Gå til innhold

Innlegg.no - Siste ordet 1


fargoth

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg sier bare en ting: eldre unger som ikke hører på deg <_<

Kunne aldri tenkt meg å jobbe innenfor barneskolen

Vel, i likhet med AltF4 har jeg jobbet i barnehage (noe som er awesome) og vurderer å gå over til SFO. Ser for meg at det ikke er like mye behov for konstant oppfølging der, da ungene er eldre og kan aktivisere seg selv til en viss grad, så jeg bare trenger å ha overoppsynet. Kan umulig være så mye verre enn yngre unger som ikke hører på deg. ;)

 

Og med 16-17 nevøer og nieser er jeg godt vant til å holde på med unger. ;)

 

Unger som ikke hører på deg finner du helt opp til VGS, og de som er der er det ikke like lett å irettesette som barneskoleelever.

Lenke til kommentar

Vurderer veldig sterkt å bli lærer for 5.-10. trinn, så ikke si det er du grei.. :p

Ikke vurder å bli lærer for ungdomsskolen og oppover. Ungdom i dag blir bare frekkere og frekkere, og uten oppførsel. Selv barneskolen kan være en utfordring. Forskjellen er at det er lettere å irettesette mindre barn enn de som smått begynner å bli voksne. Ikke at det er bare elevene sin skyld, det er plenty av lærere der ute som er fullstendig inkompetente. Da blir det opp til deg om hvor sterk du er som menneske og hvor mye du kan tåle før det går inn på deg. Som sagt: de blir mer og mer ufyselige. Om du vet at slike ting går inn på deg, ville jeg ikke har gått inn for å bli lærer uansett hvilket trinn det var på. Jeg har plenty av historier å fortelle fra det området.

Lenke til kommentar

Vurderer veldig sterkt å bli lærer for 5.-10. trinn, så ikke si det er du grei.. :p

Ikke vurder å bli lærer for ungdomsskolen og oppover. Ungdom i dag blir bare frekkere og frekkere, og uten oppførsel. Selv barneskolen kan være en utfordring. Forskjellen er at det er lettere å irettesette mindre barn enn de som smått begynner å bli voksne. Ikke at det er bare elevene sin skyld, det er plenty av lærere der ute som er fullstendig inkompetente. Da blir det opp til deg om hvor sterk du er som menneske og hvor mye du kan tåle før det går inn på deg. Som sagt: de blir mer og mer ufyselige. Om du vet at slike ting går inn på deg, ville jeg ikke har gått inn for å bli lærer uansett hvilket trinn det var på. Jeg har plenty av historier å fortelle fra det området.

 

Men, noen må jo gjøre det, og jeg har foreldre som er og har vært lærere og rektorer i tyve-tredve år. Unger er unger; jeg husker da meg selv på ungdomskolen, og jeg husker klassekameratene mine. Vi var noen jævler. Men det er en mangel på lærere i dag, og den holdningen du viser der er en av grunnene til det.

Lenke til kommentar

Ok here goes.

 

På barneskolen hadde vi en kvinnelig lærer i 6 klasse og 7 klasse. I 7 klasse ble de andre guttene i klasse så frekke at hun fortalte til rektor at hun gråt seg i søvn hver kveld fordi hun ikke orket å være lærer for oss. Rektor selv sotd foran oss alle i klassetimen en dag og kalte oss en gjeng drittunger.

 

På ungdomsskolen i 8 klasse ble det greit, da ble alle spredt utover andre klasser med andre som vi ikke kjente. I min klasse var det så som så. Hyggelige når de kunne oppføre seg, ordentlige drittunger når de ikke gjorde det. Vi skiftet klasseforstander i 9 klasse og fikk en annen, han var grei han. I 10 klasse fikk vi enda en, en dame. Den kvinnelige læreren vår ble rett og slett mobbet syk. Hun orket ikke være lærer for oss lenger. Vi hadde hun i musikk og naturfag og vi hadde stadig vikar fordi hun var syk. De var snille i begynnelsen, men så ble det bare verre og verre og hun var stadig borte. En gutt i klassen min sendte opp en sånn bakkefyrverkeri en gang før musikktimen. Han kastet den inn i en sånn trappeoppgang, nettopp den samme oppgangen hun pleide å bruke til å gå opp til musikkrommet. Dette var akkurat før timen og vi satt liksom bare og ventet på henne. Jeg var ikke der siden jeg var hos inspektøren og snakket om neste års skolevalg på videregående, så jeg så det ikke selv, men det skjedde og det ble mye leven etterpå.

