ShampooMacTavish Skrevet 18. mai 2012 Del Skrevet 18. mai 2012 (endret) Vel, sultkatastrofen som foregår i Afrikas Horn gjør jo at enda flere folk dør enn det normalen tilsier, selv i disse ekstremt fattige områdene. Det er tross alt den verste katastrofen av sitt slag på 60 år. Og Redd Barna jobber først og fremst for at barn skal overleve, som er den viktigste gruppen å redde der nede, ettersom det er fremtidig arbeidskraft. En eldrebølge er det siste de trenger. For ikke å nevne at Redd Barna fokuserer på å skape framtidsrettede, bærekraftige miljøer der nede. Det er ikke idioter som står bak dette. Endret 18. mai 2012 av ShampooMacTavish Lenke til kommentar
Gormers Skrevet 18. mai 2012 Del Skrevet 18. mai 2012 (endret) Den menneskelige befolkningen er til alle tider blitt automatisk regulert av de tilgjengelige ressursene i sitt område; derfor er det f.eks. flere mennesker i dag i Frankrike enn i Norge, og flere i Kina enn i Mongolia, osv., men når man kan få ressurser sprøytet inn utenfra vil man få et kunstig høyt befolkningsnivå og ressursmangelen vil forsterkes. En barnedødelighet på rundt 30% er forøvrig normalen i førindustrielle samfunn (det var det også her) og er tilpasset ressursnivået i disse samfunnene. Det er vel først og fremst livssituasjonen/velferden til mennesker som bestemmer hvor mange barn som blir født. Høy dødelighet kommer som oftest sammen med høy fødselsrate. Endret 18. mai 2012 av Gormers Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 18. mai 2012 Del Skrevet 18. mai 2012 Ja, du har rett. I det førindustrielle Norge var barnedødeligheten høy og man kompenserte ved å få mange barn, slik at man ville ha en god skokk selv om opptil halvparten døde før de ble voksne (dvs. tenåringer). Men sånn måtte det også være, for førindustrielle bønder, fiskere og andre som stod for livsgrunnlaget var ekstremt ineffektive sammenlignet med dagens matprodusenter og det ville blitt en katastrofe om man i betydelig grad reduserte barnedødeligheten - eller enda verre; dødeligheten generelt - uten å samtidig effektivisere matproduksjonen. Lenke til kommentar
Villanden Skrevet 18. mai 2012 Del Skrevet 18. mai 2012 Hatten av for deg, Shampoo. Hadde aldri kunnet gjort noe slikt selv, og din alder tatt i betraktning er det beundringsverdige verdier du besitter. Vært bra for deg å hatt AltF4 som ekstrapappa. Lenke til kommentar
ShampooMacTavish Skrevet 18. mai 2012 Del Skrevet 18. mai 2012 (endret) Jepp, jeg hadde nok vært langt ute og kjøre om det ikke hadde vært for ham Endret 18. mai 2012 av ShampooMacTavish Lenke til kommentar
AltF4 Skrevet 18. mai 2012 Del Skrevet 18. mai 2012 Ja fy faen, død narkoman for lengst. Også veldig creepy når jeg får høre jeg er ekstrapappa til en av mine beste venner. 1 Lenke til kommentar
ShampooMacTavish Skrevet 18. mai 2012 Del Skrevet 18. mai 2012 Visste du det ikke? Husker du ikke at du underskrev de papirene som sa at dersom noe skjedde med foreldrene mine skulle du ta over ansvaret for meg? Also, The Dictator i kveld. Lenke til kommentar
AltF4 Skrevet 18. mai 2012 Del Skrevet 18. mai 2012 Nei? Men du ser jo alle filmer jeg vil se UTEN meg, så usikker på om det blir aktuelt i tilfelle. Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 18. mai 2012 Del Skrevet 18. mai 2012 Skal vi stikke å se film, presten? Lenke til kommentar
Eplefe Skrevet 18. mai 2012 Del Skrevet 18. mai 2012 Nettopp kommet hjem etter Dark Shadows, jeg. Akkurat passe campy. Lenke til kommentar
ShampooMacTavish Skrevet 18. mai 2012 Del Skrevet 18. mai 2012 (endret) Men du ser jo alle filmer jeg vil se UTEN meg, så usikker på om det blir aktuelt i tilfelle. Vel, jeg har ganske mange venner (lol) i virkeligheten som jeg også liker å se film med, og noen ganger må disse også få slippe til. Du har fortsatt ikke kommet med noen Oslo-dato, så for alt jeg vet kan Diktatoren være borte fra storskjermen innen vi får snublet oss til storbyen. Kortene ligger hos deg, kompis. Nevnte film var forresten helt OK. Filmatisk ganske dårlig, men den hadde et par gode vitser. Så imidlertid Akira hos en venn like etterpå, og holy god damn, den var strålende. Endret 18. mai 2012 av ShampooMacTavish Lenke til kommentar
AltF4 Skrevet 18. mai 2012 Del Skrevet 18. mai 2012 Jeg har sagt jeg kan når som helst. Lenke til kommentar
ShampooMacTavish Skrevet 18. mai 2012 Del Skrevet 18. mai 2012 Det kan jeg i så fall ikke huske. Så, i morgen? Lenke til kommentar
Villanden Skrevet 18. mai 2012 Del Skrevet 18. mai 2012 Ahh. Akira. That brings me back. Fantastisk. Lenke til kommentar
ShampooMacTavish Skrevet 18. mai 2012 Del Skrevet 18. mai 2012 (endret) Den var... helt herlig. Må ses igjen. Endret 18. mai 2012 av ShampooMacTavish Lenke til kommentar
AltF4 Skrevet 19. mai 2012 Del Skrevet 19. mai 2012 (endret) Balle. Fikk ikke henta Max Payne 3 CE i dag, posten hadde problemer med systemet sitt. Så tenkte jeg at jeg kanskje skulle se hvor mye de skulle ha for Diablo 3, men Blizzard har fått det for seg at overprisning av digitale varer er veien å gå så det slapp jeg også. Ikke funker Minecraft heller. Endret 19. mai 2012 av AltF4 Lenke til kommentar
Villanden Skrevet 19. mai 2012 Del Skrevet 19. mai 2012 Jeg har også lyst på Max Payne 3. Håper maskinen min kommer seg trygt hjem til Norge slik at jeg får spilt det i sommer. Giantbomb fortjener en andel av det salget, da deres Quick Look var tungen på vektskåla. Lenke til kommentar
AltF4 Skrevet 19. mai 2012 Del Skrevet 19. mai 2012 Ikke sett den enda, av frykt for spoilers. Lenke til kommentar
Crazy Joe Davola Skrevet 19. mai 2012 Del Skrevet 19. mai 2012 Jeg.. er .. sjokkert. Har vunnet i Keno. Skulle bare sjekke saldoen, og fikk helt bakoversveis. Hadde aldri trodd jeg skulle være blant de heldige. Nå er det bare å finne ut hva jeg skal invistere pengene i. Det er jo så mange muligheter. Jeg vant 5,- Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå