Gå til innhold

Innlegg.no - Siste ordet 1

fargoth

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, hvem tar du meg for.

Hm. Når var det..?

Aha! Det var den gangen jeg sleit meg opp til AltF4s bolig for å være på AltF4-con, dausjuk av kyssesyken og streptokokker i halsen. Jeg dro dagen etter, uten å ha møtt andre enn Gal_ape og gamlefar selv. Etter det kom du, og muligens Mammakamel også. Eller?

Bingo. Jeg gikk altså glipp av SVK, aka han som er på høyde med englene, skyskraperen og diverse andre fascinerende kallenavn bare på grunn av en stakkarslig kyssesyke. Litt trist egentlig

For din del.

ellers har jeg et spørsmål til dere. Vil dere si at en maskin (som i computer, robot osv.) kan:

(a) Føle noe (som i emotion)

(b) Sanse noe (som i å bruke sansene)

© Tenke logisk

(d) Forstå tekst/språk

Lenke til kommentar

Greia er at jeg skal skrive et essay på 1200 ord om maskiner kan vite noe (knowledge). Definisjonen som har bredest aksept er at "in order to know that a given proposition is true, one must not only believe the relevant true proposition, but one must also have justification for doing so."

Det de fleste godtar som "ways of justification" er language, perception, reason og emotion.

Siden en maskin ikke kan gjøre noe av de fire overstående tingene, kan den ikke "justify" noe, og den kan da per definisjon ikke vite noe.

Hvordan jeg skal bruke 1200 ord for å komme frem til det lurer jeg litt på.

Obs, beklager for mye bruk av engelske ord, men skriver på engelsk og er stress å finne gode norske ord

Lenke til kommentar

Du kan legge til litt jibberish om at datamaskiner ikke kan generere sin egen kode basert på hva den opplever, og den koden ikke kan være tilfeldig.

Obligatorisk on topic sang.

EDIT: Bevissthet er jo ikke kartlagt hos mennesker en gang. Langt steg å gå om man tror man skal kunne skape det selv nå.

Endret av Backstabber
Lenke til kommentar

(a) Føle noe (som i emotion)

Nei. For å ha følelser, må man ha en Biologisk strukturert kropp. Følelser er kjemikalier som strømmer gjennom kroppens organ, og gjør at hjernen reagerer på forskjellige måter. Dette finnes ikke hos datamaskiner.

(b) Sanse noe (som i å bruke sansene)

Datamaskiner kan legge merke til ting, og reagere på det. Men dette er programert, og ikke noe de "instinktivt" gjør.

© Tenke logisk

Tenke? Nei. Det finnes ikke en "Artificial Intelligence". Alt er bygget opp av koder og snutter og lignende. Dagens "AI", er på langt nær god nok til å kunne kalles en AI.

(d) Forstå tekst/språk

Forstå, som i å lese et dikt og kunne tyde meningen bak det? Nei. Forstå, som i å se hva som står der, og kunne skrive det på nytt eller oversette det? Null problem.

Var det noe mer? :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...