Jeg husker vi skiftet mattelærer ganske ofte av en eller annen grunn. På videregående vet jeg ikke helt hvordan det gikk med klassen jeg gikk i, siden jeg hoppet av etter ett år. Jeg tror det er den "beste" klassen jeg har gått i siden kortidsbarnehage og 2-5 klasse. Ungdomsskolen var verst.

 

@Laland: Ja noen må gjøre det. Hadde du vært læreren min hadde jeg gladelig gått på skolen hver dag. Noen må poengtere at det er ikke bare fryd og gammen å være lærer. Det er et utakknemlig yrke og om du blir det en dag vil du sikkert få klasser du helst ville ha vært foruten. Noen må si dette også. Det er mangel på gode lærere og om du blir en lærer en dag, mangler vi en god lærer mindre.

Endret av Cloudemyx
Lenke til kommentar

Huff, den klassen din var virkelig en gjeng drittunger. Hadde jeg vært lærer der hadde jeg ikke vært nådig. Nå har jeg faktisk vært vikar på en skole og jeg gjorde det klart med en gang at de som ikke kunne oppføre seg, og bare forstyrret resten av klassen ikke hadde noe der å gjøre. Og de kunne da bare bli hjemme. Men hvis de oppførte seg ville jeg oså være grei.

 

Selv var klassen min på ungdomsskolen ikke i nærheten av det du beskriver. Vi var rene englebarna til sammenligning.

Lenke til kommentar

@Laland: Ja noen må gjøre det. Hadde du vært læreren min hadde jeg gladelig gått på skolen hver dag. Noen må poengtere at det er ikke bare fryd og gammen å være lærer. Det er et utakknemlig yrke og om du blir det en dag vil du sikkert få klasser du helst ville ha vært foruten. Noen må si dette også. Det er mangel på gode lærere og om du blir en lærer en dag, mangler vi en god lærer mindre.

 

Det er helt klart et gyldig poeng. Må forøvrig nevne at ingenting er spikret i stein, kan fort hende jeg ender opp som noe helt annet. Men lærer-yrket interesserer meg veldig mye.

Lenke til kommentar

Vi var englebarn i kortidsbarnehagen (eller 1 klasse om du vil) og fra 2-5 klasse. Vi var vel kanskje ikke så ille i 6 klasse heller. Problemet var bare at vi skiftet lærer fra en som hadde autoritet til en som ikke hadde det. Da fant de andre guttene i klassen ut at dette skulle de utnytte og det hele ble som beskrevet. I 8 klasse hadde vi også en lærer med autoritet, men han sluttet og da fikk vi han vi hadde i engelsk som klasseforstander i stedet. Han var litt mer sånn kompisaktig, men var streng når han måtte. Det er dessverre sånn at mennesker gjerne hakker på de som ikke er like sterke som person og da går det som det går. Det var ikke bare den ene lærerinnen vi hadde som fikk så det holdt, elevene fikk også smake. Særlig en jente. Utpå vårparten i 10 klasse da det var bare 3 måneder igjen av året byttet hun klasse fordi de mobbet henne så jævelig. Ikke at jeg brydde meg, for hun slang fra seg noen kommentarer hun også, særlig til meg og da syntes ikke jeg at det gjorde noe at de mobbet henne. Jeg var like mye drittunge den gangen jeg også, men jeg var ikke frekk mot lærerne, eller andre.

 

 

Digger denne dama her.

