Gå til innhold

Innlegg.no - Siste ordet 1


fargoth

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gratulerer med dagen :)

 

Ellers fant jeg nettopp ut at jeg har en skoleoppgave jeg skal levere i morgen.

 

Jeg skal skrive en novelle. På nynorsk..

 

Novelle er så teit å skrive. Du må ikke bare ha en ekstremt god story med en eller annen morsom og spesiell cliffhanger for at historien skal bli noe annet en "meh", men i tillegg er det mye vanskeligere å skrive enn roman siden man må skrive så konsentrert og likevel få med seg alt.

Når vi i tillegg skal levere den på nynorsk, som er et skriftspråk som ingen elever på hele østlandet behersker i nærheten i like stor grad som bokmål, da blir det litt for dumt.

Lenke til kommentar

Jeg klarte å få 4er uten å anstrenge meg nevneverdig.

 

Problemet er at for å få til en god novelle må man ha en viss standard på språket. Det er ikke som i andre sjangere hvor man har uendelig med plass, og hvor man kan skrive så mye man vil. Man må nemlig skrive tett og kort, men som nevnt, likevel få med seg stemningen, plottet og skildringer.

 

Og det er ikke alltid like lett, selv ikke når man skriver bokmål. Når man i tillegg da blir nødt til å skrive nynorsk, som ikke er et språk man behersker langt i fra like godt som bokmål (jeg får 5'ere og 6'ere i Nynorsk, men jeg er likevel veldig mye bedre til å skrive bokmål) så blir det enda mye vanskeligere, siden man ikke har vokabularet man trenger, og man har ikke øvelsen man trenger.

 

Så poenget er, nynorsk har jeg uansett, det får nå være. Men at lærerne tvinger oss til å skrive nynorsk i den sjangeren som er vanskeligst av alle sjangerne vi bruker i skolesammenheng, da blir det litt teit. Da virker det som at læreren enten ikke har tenkt gjennom valget i det hele tatt (=dårlig lærer) eller at læreren vil at vi skal slite (=dårlig lærer).

 

 

Hva heter den lyden som kommer når et damplokomotiv setter i gang motoren? Det vil si, ikke lyden fra motoren, men lyden fra den lille pipa på lokomotivet.

Endret av Error
Lenke til kommentar

Tenk om man, istedet for å måtte lese kjipe skjønnlitterære tekster fra forfattere som døde for hundre år siden, kunne lese Pondus og Nemi på nynorsk i timene. Plutselig hadde nynorsk blitt synonymt med noe gøy!

 

Etter jeg ble ferdig på vgs, er mitt eneste møte med nynorsken, enkelte tekster her på Gamer.no. Og plutselig er ikke nynorsken så fæl lenger. Der jeg før hatet nynorsk, har jeg nå innsett at nynorsk er noe unikt og egentlig er ganske fancy - så lenge jeg slipper å skrive det selv :)

Lenke til kommentar

Jeg synes det burde holde med å lese og forstå nynorsk også. Hvorfor kan vi ikke lære mer norrønt, er jo kulturarv det og.

 

Og når man først skal få karakter i å skrive nynorsk så holder det ikke å bruke en bitteliten brøkdel av norsktimene på det. Irriterte meg litt i alle fall.

 

Gratulerer igjen ViIlanden :)

Endret av Gormers
Lenke til kommentar

Jeg synes at å gi karakter i nynorsk i utgangspunktet er det som skjerper folk til å faktisk lære seg det, istedet for å ta det mer eller mindre for gitt. Allikevel kan vi ikke investere like mye tid i nynorsk som i andre fag, da mister vi mye annen viktig kunnskap. Men da blir det igjen feil å ha karakter i et fag vi bruker så lite tid på, så min endelige konklusjon er at vi burde kutte ut karakteren, ettersom jeg ikke ser andre løsninger.

Lenke til kommentar

Jeg tror veien å gå er å kutte ut karakterene men å tvinge elevene til å lese nynorske bøker. Grunnen er som nevnt at karakterer i et fag vi har så lite blir teit. Det som er greia med å lære nynorsk er å ta vare på kulturarven, og å kunne lese det siden det blir brukt i offentlige dokumenter. Siden ingen personer som har bokmål som sitt "morsmål" skriver tekster på nynorsk når de kan bruke bokmål (går jeg ut i fra, siden jeg aldri har sett et eksempel som motbeviser dette) så frafaller hele greia med at man må kunne skrive språket.

 

Det eneste man faktisk trenger er å kunne lese nynorsk, og da er det å lese bøker super trening.

Lenke til kommentar

Er det ikke sånn at i enkelte jobber, så om du får et brev på nynorsk så skal det besvares på nynorsk også?

Eller er det bare en drøm et mareritt jeg har hatt?

 

@Error: Jeg var veldig flink til å skrive da jeg gikk på skolen. Lærerne mine mente jeg burde bli forfatter, men det tror jeg er best at jeg ikke blir.

 

Jeg har ingen problemer med å lese nynorsk. Jeg blir helt oppgitt over de som sutrer i anmeldelsestrådene der en skribent har skrevet anmeldelsen på nynorsk og at de nekter å lese den fordi den er på nynorsk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...