Gå til innhold

Innlegg.no - Siste ordet 1


fargoth

Anbefalte innlegg

Vel Penn & Teller er ofte bare full av bullshit uansett.

Mer fakta enn bullshit.

I tillegg er ikke poenget med Tai-Chi å kunne slå ut angripere som i karate, men mer det å fokusere og kjenne kroppen og sinnet sitt.

Det er fortsatt kategorisert som en kampsport, og du kan også finne det i konkurranseform som involverer lett kontakt mellom personene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, men hva det er klassifisert som er urelevant. Det er generalisering på sitt beste (evt. verste). Ingen "martial arts"-instruktør sier at du vil bli Bruce Lee og kunne banke dritten ut av diverse "bad guys". Hvis du tror det er poenget med kampsport så har du misforstått.

 

Vel Penn & Teller er ofte bare full av bullshit uansett.

Mer fakta enn bullshit.

Akkurat det kan diskuteres. Jeg har svært liten toleranse for slike programmer som intervjuer personer for deretter å klippe ut det som ikke bygger opp om deres bullshit-propaganda. Så legger de på voice-over med en klassisk, amerikansk, sarkastisk bedreviter som ikke kan annet en å latterliggjøre de intetanende offrene og skandalisere en allerede forutinntatt sak for å trekke seere.

Lenke til kommentar

Se Penn & Teller: Bullshit episoden om martial arts før du begynner og se hva du tenker etter det.

 

> implying that people practice martial arts to fight muggers.

 

Tror storparten av de som driver seriøst med kampsport faktisk driter i hvor mye sporten kan forsvare dem om de skulle bli overfalt. Dette er sporter, ikke bare selvforsvar. Poenget er ofte å treffe motstanderen, uten å selv bli truffet.

 

Dessuten er Penn & Teller masse bullshit, og så nettopp den episoden om martial arts. Kan ikke si at min mening er endret, og poenget er jo på langt nær like relevant i Norge. I USA er det langt mer vanlig at folk har pistoler eller andre våpen, i Norge er det veldig mulig å bli overfalt av en som har bare hendene sine, i de fleste tilfeller en kniv. Og dersom noen faktisk skulle gå til angrep på deg, er det i det minste en fordel å ha en viss formening om hva man skal gjøre, dersom flukt ikke er et alternativ.

Endret av ShampooMacTavish
Lenke til kommentar

Haha, du skal ikke se bort fra at den gjør det nubbiz. :lol:

 

Så du tror på 2012 og sånt du da? De har laget program om det og.

Vent, når gjorde vi spranget til at å ikke ta Penn & Teller seriøst er det samme som å tro på alt de gjør narr av? :huh:

 

Og for å svare på spørsmålet ditt så nei, jeg tror ikke på det selv, men jeg utelukker ikke at det er enkelte sannheter i det. Og jeg gjør slett ikke narr av de som tror på det. Folk som gjør det har jeg svært lite respekt for, og jeg klarer ikke å ta dem seriøst uansett hvor mye fakte de spytter ut.

 

Tror storparten av de som driver seriøst med kampsport faktisk driter i hvor mye sporten kan forsvare dem om de skulle bli overfalt. Dette er sporter, ikke bare selvforsvar. Poenget er ofte å treffe motstanderen, uten å selv bli truffet.

Nettopp! Og mer enn det så er det vestlige synet på kampsport litt skjevt. De fleste kampsporter har østlig opphav, og der er folks tankegang litt annerledes. For å bruke aikido, en annen kampsport jeg har interesse for, som eksempel. Her er fokuset ikke på selve kampen, men på å fokusere på selvbeherskelse, ære og visdom. Noe som gjenspeiles i navnet. Ordet "Do" (som mange kampsportnavn ender på) betyr nemlig "vei". Det viser at sporten er en vei til å oppnå et større mål, som oftest visdom, selvinnsikt og kontroll.

 

Vi har alle vært der. Unntatt meg, så klart.

Og meg. ;)

Endret av Rider of Reason
Lenke til kommentar

Jeg kan ikke tenke på kampsport uten å tenke på denne videoen:

 

http://www.youtube.com/watch?v=erX7bDPUHjM

 

Jeg ser ikke helt poenget i å henge seg opp i hva folk ønsker å bruke tiden sin på, om noen vil lære seg ymse former for selvforsvar må de gjerne gjøre det for min del. At enkelte mener visse aspekter ved slikt er bare tull får være opp til hver enkelt, noen sverger til Jesus, noen til kroppen sin og andre til andre ting.

Lenke til kommentar

Kunne jo begynt på Kendo, men om du skulle ha en mer mediterende form for sport, så er vel Tai Chi ganske okey. I Kina har de morgenøvelser i Tai Chi for de som måtte ønske det på offentlige plasser.

 

MEN HVA ER VITSEN MED Å STARTE PÅ NOE NÅR VI DÆVVER OM KORT TID ALLIKEVEL. :p

Endret av Cloudemyx
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...