Hun er sikkert moro å være sammen med. Så energisk og sprudlende.

Endret av Cloudemyx
Lenke til kommentar

Den LordKaT-videoen var herlig, lo som jeg sjelden gjør når jeg er alene og ser på videoer på nettet.

 

Ellers var klassen min i ungdomsskolen helt herlig. Vi hadde et fantastisk miljø, og jeg gledet meg til å gå på skolen stort sett hele tiden. Tiendeklasseavslutninga var rørende, husker jeg, lærere og elever gråt som bare det, men vi hadde det utrolig fint. Savner det masse, og hvis jeg på noe punkt i livet hadde blitt garantert å få en så fin klasse som lærer, hadde yrkesvalget neppe blitt vanskelig.

Lenke til kommentar

Året i tiendeklasse var for meg også et av de to store høydepunktene i mitt skoleliv. Det andre var det siste året mitt på malerlinja, takket være få (men awesome) elever og en batman-awesome lærer. Men for å komme tilbake til tiendeklasse så var vi langt ifra den roligste klassen. Det røk et par gipsvegger i måneden og det var særdeles få lærere som "ville ha oss". Dett var gjeldene helt fra starten av 8. klasse. I tiendeklasse forandret derimot alt seg. Vi fikk en ny lærerinne som faktisk fikk alle til og høre etter - noe som ikke var lett på noen som helst måte. Ikke vet jeg hvordan hun klarte det, men hun så ut til å alltid ta livet i klasserommet og elevene med et smil og det smittet av på alle elevene i rommet. Vi ble vel ikke noe roligere, men om hun sa noe, ja, da hørte vi jammen etter.

 

Det at hun hadde en rumpe av gull og et par øyne som kunne smelte en stein sitt hjerte fikk hun høre stadig fra oss gutta, men hun lot seg aldri vippe av pinnen. Der hvor andre kvinnelige lærere ble sinte og gav oss anmerkninger (les: lærerinnen vi hadde i 8. og 9. klasse) sa hun bare "takk for komplimentet" og smilte. Det er nok en enorm del av hvorfor klassen vår ble såpass gode venner det siste året, da alle ble komfortable med å si hyggelige ting til hverandre. Det fikk iallefall gjort om "nice ass, bitch!" til "ny bukse? Den var... fin."

Lenke til kommentar

AltF4 du har nettopp startet på SFO ikke sant? Hvordan er det å jobbe der kontra i barnehage? :)

 

Det er veldig annerledes, krevende på andre områder og like tilfredsstillende. Jeg har helt andre arbeidsoppgaver nå, som å lage mat (med en annen kar som heter Martin, fantastisk fyr) og være sammen med ressursbarn, altså barn som er funksjonshemmede på en eller annen måte. Er tre barn som har et spesielt syndrom jeg ikke husker hva heter i farten, men det kjennetegnes ved dårlig motorikk (ei jente sitter i rullestol), manglende språk og at de ler/smiler mer eller mindre hele tiden. Har også to multihandikappede som er helt avhengig av andre for å gjøre alt utenom å puste. Veldig utfordrende, for jeg kjenner at jeg har problemer med å takle dem på rett måte - og følgelig er jeg under en konstant læreprosess. Jeg savner barnehagen på mange måter, særlig fordi jeg liker den måten å arbeide på mye bedre, hvor du har en liten gruppe voksne å forholde deg til samt barn i en alder hvor det er lettere og mer påkrevd å delta selv som voksen.

 

*snip*

 

Jeg nekter å godta at ungdommen blir bare verre og verre, for meg er det slik at måten de pøbler på som er forandret, men de er like pøblete nå som de var for 5, 10, 70 og 900 år siden.

Når det er sagt så er ungdom noe jeg selv ikke ville likt å jobbe med, selv om jeg tror det nok er det mest berikende av alle aldersgrupper, nettopp fordi det er den aldersgruppen som trenger mest hjelp.

 

@nubbiz: Fucking awesome film!

Endret av AltF4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...