Gå til innhold

Innlegg.no - Siste ordet 1

fargoth

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Pfft, særlig.

For meg derimot varer streiken fortsatt i morgen (mest sannsynlig). Bare utrolig irriterende at mattelæreren ikke er tatt ut i streik, og at jeg derfor må troppe opp klokken åtte på skolen for å ha 90 minutter matte.

Det tar meg 120 minutter å komme meg til og fra skolen.

Angående jenter så husker dere kanskje jenta jeg dealet en del med her for noen måneder siden. Hun har plutselig blitt aktiv på facebook og sender meg meldinger fra tid til annen, så blir kanskje noe der! :new_woot:

Lenke til kommentar

Dette er altså 2. klasse, så jeg har en vei foran meg. Men jeg har like mange avsluttende fag i år som neste år, siden jeg har lagt så mange programfag til 2.klasse. Så det var deilig å klare det.

Har tenkt til å ta IT2 som et av mine to programfag neste år, forresten. Hvordan var det? Tror hele faget dreier seg om å programmere i Actionscript 3.0, var det det dere gjorde?

Endret av ShampooMacTavish
Lenke til kommentar

Zealuu har selvsagt rett. Og ja, matte var et av de fagene.

Intet studie i Norge har forresten et krav på over 60 poeng (altså 6 i snitt) for ordinære førstegangsvitnemålsøkere, det høyeste er vel 5,9 som er medisin på UiO, start høst. Om man venter for lenge øker imidlertid dette til 6,8, og da trenger man ekstrapoeng.

Vurderer i grunn om jeg skal gå for medisin. Psykologi og nevrovitenskap frister også.

Lenke til kommentar

Om du har eit så høgt snitt ut frå VGS så kan du jo gjere kva du vil. Sjølv om eg no med min breie røynsle frå livet og sånn kanskje vil tilrå at du bruker eit år etter VGS på å finne ut kva det faktisk er du eigentleg vil. Folkehøgskule, militærteneste, jobbing, eller eit årsstudium i eit eller anna så du får testa vatnet i høgare utdanning. Årsstudie i psykologi er jo populært.

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke bli astronaut, siden jeg er for høy ;_;

Ettersom man kan søke med førstegangsvitnemål fram til det året man fyller 22 så regner jeg med at jeg finner på noe i mellomtiden, ja. Jeg er allerede kalt opp til sesjon del 2, så jeg regner med at det blir førstegangstjeneste på meg.

I tillegg så bommet jeg litt på valg av fag i 2. klasse - jeg burde ha tatt fysikk og kjemi, to fag som jeg alltid har hatt lett for å forstå og som jeg trenger for å komme inn på medisin. Derfor er planen at jeg tar en årsenhet i realfag dersom jeg bestemmer meg for å bli kirurg eller noe sånt.

Men, det er heldigvis en stund til jeg trenger å bestemme meg.

Lenke til kommentar

Dette er altså 2. klasse, så jeg har en vei foran meg. Men jeg har like mange avsluttende fag i år som neste år, siden jeg har lagt så mange programfag til 2.klasse. Så det var deilig å klare det.

Har tenkt til å ta IT2 som et av mine to programfag neste år, forresten. Hvordan var det? Tror hele faget dreier seg om å programmere i Actionscript 3.0, var det det dere gjorde?

På vår skole bruker vi Silverlight. Vet at andre steder bruker dem Actionscript, men er altså Silverlight i C# de har gått for her. Veldig greit fag om en følger med eller kan litt fra før. Er hovedsaklig programmering og animering (Vi brukte Blend 4). En av kompisene mine kunne så mye fra før at han fikk lov til å ikke komme i så og si noen av øktene :p

Lenke til kommentar

Zealuu har selvsagt rett. Og ja, matte var et av de fagene.

Intet studie i Norge har forresten et krav på over 60 poeng (altså 6 i snitt) for ordinære førstegangsvitnemålsøkere, det høyeste er vel 5,9 som er medisin på UiO, start høst. Om man venter for lenge øker imidlertid dette til 6,8, og da trenger man ekstrapoeng.

Vurderer i grunn om jeg skal gå for medisin. Psykologi og nevrovitenskap frister også.

Matte var et avsluttende fag i 2. klasse? Må du ikke ha matte siste året også for å komme inn på medisinstudie?

Og jeg vet forresten om 3 studier med krav på over 60, det året jeg søkte inn til UiT så hadde Medisin, Odontologi og Vetrinærhøyskolen krav på over 60. Men uansett, å få 6 i alle fag er imponerende, blir sliten bare av å høre om det. Tror aldri jeg hadde hatt ork til å jobbe så mye for en karakter. :p

Å bli lege hadde jeg ikke taklet, altfor mye ansvar, tror jeg hadde endt opp som nervevrak.

Lenke til kommentar

http://www.samordnao...vara_hoved.html

Finner du et studie her under "ORDF" med over 60 poeng så bøyer jeg meg i støvet.

Alle programfag er avsluttende i andreklasse. IT1 blir stående selv om du tar IT2 neste år.

Du trenger R1 eller S1+S2, Kjemi 1+Kjemi 2 og Fysikk 1 for å komme inn på medisin.

På vår skole bruker vi Silverlight. Vet at andre steder bruker dem Actionscript, men er altså Silverlight i C# de har gått for her. Veldig greit fag om en følger med eller kan litt fra før. Er hovedsaklig programmering og animering (Vi brukte Blend 4). En av kompisene mine kunne så mye fra før at han fikk lov til å ikke komme i så og si noen av øktene

Jeg regner med å lære meg litt Actionscript i sommer, slik at jeg kommer forberedt - dessuten virker det jo ganske gøy.

Vi har også hatt en sånn fyr i år, han driver sin egen software-virksomhet og denne siden som han har laget helt selv. Han har blant annet lagd programvare for et lokalt kraftverk. Han seilet ganske greit gjennom årets pensum :p

Lenke til kommentar

Du har sikkert rett. Sjekket bare det studiet jeg siktet til, og jeg ser de har senket poengkravet der siden 2008.

Og ja, Zealuu kom med en veldig god anbefaling om å ta et år for å finne ut hva du vil. Jeg angrer som en hund på at jeg hoppet rett fra VGS til Universitet. Nå sitter jeg med studielån fra et nesten bortkastet studium. I det minste fant jeg ut at jeg ikke har lyst til å bli Sivilingeniør.

Vet ikke hva de nye betegnelsene der tilsvarer, er fra før kunnskapsløftet jeg skjønner du. Matte het X og Y for meg. :p

Endret av Rider of Reason
Lenke til kommentar

Matteopplegget på VGS i dag er litt innviklet. I førsteklasse har du T- og P-matte, altså teoretisk og praktisk matte. T-matte er det vanskeligste. I 2. klasse kan enten fortsette med P-matte (P2), eller ta S1-matte (samfunnsfaglig matte) eller R1-matte (realfaglig matte), hvor sistnevnte anses som det vanskeligste. I 3. klasse kan du fortsette med S2-matte (S1 og S2 tilsvarer dermed R1) eller R2-matte (som kun er nødvendig i yrker med svært stort fokus på matte og fysikk).

There you go!

@AltF4: Lillebroren min vil spille TF2 med oss i kveld.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...