Gå til innhold

Innlegg.no - Siste ordet 1


fargoth

Anbefalte innlegg

Uten at jeg skal si det for sikkert, så tror jeg at jeg hadde en annen oppdragelse enn hva dere har og en litt annen oppvekst. -_-

Det er jo en selvfølge. Ingen har helt samme oppdragelse og slett ikke samme oppvekst. Som Shampoo sier, vi har alle opplevd forskjellige ting opp gjennom livet som har formet oss til den vi er i dag. Selv har jeg mange hyggelige minner fra oppveksten og en del jeg slett ikke unner noen å oppleve, men alle er de en del av den jeg er nå. Så jeg vil si at alle har en unik oppvekst, og tilnærmet unik oppdragelse.

 

Når det er sagt så var oppdragelsen strengere før, det er fakta (sett ut fra foskjellen på min oppvekst og min fars). Men det sier ikke noe om elevenes disiplin. De kunne være like udissiplinerte som nå, men det var ikke like synlig fordi tøylene var strammere, og de hadde ikke den friheten til å gjøre absolutt hva de ville som de har nå.

 

Og man kan si hva man vil om å "finne seg selv", men det er ikke en unnskyldning for uyselig oppførsel. Du trenger ikke stjele for å finne ut at du ikke er en tyv, eller drepe for å finne ut at du ikke er en morder. Ergo skulle det ikke være nødvendig å oppføre seg som en drittsekk for å finne ut om du er det eller ikke. Der er mangel på respekt ungdommen har. Og det tror jeg faktisk er mest samfunnets skyld.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva du sier at dine foreldre sier kan jeg ikke ta som en seriøs kilde, det skjønner du. Både fordi to mennesker ikke kan dekke historien til hundretusener, og på grunn av enkel psykologi-logikk. Jeg har hørt mine egne foreldre fortelle hvordan det var så mye bedre på deres tid, og mine besteforeldre fortelle hvordan det var bedre på deres tid igjen. Jeg har til og med minner om hvordan jeg som liten tass hørte selveste oldemor fortelle om hvordan alt var så fantastisk i "gamle dager". Tar jeg ikke feil, vil mange av oss gjøre det samme mot våre barn.

 

Jeg har derimot en far (som slettes ikke er noen ungfole) som har fortalt meg om hvordan han og noen venner hadde fått tak i intet annet en en dynamittkubbe, og sprengte et skur som faktisk tilhørte noen i fillebiter. Det har da blitt "folk" av han også (han driver faktisk med ungdomspsykologi, ironisk nok), men dette er noe de færreste ungdom gjør i dag.

 

Selvsagt kan heller ikke hans handlinger sette standard for hvordan det har vært for millioner av mennesker de siste hundre årene, eller mer, eksempelet viser derimot at ungdom alltid har vært pøbler. Men til tross for dette blir ikke nødvendigvis ungdommen kriminelle når de vokser opp.

Lenke til kommentar

Uten at jeg skal si det for sikkert, så tror jeg at jeg hadde en annen oppdragelse enn hva dere har og en litt annen oppvekst. -_-

Det er jo en selvfølge. Ingen har helt samme oppdragelse og slett ikke samme oppvekst. Som Shampoo sier, vi har alle opplevd forskjellige ting opp gjennom livet som har formet oss til den vi er i dag. Selv har jeg mange hyggelige minner fra oppveksten og en del jeg slett ikke unner noen å oppleve, men alle er de en del av den jeg er nå. Så jeg vil si at alle har en unik oppvekst, og tilnærmet unik oppdragelse.

 

Når det er sagt så var oppdragelsen strengere før, det er fakta (sett ut fra foskjellen på min oppvekst og min fars). Men det sier ikke noe om elevenes disiplin. De kunne være like udissiplinerte som nå, men det var ikke like synlig fordi tøylene var strammere, og de hadde ikke den friheten til å gjøre absolutt hva de ville som de har nå.

