Eplefe Skrevet 13. september 2012 Rapporter Del Skrevet 13. september 2012 Jeg prøver å formulere en introduksjon til oppgaven min om pedagogiske betingelser i praksis (et spesifikt sett med dem, at that). FML. Lenke til kommentar
Error Skrevet 13. september 2012 Rapporter Del Skrevet 13. september 2012 (endret) Gah! Å skrive svar på oppgaver i filosofihistorie kan være så hysterisk kjedelig. "Platon var (diskutabelt) en (diskutabelt) kul kar (diskutabelt) som levde (diskutabelt)" Hva lærer dere egentlig i filosofihistorie? Endret 13. september 2012 av Error Lenke til kommentar
Eplefe Skrevet 13. september 2012 Rapporter Del Skrevet 13. september 2012 Mest sannsynlig er det et circlejerk-fag der de lærer om hvordan den europeiske filosofien la grunnlaget for naturvitenskapene og hvor hysterisk viktig det er, samt om de forskjellige disiplinene og filosofiske teoriene. 1 Lenke til kommentar
ShampooMacTavish Skrevet 13. september 2012 Rapporter Del Skrevet 13. september 2012 Tja, selv jeg som har tatt historie og filosofi helt nede på VGS-nivå har fått det printet inn i hjernen hvordan f. eks arabiske tenkere var langt tidligere ute enn europeerne på visse punkter, så jeg tviler på at de bedriver europeisk-hyllende vranglære. Hvis det var det du mente, da. Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 13. september 2012 Rapporter Del Skrevet 13. september 2012 Kalifatenes bidrag var først og fremst innen realfag og medisin, men det blir ikke riktig å gi araberne all æren da de var i mindretall blant de intellektuelle; de fleste var iranere. Siden filosofiundervisningen i norske skoler er mest fokusert på erkjennelsesteori tviler jeg på at det blir relevant uansett. Lenke til kommentar
ShampooMacTavish Skrevet 13. september 2012 Rapporter Del Skrevet 13. september 2012 Jeg sa "f. eks", altså var det ikke kun arabere jeg snakket om. Hadde kanskje vært bedre om jeg skrev "bl. a". Kineserne er også blant de som får litt for lite av honnøren i forhold til hva de oppdaget før europeerne, selv om de fleste vet at de var først ute når det gjaldt krutt og papir. Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 13. september 2012 Rapporter Del Skrevet 13. september 2012 Må vel og påpekes at "arabere" har blitt tildelt en del av æren for mange nedskrevne kilder fra antikken har overlevd frem til i dag. Lenke til kommentar
ShampooMacTavish Skrevet 13. september 2012 Rapporter Del Skrevet 13. september 2012 Selvsagt, men det er ikke nødvendigvis allment kjent. Lenke til kommentar
Balthier Skrevet 13. september 2012 Rapporter Del Skrevet 13. september 2012 Må vel og påpekes at "arabere" har blitt tildelt en del av æren for mange nedskrevne kilder fra antikken har overlevd frem til i dag. Hva mener du med det? Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 13. september 2012 Rapporter Del Skrevet 13. september 2012 (endret) Akkurat det han skrev. Mye av det som kom fra "araberene", er faktisk bare oversatt fra antikken. -- Husk at de muslimske landene var et samlingspunkt for alle religioner og folkeslag. Endret 13. september 2012 av Slimda Lenke til kommentar
ShampooMacTavish Skrevet 13. september 2012 Rapporter Del Skrevet 13. september 2012 Etter det meg er bekjent var blant annet Aristoteles tapt for Europa ganske lenge fram til vi fikk takk i skrifter som araberne hadde tatt vare på. Allikevel skal de ha utmerket seg innenfor medisin og astronomi, uten at deres framgang innenfor disse feltene var blåkopier av den greske antikkens oppdagelser. Usikker på hva poenget vårt er her nå. Whatevs. Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 13. september 2012 Rapporter Del Skrevet 13. september 2012 Hva mener du med det? En eller annen kalif av Bagdad beordret greske (og latinske?) tekster oversatt til arabisk på 800-tallet. Det har vel vært en tradisjonell oppfatning at noen av disse tekstene senere gikk tapt på originalspråkene for å gjenoppstå via muslimsk Spania under "gjenoppdagelsen" av filosofi osv senere i middelalderen. Lenke til kommentar
Balthier Skrevet 13. september 2012 Rapporter Del Skrevet 13. september 2012 Ja vel. Takker for oppklaringen. Lenke til kommentar
AltF4 Skrevet 13. september 2012 Rapporter Del Skrevet 13. september 2012 Syns vi skal diskutere alternativ medisin jeg. Blir alltid så god stemning. Lenke til kommentar
ShampooMacTavish Skrevet 13. september 2012 Rapporter Del Skrevet 13. september 2012 På akkurat det punktet er vel de fleste her enige? Lenke til kommentar
Error Skrevet 13. september 2012 Rapporter Del Skrevet 13. september 2012 (endret) Vi kan eventuelt kjøre på med nytt konsept hvor vi introduserer mødrene våre for SO og lar dem poste i våres navn. På tide med ny poll snart forresten. Jeg nominerer "Hvor jævlig kul er ikke Error?" hvor man kan stemme på en skala på 1-10 hvor 1 er jævlig kul og 10 er jævlig kul Endret 13. september 2012 av Error Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 13. september 2012 Rapporter Del Skrevet 13. september 2012 Er dette en slik bølge-nominasjon, hvor bunnen er langt nede på minus-siden? I så fall så er du en god 5-er. Lenke til kommentar
Error Skrevet 13. september 2012 Rapporter Del Skrevet 13. september 2012 1-10 som i 1 eller 10 Lenke til kommentar
Crazy Joe Davola Skrevet 13. september 2012 Rapporter Del Skrevet 13. september 2012 Sykt http://www.dagbladet...nriks/23379229/ Lenke til kommentar
Rider of Reason Skrevet 13. september 2012 Rapporter Del Skrevet 13. september 2012 Gah! Å skrive svar på oppgaver i filosofihistorie kan være så hysterisk kjedelig. "Platon var (diskutabelt) en (diskutabelt) kul kar (diskutabelt) som levde (diskutabelt)" Hva lærer dere egentlig i filosofihistorie? Egentlig ganske så nøyaktig det navnet tilsier. Hvordan filosofien har utviklet seg gjennom historien, hvilke filosofiske ideer som var fremtredende i forskjellige historiske perioder, og hvordan de ideene og teoriene preget tankegangen på den tiden. Slike ting. Oppgavene denne uka var noe så morsomt som: 1. Hva mener man når man sier at det skjer en vending fra kosmosentrisk til antroposentrisk tenkning i gresk filosofi? 2. Gi en karakteristikk av den rolle sofistene spilte i det greske samfunnet. Hva betyr ordet 'sofist'? 3. Hva mener vi når vi sier at sofistene var "moralrelativister" og "kunnskapsskeptisister"? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå