Gå til innhold

Innlegg.no - Siste ordet 1

fargoth

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er mer korrekt og presist. Det er overveldende sannsynlig at Jesus ble født noen år før eller etter det tidspunktet en bulgarsk munk ved navn Dennis (eller "Dionysius") anslo for å være Jesu fødselsår. Men siden vi nå engang har brukt hans feilaktige beregninger som grunnlag for tidsregningen vår i halvannet årtusen, blir det fryktelig upraktisk å bytte den ut. Da kan man i stedet bruke BCE/CE eller FVT/(E)VT for å indikere at man forholder seg til den tidsregningen som baserer seg på det antatte året for Jesu fødsel av praktiske hensyn, og ikke fordi man er hellig overbevist om at Jesus ble født akkurat der og da.

Noen blir fornærmet uansett, og det gjør det bare enda morsommere.

Lenke til kommentar

Greit nok at det ikke er helt presist, men det er da normen i hele den vestlige verden, og når det er åpenbart at Jesus fødsel er grunnlaget for når dagens tidsregning ble startet, hvorfor ikke kalle den det? Det er jo som du sier det absolutt mest praktiske. Å være helt politisk korrekt er vel og bra, men det får da være måte på hva folk kan ta seg nær av.

Lenke til kommentar

Fordi "vår tidsregning" ikke stemmer med "etter Jesu fødsel", på grunn av noen regnefeil. :p

Altså, det er stort sett snakk om at folk tar seg nær av at man bruker BCE/CE i stedet for BC/AD - fordi de er kristne. Jeg har enda til gode å oppleve noen bli fornærmet andre veien.

Jeg bruker BCE/CE eller fvt/evt utelukkende fordi det er presist, ikke fordi jeg har noen agenda, politisk korrekt eller ei.

Lenke til kommentar

Det er koselig på besøk hos besteforeldre på Hamar, det er ikke det, men jeg startet på Two Worlds 2 rett før vi dro og nå klarer jeg ikke tenke på noe annet. Hadde håpet at håndballkampen mellom Norge og Danmark skulle distrahere meg, men vi kom ikke frem før midt i annenomgang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...