 

Og man kan si hva man vil om å "finne seg selv", men det er ikke en unnskyldning for uyselig oppførsel. Du trenger ikke stjele for å finne ut at du ikke er en tyv, eller drepe for å finne ut at du ikke er en morder. Ergo skulle det ikke være nødvendig å oppføre seg som en drittsekk for å finne ut om du er det eller ikke. Der er mangel på respekt ungdommen har. Og det tror jeg faktisk er mest samfunnets skyld.

Du har iallefall skjønt det. Bra.

Lenke til kommentar

Herre fred! Vi snakket om for 50 år siden, ikke hva de syke folka gjorde på 70 tallet.

Jeg gir opp. Dere har tydeligvis en eller annen syk mening om at en liten dose med respekt, disiplin og en god oppdragelse fra foreldrene, ikke betyr noen ting og ikke har noe å si for at dagens ungdom oppfører seg på skolen. Tør jeg spørre hva dere mener er den rette oppskriften på elever som kan oppføre seg på skolen og gjør det de skal? Mener dere virkelig at respekt og displin ikke er nødvendig for at dette skal være mulig? For det er den følelsen jeg sitter igjen med her. :o

Du mener på det gode 60-tallet da f.eks homofile ble undertrykket og ble tvunget til å leve i en skygge av seg selv, som så førte til høy selvmordstall? Det 60-tallet?

 

Og jeg kan ærligtalt si at min eldre familie var mye "villere" og udisiplinerte enn det jeg er nå når de var på den alderen.

 

Skulle gjerne blitt med å dikutere litt mer, men har allerede duppet av på tastaturet tre ganger, god natt!

Endret av Erik
Lenke til kommentar

Slenger meg på med Erik her. Selv om jeg støtter det Rider sier om at ugagn ikke er en unnskyldning for å finne ut hvem man er, så mener jeg ikke at dette ble gjort mindre før i tiden, og at systemet allikevel var helt på trynet. Min fars eldre bror (min onkel) vanket i et miljø hvor enkelte brøt seg inn i biler for moroskyld. Han er forøvrig trener for et lag i eliteserien for håndball. Jeg har hverken ødelagt bilruter eller sprengt skur i min levetid, det er helt sikkert.

 

Det finnes ingen oppskrift for å oppdra barn. Det finnes veiledninger, men alle er forskjellige, og reagerer ulikt. Uansett vil jeg tørre å påstå at jeg foretrekker å ha det slik vi har det i dag, framfor hvordan det var før. Erik kom med et godt eksempel her.

Lenke til kommentar

Alle har et valg, og alle valg gir konsekvenser. Det er det eneste faktum jeg forholder meg til, og som gjaldt for 50 år siden.

 

Fysisk avstraffelse er jeg imot, uansett om det "funket" for 50 år siden.

Ja det er klart, men det noe som ligger til grunn for hvorfor du tar de valgene du tar. Det er det vi snakker om her.

 

Og fysisk (av den direkte typen) avstraffelse er jeg helt enig i at er en uting. Er ingen som har hevdet noe annet heller.

Lenke til kommentar

Det finnes alltid unntak. Både før og nå. Mitt poeng her var bare at før klarte de faktisk å irettesette ungdommen slik at de lot være. I dag hjelper det som regel ikke å si "nå holder det" med en streng stemme. Som sagt finnes det unntak fra begge sider og før og nå. Det var jo de som ikke gav seg før i tiden også, akkurat som nå. Utrolig nok finnes det i våre dager de som gir seg om de får beskjed om å gjøre det. Det er bare det at det blir færre av de. Hvorfor det spør jeg? Hva dagens foreldre bruker av fysisk avstraffelse om de har gjort noe galt får være opp til de. Mine foreldre gjorde ikke det, men han ene læreren på ungdomsskolen jeg hadde, kunne faktisk gå så langt som å gjøre det, ergo jeg (og alle de andre) turte ikke gjøre noe i hans timer. Vi var ikke redd for han, vi hadde respekt for han. Vi møtte alle opp til timen og vi var rolige i timene hans.

