Gå til innhold

Innlegg.no - Siste ordet 1


fargoth

Anbefalte innlegg

Jeg liker ikke nynorsk som student, men som person er jeg prinsippielt for at det må bevares. Det gis altfor lite tid til det, i hvertfall på min skole (6 timer norsk i uka, 1 av dem er nynorsk), og det dreper det som finnes av anledning til å fordype seg. I fjor strøk 30% av idrettselevene i det. Noe må definitivt gjøres, både med holdningen til- og utførelsen av faget.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ellers fant jeg nettopp ut at jeg har en skoleoppgave jeg skal levere i morgen.

 

Jeg skal skrive en novelle. På nynorsk..

 

Novelle er så teit å skrive. Du må ikke bare ha en ekstremt god story med en eller annen morsom og spesiell cliffhanger for at historien skal bli noe annet en "meh", men i tillegg er det mye vanskeligere å skrive enn roman siden man må skrive så konsentrert og likevel få med seg alt.

Når vi i tillegg skal levere den på nynorsk, som er et skriftspråk som ingen elever på hele østlandet behersker i nærheten i like stor grad som bokmål, da blir det litt for dumt.

Der er da slett ikke teit. For meg var novellene på nynorsk (vi fikk så og si aldri skrive skjønnlitterært på bokmål) de beste stilene jeg skrev. Novelle er jo perfekt for en skolestil da du får skrevet hele historien med en god slutt. Novellene og analysene mine fikk jeg så og si bare 5ere for på VGS. Elsker å skrive noveller. Romaner krever enormt mye tid for å skrive (prøvde det på skolen, men fikk aldri skrevet slutten da), men en novelle kan jeg skrive i løpet av noen timer. :)

Lenke til kommentar

Der er da slett ikke teit. For meg var novellene på nynorsk (vi fikk så og si aldri skrive skjønnlitterært på bokmål) de beste stilene jeg skrev.

 

Du er fra oppe i nord et eller annet sted. Argument invalid :p

 

Snakker vi nynorsk oppe i nord? :huh:

 

For meg er og blir nynorsk et fag som burde være valgfritt på skolen. Kulturarv? Kanskje for de spesielt interesserte, det betyr ikke at det trenger å gå ut over den delen av befolkningen, det vil si nærmere 85% av oss, som ikke har noen tilknytning til nynorsk eller bruker nynorsk i hverdagen.

Endret av Vaine
Lenke til kommentar

Jeg er av den oppfatning at det bør læres om nynorsk, om ikke selve språket skal læres. Jeg kan lese nynorsk, og hvorvidt jeg kan skrive det eller ikke burde ikke ha en like stor innvirkning på antall studiepoeng jeg får som Politikk eller Religion har, men kunnskap om språket burde være et krav - om ikke annet. Forøvrig synes jeg også tildels at historie og norsk kan slås sammen i tredjeklasse på videregående. Akkurat det samme læres bort, i hvertfall i nyere historie. Det er ikke stort mer som læres bort av gramatikk og hvordan en kan, bør eller må bruke språket.

 

Edit: Er det ikke slik at nynorsk er et skriftspråk? Siden det er satt sammen av flere dialekter og forskjellige mål rundt om i landet fra 1800-tallet er det vel ingen plass nynorsk er talespråket?

Endret av Laland
Lenke til kommentar

Arne Hjeltnes snakker noe som ligner veldig.

 

Nå kjenner ikke jeg til Arne Hjeltnes, men er dette ut i fra boplass eller fordypning i nynorsk? Tenker i forhold til hvordan en fra Oslo og omegn snakker bokmål(generelt sett).

 

Osloværinger snakker da ikke bokmål, de snakker 'standard øst-norsk', det nærmeste du kommer bokmål i talespråk er finnmarkdialekt.

 

Angående Arne Hjeltnes så foreslår jeg at du søker etter ham på youtube og hører selv.

Lenke til kommentar

Å? Har alltid fått for meg at Oslo-folk har snakket litt "prippen", konservativ bokmål (i den grad det kan bli konservativt å snakke bokmål). Nå har jeg først og fremst fått det inntrykket av familien min, og de bor først og fremst i Asker. Asker=Oslo for en fra Kragerø.

 

Edit: Forøvrig hadde jeg en finnmarking som kontaktlærer hele ungdomskolen. Han er også en veldig god venn av familien min, og han snakker ikke bokmål, slik at det er sagt.

Endret av Laland
Lenke til kommentar

Jeg har alltid hatt inntrykk av at det er finnmarkinger som uttaler ord nærmest slik de skrives på bokmål, som f.eks 'er', dog med et ganske annerledes tonefall. Nå har jeg ikke så mange konkrete eksempler å komme med, da slike har en tendens til å gjemme seg lengst inni hjernestammen når man trenger dem.

Lenke til kommentar

Jeg opplevde det mer som at han snakket nynorsk enn bokmål(selvmotsigelse, much?), fordi han er veldig flink til å bruke hunkjønnsbøyinger når mulig, samt at dialekten "rett og slett legger opp til at det er mer nynorsk enn bokmål". Kan godt være at jeg òg er blitt lurt av stereotyping, men det er nå slik jeg har oppfattet det uansett. :)

Lenke til kommentar

Nynorsk er awesome. Alle har uansett et minimum antall timer nynorsk i året, så det er så godt som ingen som lærer det uansett. Har selv vert så heldig at jeg har hatt nynorsk i 10 år, og kan derfor det rimelig godt. Bokmål lærer man seg uansett.

 

Bloodlines er forsåvidt latterlig kult.

Lenke til kommentar

@Error&Cloud: Om man jobber i statlig sektor i dag, og får tilsendt brev på nynorsk, må man svare på nynorsk også.

 

Ellers er jeg enig i at å få mer fokus på lesing kunne vært en god idé. Jeg synes det er litt rart at man gjerne skal skrive en fem siders stil på nynorsk når man kanskje aldri har lest så mye en gang.

 

Kulturarv? Kanskje for de spesielt interesserte, det betyr ikke at det trenger å gå ut over den delen av befolkningen, det vil si nærmere 85% av oss, som ikke har noen tilknytning til nynorsk eller bruker nynorsk i hverdagen.

 

Mens fysikk og biologi er aktivt brukt i din hverdag?

 

 

Nynorsk burde være tilvalgsfag.

Hvorfor spør du?

Fordi da måtte 90% av skolene kutte det ut fordi ingen ville ha det. Og de som få som ville ha det kunne fått lov til å nyte det i fred.

 

Selvsagt ville det blitt kuttet ut de aller fleste steder om det var slik, men det samme ville de fleste andre fagene også blitt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...