Gå til innhold

Innlegg.no - Siste ordet 1

fargoth

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Frå eit PR-perspektiv er dei katastrofale fordi det indikerer at Bioware kaster nettet så vidt som mogleg, og det lover som kjent ikkje godt for resten av spelet. Frå eit mekanisk perspektiv er dei berre overflødige. Eg trur at folk som vil ha mindre fokus på combat kjem til å skifte vanskegrad sjølv, og folk som vil ha action ... Uh, eg forstår ikkje kva for appell ME3 skulle ha for dei. Kampmekanikken er ikkje god nok til å bere spelet åleine, og historia er klassisk Bioware-cheesy med interaktivitet som saving grace. I action mode forsvinn jo det.

Er det egentlig noe ved serien i det hele tatt som er bra? :p

Lenke til kommentar

Mente du Craxmerax the Invincible? :innocent:

Eller..

Satt og leste om Craxmerax the Invinsible fra Borderlands, som sannsynligvis i hvert fall er litt basert på den krabba der.

Fixed!

Selvfølgelig. Takk.

@Shampoo. Universet. Det har noen karakterer som er helt herlige (selv har jeg en hard-on for Garrus) og i Mass Effect hadde det også et gameplay som i hvert fall for mitt vedkommende var skikkelig deilig, med klassiske rollespillelementer jeg var vant til å se med sverd implementert i diverse våpen. ME 2 fjerna mer eller mindre alt det jeg likte, og det inntrykket jeg har av ME 3 er at det bringer tilbake noe av karakter-skapelsen, men samtidig har tydeligvis BioWare blitt så redd for å glemme noen at de gjør alt mulig rart for å dekkes flest folk (homofil Shepard, for eksempel). Og når man begynner å favne bredt, da mister man gjerne noe av det man holder fra før.

Endret av AltF4
Lenke til kommentar

Er det egentlig noe ved serien i det hele tatt som er bra? :p

Universet de presenterte i Mass Effect 1 er flott, og kom då og saman med ein interessant vri på action-RPG-sjangeren og ei historie som var ambisiøs i omfang men narrativt subtil og, you know, god. Pluss eit godt karaktergalleri komplett med morosam dialog og hu og hei.

I ME2 bestemte dei seg for at alt dette var dårlege idéar. Eller, Mac Walters bestemte seg for at den subtile hard scifi-tilnærminga var NOT ENUFF XTREEEM og gjekk for Hollywood-dilldall i staden, og det gjennomsyra alle aspekt av spelet.

Lenke til kommentar

@Zealuu: Tja, hadde ikke noe særlig til overs for kampsystemet i ME1 i forhold til noe annet på markedet - alle "rollespillelementer" som å implementere ting i våpnene og så videre dreit jeg en lang marsj i, det samme gjelder kommandoene man kunne gi til lagdmedlemmer (siden AI-en var stokk dum og kontrollsystemet var strevsomt på Xbox), uten at jeg døde noe særlig av den grunn. Derfor fant jeg det også lite interessant; hva er vitsen med rollespillelementer hvis det knapt utgjør noen forskjell om man ikke bruker dem?

Angående historien er jeg for øvrig enig i at jeg ikke likte Hollywood-retningen de tok den i med ME2, men så var ikke historien fra eneren så veldig frisk og nyskapende heller, akkurat. Også den var stappfull av klisjeer, og var nokså forutsigbar på enkelte punkter. Det mest interessante var at de gjorde universet så dypt, som til tross for ikke å være revolusjonerende gjorde det hele mye mer troverdig. I tillegg var jo karakterene (stort sett) velskrevne og artige, med noen unntak. I ME2 var kanskje enkelte (men ikke alle) preget av "I'm speshul"-syndromet, men de var i det minste ikke like trauste og kjedelige som Ashley og Kaidan (som jo til gjengjeld var mer troverdige)

Forandringene som ble gjort i ME2 brydde jeg meg med andre ord ikke noe særlig om - endringene i kampsystemet merket jeg ikke noe særlig til (fordi jeg ikke la noe særlig merke til elementene som ble fjernet da jeg spilte ME1). Historien ble kanskje litt svakere, men i motsetning til Dragon Age syntes jeg at ME2 kledde en mer cheeky/hollywood-aktig stil. DA2 prøvde det samme og ble en fiasko (kvalitetsmessig), men igjen syntes jeg at DA1 kledde den mer "tradisjonell-episk-ringenes herre"-storyen det hadde mer enn ME1.