 

Mitt ønske for skolen er at lærerne får bedre kunnskaper om det å være ungdom i dag og de utfordringene det bærer med seg. Også det at de kan formidle på en grei måte at de ikke aksepterer noe tull i timene og når det skjer noe, så blir det satt et eksempel for resten av klassen, slik at ikke flere vil finne på tull. Elevene må få mer respekt og en viss fornuft og selvdisiplin. Hva de gjorde før får være de som vokste opp da sin sak. Det er ikke nå. Om de mener det var bedre, så ja vel, kanskje det var det, kanskje ikke. Om de ble skremt til å sitte stille, så fungerte vel det for de og de turte ikke protestere heller. Om det moderne samfunnet får en forbedring i skolen, vil ikke det si automatisk at pøblene blir borte. De vil alltid være der, men en færre prosentandel av de som lager bråk og ødelegger for andre ville være gull verdt.

 

Det "funket" ja. Det har sikkert ødelagt for noen, men jeg tør påstå at de visste meget godt at de ville så smake om de gjorde noe og da hadde de et valg. Enten kunne de la være, eller de kunne gjøre det og få smake konsekvensene av det. Det "funket", men det er fortsatt en uting og ikke noe jeg ville gjort. Jeg sier bare fakta, at det var det de gjorde før.

Endret av Cloudemyx
Lenke til kommentar

Men han sa ikke noe om at vi skulle gjøre det på den måten nå så vidt jeg kan se.

 

Og ugagn var sikkert like vanlig før også, men som AltF4 var inne på tidligere så var det av en litt annen type, og det var ikke like "synlig" som nå. Før var rampestrekene mer direkte av seg. Nå er rampen rent ufyselig og generelt frekk. Å sprenge et skur for moroskyld og å mangle respekt er to forskjellige ting. Før gjorde de galt fordi det var galt, nå gjør de det fordi det "skal være sånn".

 

Edit: Et godt eksempel som jeg håper å etterfølge hvis jeg blir lærer var den ene vikaren vi hadde på VGS. Han sa rett ut første dag at han hadde ingen plikt til å lære oss noe. Hvis vi ikke var interessert i å høre på ham og lære så kunne vi like godt bli hjemme. Så forstyrret vi i det minste ikke de som ville lære.

Endret av Rider of Reason
Lenke til kommentar

Utrolig nok finnes det i våre dager de som gir seg om de får beskjed om å gjøre det. Det er bare det at det blir færre av de.

 

Igjen: jeg tror ikke på at dette er sant, med mindre du kan bevise noe annet. Du levde ikke for tretti år siden, engang. Du var ikke der.

 

Hva dagens foreldre bruker av fysisk avstraffelse om de har gjort noe galt får være opp til de.

 

Feil. Om foreldre i dag slår eller smekker til barna sine, burde de fått dem fratatt sporenstreks. Foreldrevold er faktisk et stort problem i samfunnet i dag, og det skaper dype spor i barna, som ofte aldri forsvinner.

 

Mine foreldre gjorde ikke det, men han ene læreren på ungdomsskolen jeg hadde, kunne faktisk gå så langt som å gjøre det, ergo jeg (og alle de andre) turte ikke gjøre noe i hans timer. Vi var ikke redd for han, vi hadde respekt for han. Vi møtte alle opp til timen og vi var rolige i timene hans.

 

Hvis dette er sant, burde denne mannen aldri vært lærer. Han burde vært politianmeldt for lenge siden, for vold i seg selv er noe vi burde ha nulltoleranse for i samfunnet vårt, iallefall når det kommer til det offentlige, da særlig skoler. Du har heller ingen beviser for at dine tanker om denne læreren ble delt av alle andre i klassen din. Tror du uansett at noen gutter ville innrømt at de var redd for en lærer?

 

Om de ble skremt til å sitte stille, så fungerte vel det for de og de turte ikke protestere heller.

 

Det virker ikke helt som om du skjønner at dette ikke fungerte. Det var et horribelt system, og er nærmest barbarisk i forhold til hvordan vi har det i dag.

