Mokko Skrevet 28. november 2010 Del Skrevet 28. november 2010 (Before) Common/Current/Christian Era. Lenke til kommentar
Erik Skrevet 28. november 2010 Del Skrevet 28. november 2010 (endret) Vi sier Fvt/Evt i Religions faget. Før/etter vår tidsregning Endret 28. november 2010 av Erik Lenke til kommentar
Laland Skrevet 28. november 2010 Del Skrevet 28. november 2010 Det er bare den ène læreren som sier det, da. Og jeg kjenner jeg blir litt provosert når hun gjør det. Hvem er det som blir fornærmet eller tar seg nær av det når man sier før/etter Kristus? Det er bare enda et forvirrende element. <_< Lenke til kommentar
Licht Skrevet 28. november 2010 Del Skrevet 28. november 2010 Det er mer korrekt og presist. Det er overveldende sannsynlig at Jesus ble født noen år før eller etter det tidspunktet en bulgarsk munk ved navn Dennis (eller "Dionysius") anslo for å være Jesu fødselsår. Men siden vi nå engang har brukt hans feilaktige beregninger som grunnlag for tidsregningen vår i halvannet årtusen, blir det fryktelig upraktisk å bytte den ut. Da kan man i stedet bruke BCE/CE eller FVT/(E)VT for å indikere at man forholder seg til den tidsregningen som baserer seg på det antatte året for Jesu fødsel av praktiske hensyn, og ikke fordi man er hellig overbevist om at Jesus ble født akkurat der og da. Noen blir fornærmet uansett, og det gjør det bare enda morsommere. Lenke til kommentar
Laland Skrevet 28. november 2010 Del Skrevet 28. november 2010 Greit nok at det ikke er helt presist, men det er da normen i hele den vestlige verden, og når det er åpenbart at Jesus fødsel er grunnlaget for når dagens tidsregning ble startet, hvorfor ikke kalle den det? Det er jo som du sier det absolutt mest praktiske. Å være helt politisk korrekt er vel og bra, men det får da være måte på hva folk kan ta seg nær av. Lenke til kommentar
AltF4 Skrevet 28. november 2010 Del Skrevet 28. november 2010 Da foreslår jeg at vi heller bruker FTW og FTL. Før og etter år 1337. Lenke til kommentar
Licht Skrevet 28. november 2010 Del Skrevet 28. november 2010 Fordi "vår tidsregning" ikke stemmer med "etter Jesu fødsel", på grunn av noen regnefeil. Altså, det er stort sett snakk om at folk tar seg nær av at man bruker BCE/CE i stedet for BC/AD - fordi de er kristne. Jeg har enda til gode å oppleve noen bli fornærmet andre veien. Jeg bruker BCE/CE eller fvt/evt utelukkende fordi det er presist, ikke fordi jeg har noen agenda, politisk korrekt eller ei. Lenke til kommentar
ShampooMacTavish Skrevet 28. november 2010 Del Skrevet 28. november 2010 Vi skal ikke bare skru kalenderen 6-7 år tilbake, da? På den måten får vi begge tidsregningene til å bli like presise, pluss vi kjøper oss noen år før 2012! Lenke til kommentar
Licht Skrevet 28. november 2010 Del Skrevet 28. november 2010 ... Det hjelper vel strengt tatt ikke, siden det punktet i Mayakalenderen som tilsvarer 2012 i vår kalender ikke flyttes selv om vi skrur vår kalender tilbake noen år. Med mindre Mayakalenderen er lettlurt. Lenke til kommentar
ShampooMacTavish Skrevet 28. november 2010 Del Skrevet 28. november 2010 Jeg er klar over det. Det var mitt forsøk på en spøk Lenke til kommentar
Error Skrevet 28. november 2010 Del Skrevet 28. november 2010 (endret) Ekko? Ekko? Endret 28. november 2010 av Error Lenke til kommentar
Bloodlines Skrevet 28. november 2010 Del Skrevet 28. november 2010 Er da ikke så stille . Sikkert på grunn av at det er søndag. Lenke til kommentar
AltF4 Skrevet 28. november 2010 Del Skrevet 28. november 2010 Jeg er klar over det. Det var mitt forsøk på en spøk Famous last words Lenke til kommentar
nubbiz Skrevet 28. november 2010 Del Skrevet 28. november 2010 Da er det DnD igjen! Lenke til kommentar
Cloudemyx Skrevet 28. november 2010 Del Skrevet 28. november 2010 (endret) Jeg fikk en link til en stream på nettet av noen som spilte DnD tror jeg. De spiller bare på torsdager tror jeg. Endret 28. november 2010 av Cloudemyx Lenke til kommentar
Rider of Reason Skrevet 28. november 2010 Del Skrevet 28. november 2010 DnD faktisk, det har jeg aldri spilt. Er det noe morsomt? Huff den kommende uken blir tung. Og jeg svidde nettopp av 2500 på juleklær. Pluss en del tusen på julegaver. Men det er morsomt å gi, så det faller meg ikke så tungt som de 2500 brukt på klær. Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 28. november 2010 Del Skrevet 28. november 2010 Det er koselig på besøk hos besteforeldre på Hamar, det er ikke det, men jeg startet på Two Worlds 2 rett før vi dro og nå klarer jeg ikke tenke på noe annet. Hadde håpet at håndballkampen mellom Norge og Danmark skulle distrahere meg, men vi kom ikke frem før midt i annenomgang. Lenke til kommentar
Rider of Reason Skrevet 28. november 2010 Del Skrevet 28. november 2010 Hihi, skjønner hva du mener Lakus, det er et veldig bra spill faktisk. For meg er det dobbelt opp, tenker på å spille Two Worlds 2, men når jeg gjør det er det noe jeg tenker enda mer på. Lenke til kommentar
nubbiz Skrevet 28. november 2010 Del Skrevet 28. november 2010 DnD faktisk, det har jeg aldri spilt. Er det noe morsomt? Om du har relativt god fantasi og liker rollespill, så er det genialt. Om ikke så er det bare nerdete Lenke til kommentar
Rider of Reason Skrevet 28. november 2010 Del Skrevet 28. november 2010 Hmmm, vil da si jeg har ganske god fantasi, eller fantaserer jeg nå? Hehe, nerdete er det vel uansett da. ^_^ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå