Gå til innhold

Innlegg.no - Siste ordet 1

fargoth

Anbefalte innlegg

Du må gjerne nekte å godta det, men det er sant. Oppdragelse er noe som blir veldig variert i kvalitet i disse dager og da blir barna deretter i oppførsel. Pappa har fotalt meg mange historier om pøbelstreker de gjorde når de gikk på skolen, men det var helt annerledes enn hva ungdommmen finner på i disse dager.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og fordi det i "gamledager" var en helt annen standard på alt mulig var det ansett som like upopulært som det ungdommen finner på i dag.

Ja, men det er allikevel forskjell på "uskyldig moro" og reinspikka ondskap. :whistle:

Jeg har hørt nok av historier om elever i våre dager som spytter på lærerne og faktisk går til angrep på de med og uten møbler eller våpen av noe slag. Det er selvøflgelig ikke akseptabelt hverken nå eller den gangen. Det er bare det slike ting forekom pretty much ikke for 50 år siden.

Endret av Cloudemyx
Lenke til kommentar

Fordi disiplinen var en helt annen greie enn det det er i dag. På den tiden stod alle ved siden av pultene sine og hilste på læreren sin og når de skulle svare på noe måtte de reise seg og stå ved siden av pulten før de kunne svare. De som ikke oppførte seg ble sendt på gangen, rektor, eller i enkelte tilfeller fikk smake pekestokken.

Lenke til kommentar

Jeg tror vel ingen får helseproblemer av å bli sendt til rektor, men å få en smekk av pekestokken kan sette et støkk i en stakkars unge. Det var sånn de gjorde det på den tiden, men det funket. Noe av den samme disiplinen burde vi hatt i dag også, minus den fysiske avstraffelsen.

Lenke til kommentar

Vil si ungdomsskolen var et fint kapittel i livet mitt også, til tross for at jeg mistet hele 9ende grunnet sykdom. Vi hadde et godt miljø i klassen og læreren sa vi var den beste klassen han noen gang hadde hatt (og han hadde jobbet der lenge). Eneste klassemiljøet som var bedre var det vi hadde på VGS.

AltF4 du har nettopp startet på SFO ikke sant? Hvordan er det å jobbe der kontra i barnehage? :)

Det er veldig annerledes, krevende på andre områder og like tilfredsstillende. Jeg har helt andre arbeidsoppgaver nå, som å lage mat (med en annen kar som heter Martin, fantastisk fyr) og være sammen med ressursbarn, altså barn som er funksjonshemmede på en eller annen måte. Er tre barn som har et spesielt syndrom jeg ikke husker hva heter i farten, men det kjennetegnes ved dårlig motorikk (ei jente sitter i rullestol), manglende språk og at de ler/smiler mer eller mindre hele tiden. Har også to multihandikappede som er helt avhengig av andre for å gjøre alt utenom å puste. Veldig utfordrende, for jeg kjenner at jeg har problemer med å takle dem på rett måte - og følgelig er jeg under en konstant læreprosess. Jeg savner barnehagen på mange måter, særlig fordi jeg liker den måten å arbeide på mye bedre, hvor du har en liten gruppe voksne å forholde deg til samt barn i en alder hvor det er lettere og mer påkrevd å delta selv som voksen.

Det er ikke CP (Cerebral parese) du mener?

Høres interessant ut. Vurderer selv å begynne i SFO, tenker det ikke er like fysisk krevende. Selvfølgelig blir det litt annerledes med så mange ressursbarn. Krever litt tilvenning å holde på med slike barn, men når du får det til og du ser de smiler er det så mye mer tilfredsstillende. :)

Edit: Det er vel ikke først å fremst den typen dissiplin som kreves, men det er en kjensgjerning at respekt er et begrep som ungdommen kunne trengt å lære.

Endret av Rider of Reason
Lenke til kommentar

Jeg tror vel ingen får helseproblemer av å bli sendt til rektor, men å få en smekk av pekestokken kan sette et støkk i en stakkars unge. Det var sånn de gjorde det på den tiden, men det funket. Noe av den samme disiplinen burde vi hatt i dag også, minus den fysiske avstraffelsen.

Å bli sendt til rektor er ingen ukjent greie i norske skoler i dag, tvert i mot. Og jeg har opplevd flere lærere som har regelrett skreket. Den eneste store forskjellen jeg ser i forhold til "gammel" og "ny" disiplin på skolen, er den fysiske delen. Og om så en større del av ungdommen ender opp som en gjeng lømler fordi vi har kvittet oss med dette, er det en pris jeg lett ville betalt, om det var opp til meg. Det "funket" så aldeles ikke den gangen, og det ville ikke fungert i dag heller. Det man skaper gjennom slik behandling er frykt, ikke respekt, som er det Rider er inne på. Og det er respekt elevene trenger.

Endret av ShampooMacTavish
Lenke til kommentar

Det de gjorde før hadde ikke funket nå fordi nå er det noe helt annet å gå på skole. Det har da blitt folk ut av de som har fått en eller annen form for pekestokk over henda eller rumpa, så ille var det vel ikke. På den tiden var det sånn og de mente at det funket, det ble som regel med den ene gangen. De ble kankskje skremt, men da ble også problemet løst. De gjorde ikke mer ugang da. Nå har vi et helt annet samfunn og om elevene er spydige nok så politianmelder de eller ringer politiet om de føler seg truet av læreren, i enkelte tilfeller går de til media. Noen ganger har det faktisk skjedd at det har vært læreren sin skyld, men enkelte elever er meget frekke og da har det skjedd ting på feilaktig grunnlag. Den læreren kan kanskje bare ha hevet stemmen og er eleven spydig nok da, kan h*n gå til rektor og fortelle usannheter som igjen fører til f.eks oppsigelse. Dette har skjedd, tilogmed på min skole, da jeg gikk på barneskolen. Respekt er noe de ikke har for hverken det ene eller andre. En god oppdragelse er noe som uteblir og da er respekt og displin noe elevene i dag ikke har, fordi det er meget mange foreldre der ute som ikke skulle ha hatt barn i det hele tatt. Det er en ond sirkel, som ikke blir bedre. Det hjelper heller ikke at vanlig sunn fornuft ikke er så vanlig lenger heller.

Om noen vil ta i bruk fysisk avstraffelse får være deres sak. Jeg ville helst sett at det var en fin balansegang mellom respekt og disiplin og at en god oppdragelse var til stedet. Om noen ikke oppfører seg burde det være nok med en advarsel som går på det verbale og ikke fysiske.

Endret av Cloudemyx
Lenke til kommentar

Hvordan kan egentlig noen av oss vite hvordan det var for 50 år siden? Har vi noen kilder som sier noe om hvordan ungdommen var på den tiden i forhold til nå? Med mindre noen har noe faktisk info på dette, istedet for å bare komme med "sånn var det bare, det vet alle", så er igrunn denne diskusjonen dødfødt.

Dessuten, om det blir "folk" av noen kunne jeg ikke gitt mindre blaffen i dersom prisen for dette er at de har gått gjennom mange år av livet sitt med psykiske problemer.

Lenke til kommentar

Det er ikke CP (Cerebral parese) du mener?

Høres interessant ut. Vurderer selv å begynne i SFO, tenker det ikke er like fysisk krevende. Selvfølgelig blir det litt annerledes med så mange ressursbarn. Krever litt tilvenning å holde på med slike barn, men når du får det til og du ser de smiler er det så mye mer tilfredsstillende. :)

Edit: Det er vel ikke først å fremst den typen dissiplin som kreves, men det er en kjensgjerning at respekt er et begrep som ungdommen kunne trengt å lære.

Nei, CP er rimelig lett å "se". Fant det ut etter litt googling, det heter Angelman Syndrom.

Og ungdommen kunne alltid trengt å lære disiplin, og jeg tror også de aller fleste kan det. Men, som vi alle vet, det er mye lettere for en ungdom å være opprørsk enn det er å være snill og føye seg i rekkene. Det er tross alt sånn det skal være. Man ønsker å finne ut hvem man er, og det er ikke lett om man må gå i allerede oppgåtte stier.

Lenke til kommentar

Alle her har hatt forskjellige, unike oppvekster. Jeg tror jeg har opplevd ganske spesielle ting som ville preget enhver av oss som ikke nødvendigvis du har vært gjennom heller.

Uansett har ikke oppdragelsen til noen av oss noe med diskusjonen å gjøre, hvorfor dra det inn som tema nå?

Lenke til kommentar

Siden vi snakket om respekt og hva som skulle til for at dagens elever skulle oppføre seg burde oppdragelse være en del av diskusjonen, uten at det var nettopp brukerne på dette forumet sin oppdragelse jeg dro inn i diskusjonen. Oppdragelsen til dagens ungdom generelt var det jeg mente.

Lenke til kommentar

Tror du misforstod poenget mitt. Du mener at ungdom var mye mer disiplinerte før, og at det dermed var bedre før. Jeg er uenig, og mener at vi ikke kan vite så mye om dette, med mindre vi har kilder. Og såvidt jeg ser, har ingen kommer med kilder enda. Ergo ser jeg ikke hvordan noen av oss kan ha bakgrunn for å komme med påstander som går på forholdet mellom "gamledager" og nåtiden.

Lenke til kommentar

At det var bedre før har ikke jeg ment, jeg mente bare at de oppførte seg på en litt bedre måte og annerledes måte enn det de gjør i dag. Mine kilder er mine foreldre og andres foreldre.

Er virkelig dagens ungdom så disiplinerte som de var før? Det hadde jeg aldri trodd...

Lenke til kommentar

At det var bedre før har ikke jeg ment, jeg mente bare at de oppførte seg på en litt bedre måte og annerledes måte enn det de gjør i dag. Mine kilder er mine foreldre og andres foreldre.

Er virkelig dagens ungdom så disiplinerte som de var før? Det hadde jeg aldri trodd...

Så du sier denne generasjonen er mindre disiplinert enn f.eks Woodstock generasjonen? I think not

Lenke til kommentar

Herre fred! Vi snakket om for 50 år siden, ikke hva de syke folka gjorde på 70 tallet.

Jeg gir opp. Dere har tydeligvis en eller annen syk mening om at en liten dose med respekt, disiplin og en god oppdragelse fra foreldrene, ikke betyr noen ting og ikke har noe å si for at dagens ungdom oppfører seg på skolen. Tør jeg spørre hva dere mener er den rette oppskriften på elever som kan oppføre seg på skolen og gjør det de skal? Mener dere virkelig at respekt og displin ikke er nødvendig for at dette skal være mulig? For det er den følelsen jeg sitter igjen med her. :o

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...