Gå til innhold

Innlegg.no - Siste ordet 1


fargoth

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror vel ikke de har endret på gramatikken...? Vi lærte iallefall at vi skulle bruke han/ham i visse setninger, men bruken har blitt utvannet og jeg sier/skriver nesten aldri "ham".

I objektform skal vel "ham" brukes.

 

Jeg som var så flink i norsk grammatikk, nå husker jeg ingenting omtrent. Jeg bare sier det av vane. :whistle:

 

Lite vits i å diskutere mer, for vi er egentlig enige om hva som er rett og galt Shampoo. ;) Jeg er bare litt gammeldags... for ikke å nevne bitter.

Endret av Cloudemyx
Lenke til kommentar

Ikke si det, jeg har vært litt usikker på ting som han/ham i 3. person objektform, selv om det ifølge Mokkos bilde ikke skal ha noe å si (har glemt dette fra da vi hadde om det på skolen, kan ha blitt endringer i systemet for alt jeg vet).

 

Uansett har det vel ganske lite å si i en diskusjon som dette, man burde få lov til å uttrykke meningene sine på Internett uten at noen kommenterer skrivefeil og lignende, med mindre det er relevant til diskusjonsemnet. Vi ligger ikke alle på det samme nivået i skriveferdigheter, og trenger ikke minne hverandre på det hele tiden.

 

Jeg hadde vært omtrent enig med deg om dette ikke hadde vært Siste Ordet. Jeg ser virkelig ikke noe galt i å snike inn en liten påminnelse/hjelpende hånd/kall det hva du vil når folk har konsekvente og ganske alvorlige skrivefeil i en tråd som dette. Offisielt er det lov å bruke han i alle tilfeller (i hvert fall når det gjelder bokmål), men jeg vil si at det er ham som er det "egentlig" riktige objektformsordet, og det som samsvarer med eldre tradisjoner.

Lenke til kommentar

"Om dette ikke hadde vært Siste Ordet"? "En tråd som dette"? Gutt, du prater som om dette er en slags kvalitetstråd som er forbeholdt kvalitetsposting. Jeg kan fortelle deg så mye at det slettes ikke stemmer, og at denne tråden faktisk er temmelig full av spam, hvor mye jeg enn måtte elske den. Jeg merker selv at skriveferdighetene mine synker nå når jeg blir trøtt (litt gjentakende språk her og der, litt for mye komma, etc), men Siste Ordet 1 er i grunn en tråd for alle forumbrukere. Enten du har dysleksi, er stuptrøtt eller sørpe full, er dette en tråd du ikke burde være redd for å komme over folk som klager over karakteren du fikk i norsk på skolen. Om du har et slags personlig forhold til Cloudemyx, altså at dere kjenner hverandre og vet med hverandre at det er greit, så beklager jeg selvsagt dypt. Jeg kunne fort tenke meg å behandle AltF4 annerledes på slike områder, nettopp fordi vi vet at vi kjenner hverandre, og kan "kødde" litt med hverandre iblant. Men allikevel ville jeg reagtiert om jeg var mitt oppe i en diskusjon, og folk begynte å klage over at jeg glemte stor forbokstav etter punktum (noe jeg i grunn ser på som en dødssynd selv, men allikevel).

 

Mener ikke å gå for hardt ut mot noen, tilgi om det virker sånn. Men i en slike "kosetråd" som denne, burde vi kunne ta oss enkelte friheter som ikke nødvendigvis er like aksepterte i resten av forumet.

 

 

Forøvrig burde jeg terpe på han/ham, selv om det virker som om "han" er akseptert i objektform i dag. Tror jeg slurver litt med dette i blant, og synes selvsagt det høres bedre ut slik Rider viste i eksempelet sitt.

 

Uansett burde dette og masse annet tas i morgen, for jeg burde komme meg i sengs nå. (Ups, dobbel bruk av "burde" i samme setning, dette bekrefter mine antagelser om at jeg burde si...) God natt!

Endret av ShampooMacTavish
Lenke til kommentar

Jepp, men så er det jo en liten forskjell på tale- og skriftspråk også. Jeg vil aldri få meg selv til å skrive "Hun ga han et kyss", men å si "Hun ga'n et kyss" kan nok skje. Virker som om vi er rimelig enige.

Da ville jeg sagt "Hu ga'n et kyss". :p

Ville selvfølgelig ikke ha skrevet det sånn.

Og Mokko og jeg kjenner ikke hverandre Shampoo. Skjønte ikke helt hvorfor du trakk inn meg der?

Endret av Cloudemyx
Lenke til kommentar

Siden jeg blir spurt om noe, svarer jeg, og utsetter leggetiden med noen minutter.

 

Jeg dro deg inn fordi jeg mente at vi ikke har stramme regler om noenting her inne, på en måte, selv om enkelte normer burde gjelde. Poenget var at jeg ikke ville brydd meg om AltF4 kritiserte skrivingen min her inne, men om noen andre gjorde det, ville jeg reagert, og egentlig tenkt i mitt stille sinn at de kan passe sine egne saker. Jeg synes rett og slett det virker litt bedrevitende.

 

Uansett. God natt.

Endret av ShampooMacTavish
Lenke til kommentar

Siden jeg blir spurt om noe, svarer jeg, og utsetter leggetiden med noen minutter.

 

Jeg dro deg inn fordi jeg mente at vi ikke har stramme regler om noenting her inne, på en måte, selv om enkelte normer burde gjelde. Poenget var at jeg ikke ville brydd meg om AltF4 kritiserte skrivingen min her inne, men om noen andre gjorde det, ville jeg reagert, og egentlig tenkt i mitt stille sinn at de kan passe sine egne saker. Jeg synes rett og slett det virker litt bedrevitende.

 

Uansett. God natt.

:S

Men jeg kritiserte ikke skriveferdighetene dine? Synes du skriver bra jeg, bedre enn det jeg gjør.

Lenke til kommentar

"Om dette ikke hadde vært Siste Ordet"? "En tråd som dette"? Gutt, du prater som om dette er en slags kvalitetstråd som er forbeholdt kvalitetsposting.

 

Det var da absolutt ikke det jeg mente. Jeg mente at dette, i motsetning til mange ande tråder på dette forumet, er en tråd uten et spesifikt emne - en tråd der man kan lufte sine meninger og diskutere alt mellom himmel og jord, og gjerne litt lenger. Derfor mener jeg også at jeg kan tillate meg å poste det som startet denne diskusjonen, uten å få kastet "Offtopic!" etter meg. Og se; jammen dro det ikke igang en ny samtale vedrørende bruken av han i objektsform også. Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor du ser rødt pga. dette..

Lenke til kommentar

Klarer aldri holde meg utenfor en tråd når det er en diskusjon på gang. Sukk.

 

OK, jeg beklager om jeg overreagerer noe her. For det første, Cloudemyx, jeg mente aldri å kritisere deg, eller noen andre, for noe. Tilgi om det framkom slik, det var ikke meningen.

 

Og jo, Rider, vi er alle kamerater her inne, og derfor burde vi akseptere og leve med hverandres feil ;)

 

Og Mokko, jeg ser slettes ikke rødt. Jeg ser jo at det du postet faktisk har rent ut til å bli en diskusjon nå, det hadde jeg ikke forventet, men det var jo spennende (er altfor få av disse i dag).

 

Allikevel burde jeg si at man ikke burde fortelle alle sine herrens meninger her inne, dersom det kan irritere andre. Jeg trodde først at du kritiserte min skriving, og uten at jeg brydde meg større om du hadde rett eller feil, syntes jeg det var upassende der og da, og syntes vi kunne vært foruten slik småplukk der og da. Vi har sikkert alle vokst opp i forskjellige miljøer, men jeg har alltid vært vant til å aldri nevne noens feil, med mindre det er en åpen diskusjon om det, på noen måte. Man forteller ikke sjåføren hvordan han burde ha begge hendene på rattet mens han kjører bil, man forteller ikke verten hvordan indrefileten kunne trengt mer oregano, og man forteller ikke meddebattanten hva slags grammatiske feil han hadde i gjerningsøyeblikket. Jeg merker jo at jeg har driti meg litt ut nå, og at det er flere som tydeligvis ikke deler mitt syn på dette, men for meg har det alltid vært slik, og da er det iblant vanskelig å se for seg at andre ikke også tenker sånn. Igjen; beklager. Dere må gjerne kritisere hverandres skrivefeil i fremtiden, selv om jeg setter pris på om dere ikke gjør det med meg (og ja, jeg vet at ingen har gjort det i dette tilfellet).

Endret av ShampooMacTavish
Lenke til kommentar

Poenget var at jeg ikke ville brydd meg om AltF4 kritiserte skrivingen min her inne, men om noen andre gjorde det, ville jeg reagert, og egentlig tenkt i mitt stille sinn at de kan passe sine egne saker. Jeg synes rett og slett det virker litt bedrevitende.

 

Om du synes at konstruktiv kritikk som kan hjelpe deg til å oppdage og rette skrivefeil, som igjen kan være verdifullt i forskjellige situasjoner, er bedrevitende, så har vi nok forskjellige meninger om den saken. Enhver person som kan bidra til at jeg forbedrer skriveferdighetene mine ved å påpeke skrivefeil tar jeg gladelig imot kritikk fra, og jeg ser ikke hvorfor det skulle bety noe særlig om jeg kjenner fyren eller ikke.

Endret av Mokko
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...