 

Nå er rampen rent ufyselig og generelt frekk. Å sprenge et skur for moroskyld og å mangle respekt er to forskjellige ting. Før gjorde de galt fordi det var galt, nå gjør de det fordi det "skal være sånn".

 

Så ting som å sette tegnestifter på stolen, eller å punktere lærerens bil fordi han ga dem for mye lekser, er ikke et tegn på dårlig respekt? Jeg aner ikke hvorfor min far har delt hans mindre stolte erfaringer med meg på denne måten (selvom jeg riktignok aldri har gjort noe lignende), men å gjøre slike streker er da vitterlig dypt respektløst og frekt, slik jeg ser det. Motivet er en annen sak, men alt grunner i at disse menneskene har blåst i hva læreren er som menneske, i enkelte situasjoner.

Endret av ShampooMacTavish
Lenke til kommentar

Jeg mener det blir færre av de fra hva jeg hører av personer jeg møter og hva jeg leser i media. Om det faktisk er sant eller ikke vet ikke jeg. Jeg får bare den følelsen når jeg hører om det ene og det andre fra hvordan det er på skoler jeg har gått på.

 

Jeg sa ikke at de ikke burde ta fra de barna om de utøver vold på de. Jeg sa bare at jeg ikke bryr meg om hva de gjør mot sine barn. Det er fordi jeg er en person som mangler sympati og empati. Jeg har høytfungerende autisme, Asperger Syndrom og det er en av de tingene jeg mangler. Så sånn er det.

 

Om de var redd for han eller ikke vet jeg heller ikke. Miljøet vi hadde i den klassen var bra og vi hadde det gøy, derfor trakk jeg den konklusjonen. Som du sier kan det godt hende at det ikke var tilfelle.

 

Selvfølgelig fungerte det ikke. Jeg er da for pokker ikke dum. Å skade et forsvarsløst barn er selvfølgelig ikke noe som skal være nødvendig. Jeg sier bare at på den tiden så "fungerte" det, uten at det ble noe særlig suksess av den grunn, siden det sikkert har satt vonde minner i hodene på folk, som de sikkert tenker på den dag i dag.

Lenke til kommentar

Er vel mest ment til den godeste Cloudemyx og setninger som denne:

 

Jeg sa ikke at de ikke burde ta fra de barna om de utøver vold på de.

 

No offence, jeg vil bare hindre spredningen av feil som denne (hun for henne, de for dem, for det meste). Jeg merker de har blitt veldig populære i det siste, og det irriterer meg skikkelig.

Endret av Mokko
Lenke til kommentar

Så ting som å sette tegnestifter på stolen, eller å punktere lærerens bil fordi han ga dem for mye lekser, er ikke et tegn på dårlig respekt? Jeg aner ikke hvorfor min far har delt hans mindre stolte erfaringer med meg på denne måten (selvom jeg riktignok aldri har gjort noe lignende), men å gjøre slike streker er da vitterlig dypt respektløst og frekt, slik jeg ser det. Motivet er en annen sak, men alt grunner i at disse menneskene har blåst i hva læreren er som menneske, i enkelte situasjoner.

Jo, det er det. Jeg ser at jeg kan ha uttrykt meg litt uheldig der. Det jeg mener er at det er en helt annen type respektløshet. Faktisk liker jeg den "klyse" respektløsheten som er nå mindre en den mer direkte som var før.

Lenke til kommentar

Ikke si det, jeg har vært litt usikker på ting som han/ham i 3. person objektform, selv om det ifølge Mokkos bilde ikke skal ha noe å si (har glemt dette fra da vi hadde om det på skolen, kan ha blitt endringer i systemet for alt jeg vet).

 

Uansett har det vel ganske lite å si i en diskusjon som dette, man burde få lov til å uttrykke meningene sine på Internett uten at noen kommenterer skrivefeil og lignende, med mindre det er relevant til diskusjonsemnet. Vi ligger ikke alle på det samme nivået i skriveferdigheter, og trenger ikke minne hverandre på det hele tiden.

Endret av ShampooMacTavish
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...