat av en astronomisk usannsynlighet. Sjansen for at menneskene skulle oppstå er så liten at det er rent bissart å tenke på. Først har vi sjansen for at jorden skulle plassere seg i akkurat passelig avstand fra solen. Så har vi sjansen for at jorden skulle inneholde de riktige atomene og molekylene. Sjansen for at en kjemisk reaksjon skulle føre til opprettelsen av Deoxyribonukleinsyre-molekyler (også kjent som DNA) og at disse molekylene gjennom naturlig utvalg ville utvikle stadig nye egenskaper er heller ikke veldig sannsynlig. Til slutt har vi sannsynligheten for at en av disse DNA-forgreiningene etter millioner av år skulle utvikle seg til mennesker, og at disse meneskene skulle overleve alle naturkatastrofene og prøvelsene de ble satt igjennom. Endret 23. mars 2009 av Snorre Lenke til kommentar
Laland Skrevet 23. mars 2009 Del Skrevet 23. mars 2009 (endret) Der kom det enda et spørsmål inn i bildet. For alt vi vet kan vi være et eksperiment; regnekraft og ideologier vi ikke kan forestille oss kan ha skapt verden slik vi kjenner den. Og da kommer enda et spørsmål inn i bildet: det er jo mer enn bare jorden her i verden. Har noe predefinert hva som skjer her, må det jo ha gjort det i hele universet. Og hvor stort og kompleks er ikke det? Da kommer dilemmaet om intelligent liv ute i rommet inn i bildet på toppen av alt det andre! Edit: nei, nå har jeg altfor meget å tenke på! Legger meg nå og satser på at verden fortsatt er oppe og går imorgen, og gleder meg til å lese hva dere tror og mener! God natt! Endret 23. mars 2009 av Laland Lenke til kommentar
Stereohode Skrevet 23. mars 2009 Del Skrevet 23. mars 2009 (endret) Joda men om alt er predeterminert hvordan kan vi vite at dette også ikke er det da? At det ikke er meningen at vi på nåværende tidspunkt ikke skal vite om dette? Tankerekka baserer seg på at kvantemekanikken stemmer overens med virkeligheten. Dette er det aldri med 100% sikkerhet mulig å finne ut, men alle eksperimenter innenfor området som er gjort fram til dags dato stemmer bra med de kvantemekaniske prinsippene, også usikkerhetsrelasjonen som sier at man aldri kan vite eksakt hastigheten og posisjonen til en partikkel. Hvis man tror på vitenskap generelt (noe man burde) er det ikke noe problem. Men man kan alltid stille slike spørsmål som du nettopp har gjort. Spørsmålet er hva hjelper det oss? Endret 23. mars 2009 av Stereo Lenke til kommentar
Nøtte Skrevet 23. mars 2009 Del Skrevet 23. mars 2009 Jeg tror det finnes liv på andre planeter. Hvor inteligente de er er jo et helt annet spørsmål! Jeg mener at såsstort som universet faktisk er så må det finnes en eller annen for for liv der ute. Om det bare er en bakterie eller en celle foreksempel. Men det blir som en video jeg så på internett en plass. Ta en maur som står å ser på en motorvei eller et telefon netverk. Vil denne forstå hva som skjer? Vil den bry seg om hva som skjer? Sjkønner den noe som helst i det hele og store? Ta mennesket som står å ser på universet! Skjønner vi noe av det som skjer? Vet vi om det går en "motorvei" Forbi planeten vår? Vi komuniserer med telefoner, skrift, tale internett også vidre. Vi forsikrer oss alltid om at det vi prøver å formidle kommer fram. Vi sender inforn over flere kanaler. En mail foreksempel blir brutt opp i små biter sendt rundt jorden og satt sammen hos mottageren. Et romvesen som sender en melding til andre siden av iuniverset vil også være sikker på at informasjonen kommer fram? Vil han ikke? Allså det er utført et eksperiment pr i dag som har prøvd å ta opp signaler fra verdensrommet. Vi har kanskje fått et fragment av et signel som vi ikke forstår. Allså om du hadde fått 4 bokstaver fra en mail som var delt. Ville du skjønt noe da? Nei. Vi trenger så og si alle bokstavene for å skjønne noe. På jorden har vi minimalt med forstyrrelser som kan ødelegge signalet. Hvor mye er det i verdens rommet som kan ødelegge? Hvor mange kanaler sender dem over? Hvor små biter blir ting del opp i? Om det fins en mer inteligent rase enn oss har dem garantert tenkt på dette. Vi er på steinalderstaiet fortsatt når det kommer til komunikasjon i verdensrommet. Lenke til kommentar
