Gå til innhold

Innlegg.no - Siste ordet 1

fargoth

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men hvordan kan dere vite at livet dere lever faktisk er virkelig? Hvordan kan dere være sikre på at dere ikke lever i en drømmeverden skapt av en ond mann? Eller kanskje dere lever i en virtual reality (noe alla Matrix)? Hvordan vet dere at dere har fri vilje? Kanskje alle hendelser er predeterminert. Ifølge fysikkens lover er alt bare kjedereaksjoner. Et atom påvirker et annet osv.

Lenke til kommentar

Fatalisme (troen på skjebnen) er en ekkel tanke. Da eier man ikke kontroll over eget liv, konsekvenser eller noen hendelser. Da er alt ment bestemt på forhånd, og eliminerer all nytteverdi for alt alle muligheter til å påvirke eller endre verden.

Endret av Laland
Lenke til kommentar
Unnskyld.. -_-

Btw, noen som har merket en stigning i reklamen på Spotify i det siste? Nå er det ikke bare hun dama som snakker om Spotify Premium, nå er det folk som reklamerer for albumene sine osv... Det er ikke uutholdelig mye reklame, men litt redd for at det skal utvikle seg til TV3-tilstander, der de avbryter reklamen en gang i blant for å vise film. <_<

Hehe tv3 tilsander vil si at det blir 4 reklamepauser i hver sang.

I så fall så kommer jeg nok til å slutte å bruke spottify og heller gå på free record shop eller noe slikt. Nå ser ikke jeg på tv i det hele tatt da. Jeg ødelegger hjernen min mer enn nok på internett som det er!

Lenke til kommentar

Så du mener at det at jeg gikk mot badet for å pusse tenna, for så å tenke meg om i to sekunder, snu meg 180 grader og gå inn på kjøkkenet for å spise en sjokolade, for deretter å gå tilbake til badet, pusse nesen og velge den blå tannpastaen framfor den røde er forhåndsbestemt og kan regnes ut? Nei, den må du lenger ut på landet med...

Lenke til kommentar
Men hvordan kan dere vite at livet dere lever faktisk er virkelig? Hvordan kan dere være sikre på at dere ikke lever i en drømmeverden skapt av en ond mann? Eller kanskje dere lever i en virtual reality (noe alla Matrix)? Hvordan vet dere at dere har fri vilje? Kanskje alle hendelser er predeterminert. Ifølge fysikkens lover er alt bare kjedereaksjoner. Et atom påvirker et annet osv.

Denne tanken har slått meg opptil flere ganger. Om joda egentlig bare er et atom (eller mindre) i en evig stort univers.

Venter bare på at vi en dag skal finne opp et mikroskop som kan se inn i det minste i et atom bare for å oppdage at det er en planet som det bor andre vesener på og at vi da blir kjemper i dem sitt univers.

Hvordan blir ting da i så fall?

Lenke til kommentar

Snorre og Nøtte:

Fatalisme er en filosofisk tanke eller holdning som forutsetter at alle handlinger er bestemt på forhånd for all tid og at mennesker er maktesløse i å endre hva som skal skje.

En vannvittig kjedelig tanke. Og tenk; hvis vi finner ut at det finnes hele verdener i molekyler og atomer, hvordan vet vi at vår verden ikke er det samme? Det setter ting i perspektiv!

Lenke til kommentar

Tja? At ting faktisk er predeterminert (slik vår kjære filosof Descartes så det) betyr ikke at vi mennesker ikke kan ha en følelse av kontroll og nytteverdi. Men predeterminisme gir egentlig mening om man tenker over det. Alle atomer har en viss påvirkning på hverandre. Disse fysiske kreftene er avgjørende for samspillet mellom molekyler. Dette er igjen avgjørende for de kjemiske reaksjonene i verden. De kjemiske reaksjonene er avgjørende for de biologiske reaksjonene, som igjen er de grunnleggende funksjonene i menneskekroppen. Tankene våre, handlingene våre og alt hjernen vår gjør er i bunn og grunn biologiske og kjemiske reaksjoner. Disse er som tidligere nevnt egentlig bare fysiske krefter mellom atomer/molekyler og tilstandsendringer mellom atomene.

Men følelsen vår v kontroll er ikke dermed mindre. Den er like virkelig som resten av den fysiske verden. Det holder for meg.

Edit: Usj, jeg har glemt min filosofi. Det var ikke Descartes tror jeg. Husker ikke hvilken tidlig filosof som "grunnla" determinismen jeg. :\

Endret av Snorre
Lenke til kommentar

Har faktisk tenkt litt sånn jeg også. At jorden bare er en sprettball i en liten gutts lekeeske, og at jorden han lever på er en klinkekule i klinkekulesamlingen til en annen gutt osv. Men det er etter all sannsynlighet regelrett bullshit.

Lenke til kommentar

Men det får vi neppe vite. For alt vi vet er vi mikroorganismer i en annen verden, og iløpet av et øyeblikk for dem har vår verden for lenge siden gått under, for hvem vet vel hva (om noe) det er som er der ute. Creepy tanker, får neppe sove i natt..

Edit: Error, er jo litt morsomt å filosofere sånn også da? Sjansen er verken liten eller stor for at det er sånn, men det er morsomt å tenke at det er en mulighet. Du burde være klar over det, når alt kommer til alt..

iamerror-37423.jpg

Endret av Laland
Lenke til kommentar

At alle hendelser er predeterminert kan ihvertfall tilbakevises ved kvantemekaniske betraktninger. Ser man kvantemekanisk på en partikkel, kan denne være i flere tilstander samtidig (som vist i tankeeksperimentet Schrødingers katt) og dermed er det umulig å si på forhånd hvilken tilstand partikkelen faktisk er i. Selv i et hypotetisk tilfelle der det fantes nok regnekraft til å beregne bevegelsene til alle elementærpartiklene i hele universet (som selvfølgelig ikke er mulig) ville ikke dette være mulig pga. kvantemekanikk.

De andre teoriene står dog fortsatt åpne :)

Lenke til kommentar

At alle hendelser er predeterminert kan ihvertfall tilbakevises ved kvantemekaniske betraktninger. Ser man kvantemekanisk på en partikkel, kan denne være i flere tilstander samtidig (som vist i tankeeksperimentet Schrødingers katt) og dermed er det umulig å si på forhånd hvilken tilstand partikkelen faktisk er i. Selv i et hypotetisk tilfelle der det fantes nok regnekraft til å beregne bevegelsene til alle elementærpartiklene i hele universet (som selvfølgelig ikke er mulig) ville ikke dette være mulig pga. kvantemekanikk.

De andre teoriene står dog fortsatt åpne :)

Joda men om alt er predeterminert hvordan kan vi vite at dette også ikke er det da? At det ikke er meningen at vi på nåværende tidspunkt ikke skal vite om dette?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...