Gå til innhold

Innlegg.no - Siste ordet 1


fargoth

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan godt være du har rett i det, Eplefe, kjenner ikke til den studien. :) Men det er i bunn og grunn en smakssak, og etter min mening like mye for foreldrenes del som ungenes. Jeg er veldig glad i å være sammen med barn, og er enig med det Slimda sier. Jeg synes barn bør være hjemme frem til rundt 3 år, etter det kan man prøve med barnehage. Uansett mener jeg valgmuligheten bør være der, og akkurat det er det jeg er mest enig med KrF i, bedre at du har muligheten til å velge enn at du ved å fjerne kontantstøtten tvinger foreldre til å sette ungen sin i barnehage, som det dessuten fremdeles er for få av.

 

Edit: Ved å bruke meg selv som eksempel så er jeg ikke enig i at de lærer å snakke fortere, jeg gikk bare noen måneder i barnehage (var ca 5 år) og jeg hatet å være der. Men jeg kunne både snakke og lese da jeg var rundt 3 og halvt år.

Nei, nei, nei. Om ein vil vere heime med borna sine - greit det, men du skal ikkje forvente at staten skal lønne deg fordi du ynskjer å vere heime med borna dine! Eg valgte å ikkje vorte helikopterpilot, ei utdanning som vanlegvis kostar staten rundt 900k. Kan eg då kreve pengane? NEI. Om du vil vere heime med borna dine, så får du klare deg med perm/dagpengar/sosialstønad/andre trygdeytingar og det ein eventuell partner tjener.

 

Å gje nokon pengar fordi dei velgjer vekk noko? Som eksempelet mitt tilseier så er det fullstendeg latterleg. Eg er kjempeglad for at dei endeleg er på rett kurs når det kjem til å vere kvitt den tøyseordninga. Det er inkje som tydar på at bornehage er dårleg for born (sjølv om eg personleg neppe kjem til å ha borna mine 100% i bornehage frå åpning til stenging kvar dag), og difor er det inkje grunn til å lønne folk for at dei velgjer det vekk.

Nei bevares for at stakkars staten skal bruke penger. Da kan du jo spørre hvorfor staten skal betale for at du ikke arbeider. Hva skal vi egentlig med NAV, det er jo bare bortkastede penger. Forøvrig koster det mindre å betale ut en kontantstøtte enn å betale for en ny barnehageplass. Men det er uansett uviktig, det er valgmuligheten jeg setter pris på og fremdeles ønsker å ha. Fjerner du kontantstøtten er det like godt som å tvinge folk til å ha ungene i barnehage.

 

Ønsker du å la staten oppdra ungene dine så er det greit, men det er ikke greit å ta valgmuligheten fra andre. Slike kommunisttendenser vil jeg ikke se i et godt land som Norge. Lenge leve valgfrihet!

 

Men vi kommer uansett ikke til å bli enige om dette, så jeg lar dette være siste ord fra meg om denne saken.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Eg seier ikkje at ein skal tvinge foreldre til å putte borna sine i bornehage, eg seier at vi ikkje skal lønne dei for å la vere. Fint at du totalt overser poenget. Kontantstøtta er ein uting, om folk vil vere heime med borna sine, så har dei allereie permisjonspengar, dagpengar og sosialstønad som lar dei gjere det, ingen grunn til å gje dei spesikt pengar for å ikkje putte borna i bornehage.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...