Når det er sagt er jeg også forsiktig med å glede meg for mye til ME3 - jeg gledet meg vilt til DA2, men når jeg ser tilbake på det spillet så står det fram som det verste spillet jeg spilte i hele 2011 (når det er sagt har jeg ikke spilt så veldig mange spill siden høsten 2010, siden StarCraft II har spist opp så mye av tiden min). Så lenge de ikke går enda lenger ned Hollywood Boulevard med ME3 skal jeg være fornøyd.

Edit: Det ble mange og lange parenteser. Og spiste mye av leggetiden min. Oh well, god natt folkens.

Endret av ShampooMacTavish
Lenke til kommentar

Det der er det søteste jeg har sett på lenge.

Jeg velger å tro det er .gifen du sikter til? Helt enig. Som en bruker på imgur skrev: "i lost my shit when the kid in the blue did that little back kick"

Fikk Mass Effect 3 CE i dag, veldig pen! Men, jeg aner ikke hvor kodene har blitt av. Har en for en Normandy til min avatar (fuck yeah liksom) og en til den første DLC'en som kommer, men den ekstra karakteren, våpnene og ett eller annet robotisk kjæledyr ser jeg ikke snurten av. Noen som har noen tips?

Lenke til kommentar

Så sjokkerte ble alle av at Mass Effect 1 vant diskusjonen uten engang å ha skrevet ett eneste innlegg at ingen postet igjen på 18 timer.

Que? Det skjønte jeg ikke helt. Poenget mitt var ikke at ME1 var et bedre spill, jeg forsvarte heller ME2 i forhold til den kritikken det har fått. Hvilket som er best skal jeg ikke si noe på, da det er for lenge siden har spilt ME1, men for min del var ikke endringene mellom de to så forferdelige som mange skal ha det til. For eksempel synes jeg at gameplayet/kampsystemet i ME2, til tross for ikke å være særlig bra, var en helt grei endring fra ME1, nettopp fordi rollespillelementene i sistnevntes kampsystem virket overflødige (i mine øyne, som spilte på normal). Derfor var det like greit (for meg) at de gikk for et mer actionpreget kampsystem (eller heller, mindre rollespillpreget) i toeren, da jeg føler at det var det de hele tiden egentlig prøvde seg på.

Dessverre prøvde de seg på samme endring fra DA1 til DA2, med katastrofale følger. I DA1 var nemlig rollespillelementene essensielle på alle vanskelighetsgrader, og man måtte til tider tenke seg godt om og planlegge kamper i forveien - det var gøy. DA2 var en sørgelig suppe av actionpotetisme og Hollywood, i et univers og en sjanger som tålte dette i langt mindre grad enn Mass Effect-serien.

Lenke til kommentar

Fikk Mass Effect 3 CE i dag, veldig pen! Men, jeg aner ikke hvor kodene har blitt av. Har en for en Normandy til min avatar (fuck yeah liksom) og en til den første DLC'en som kommer, men den ekstra karakteren, våpnene og ett eller annet robotisk kjæledyr ser jeg ikke snurten av. Noen som har noen tips?

Viss eg skal gjette så er det kanskje inkludert i sjølve serialen til spelet? Var iallefall sånn med BF3 LE, som jo òg brukte Origin. Om du har det på PC då. På konsoll er det kanskje sånn at det vert køyrd ein CD-sjekk for å se om du har CE, og så bare ... Får du tinga?

Lenke til kommentar

Dreit meg for øvrig lodrett ut mtp. forhåndsbestilling av ME3. Jeg hadde helt glemt at jeg spilte gjennom ME1 på Xbox først, og deretter spilte det straks igjen på PC. Derfor spilte jeg også ME2 på PC, men jeg hadde jo helt glemt dette da jeg forhåndsbestilte det, og kjøpte derfor 360-versjonen.

Noen som vil ha en plettfri utgave av Mass Effect 3 til Xbox 360 for en billig penge?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...