Mokko Skrevet 23. mars 2009 Del Skrevet 23. mars 2009 (endret) Jeg er også temmelig sikker på at det finnes liv andre steder enn på Tellus. EDIT: Okay, har alle gått under jorda..? EDIT: Der gikk det for langt, nå fikk jeg en 10-15 sekunders norsk Spotify-reklame som ville ha meg til å kjøpe en Nokia 5800. Endret 23. mars 2009 av Mokko Lenke til kommentar
Nøtte Skrevet 23. mars 2009 Del Skrevet 23. mars 2009 Jeg har helt glemt av at jeg skal på jobb om 6 timer... Uansett så takke for i dag og måtte den beste vinne! Jeg går å legger meg. Godt å se at så mange var i aktivitet i dag og faktisk bidro med noe mer forunftig enn å prøve å få flest sider! Håper vi kan fortsette slik framover. Kanskje ikke nødvendigvis med så tunge diskusjoner sånn som i dag men noe i den duren hadde jo vært flott God natt til dere som legger dere og god morgen til dere som står opp i morgen! Lenke til kommentar
Mokko Skrevet 23. mars 2009 Del Skrevet 23. mars 2009 Da sier jeg natta jeg også! Lenke til kommentar
Coffey Skrevet 23. mars 2009 Del Skrevet 23. mars 2009 EDIT: Der gikk det for langt, nå fikk jeg en 10-15 sekunders norsk Spotify-reklame som ville ha meg til å kjøpe en Nokia 5800. Jeg har innført et intenst hat mot Røyksopp og Roberta nå. Lenke til kommentar
Gormers Skrevet 24. mars 2009 Del Skrevet 24. mars 2009 Ja fy faen! Neste blir vel at spotify ikke blir gratis lenger og vi faktisk må betale for sangene Lenke til kommentar
Rider of Reason Skrevet 24. mars 2009 Del Skrevet 24. mars 2009 Æsj! Nå angrer jeg på at jeg ikke var inne her tidligere. Diskusjoner på høyt nivå, og det så virkelig ut som min type debatt. Slike ting må gjøres oftere. :rolleyes: Lenke til kommentar
Mokko Skrevet 24. mars 2009 Del Skrevet 24. mars 2009 (endret) God morgen, godtfolk! Faktisk bare fire innlegg siden jeg sa god natt.. Endret 24. mars 2009 av Mokko Lenke til kommentar
Licht Skrevet 24. mars 2009 Del Skrevet 24. mars 2009 HELLO. På tide med akademiske utfoldelser (og kaffe)! Lenke til kommentar
Mokko Skrevet 24. mars 2009 Del Skrevet 24. mars 2009 Tirsdag er den verste dagen i uka.. Lenke til kommentar
Kiro Skrevet 24. mars 2009 Del Skrevet 24. mars 2009 (endret) Ville ikke sagt det på den måten, men må innrømme at jeg er sinnsyk trøtt -_- Endret 24. mars 2009 av Ehtram Lenke til kommentar
Eplefe Skrevet 24. mars 2009 Del Skrevet 24. mars 2009 God morgen. ^_^ Jeg har vært våken latterlig lenge, og har planer om å dedikere dagen til å spille fallout når Zealuu dedikerer seg til akademia. Lenke til kommentar
Kiro Skrevet 24. mars 2009 Del Skrevet 24. mars 2009 Det høres kjekt ut, men nå er det off to work... Lenke til kommentar
Snorre Skrevet 24. mars 2009 Del Skrevet 24. mars 2009 God morgen. ^_^Jeg har vært våken latterlig lenge, og har planer om å dedikere dagen til å spille fallout når Zealuu dedikerer seg til akademia. Hva?! Skal du spille Fallout mens stakkarsers seg meg og Zealuu må fordype oss i akademia? Det er en skam. Jeg synes du kunne fungert som studieveileder for både Zealuu og meg jeg. Du er jo smart og rimelig kjapp (rent intelekuelt sett), så du hadde sikkert skjønt alt jeg sliter med på sekundet. Lenke til kommentar
Licht Skrevet 24. mars 2009 Del Skrevet 24. mars 2009 http://moltemyr.skole.no/?artID=951 Dersom jeg hadde hatt en sjel, ville den vridd seg i krampegråt nå. Min akademiske sans gjør iallefall det. Lenke til kommentar
Eplefe Skrevet 24. mars 2009 Del Skrevet 24. mars 2009 Hva?! Skal du spille Fallout mens stakkarsers seg meg og Zealuu må fordype oss i akademia? Det er en skam. Jeg synes du kunne fungert som studieveileder for både Zealuu og meg jeg. Du er jo smart og rimelig kjapp (rent intelekuelt sett), så du hadde sikkert skjønt alt jeg sliter med på sekundet. Greia er jo at jeg ikke en gang gidder å prøve. Det er dine studier, ikke mine. OFF TO THE BOOKS NOW. http://moltemyr.skole.no/?artID=951 Dersom jeg hadde hatt en sjel, ville den vridd seg i krampegråt nå. Min akademiske sans gjør iallefall det. Du har en. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå