Gå til innhold

Innlegg.no - Siste ordet 1


fargoth

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har du det i Hi-Res?

 

Beklager, det var noe jeg plukket opp på Kotaku og skamløs postet her uten kilde. Men her er den! http://zero-lives.blogspot.com/

 

Og jeg er helt enig med deg når det gjelder Ringenes Herre - det fremstår for meg som en bokserie for spessielt interesserte skogsarbeidere. Nå hater jeg alver og dverger også, (men det har grodd på meg etter at jeg så filmene) fordi de er så inni hampen standard og typiske. Det er vel en stor grunn til at jeg ikke kan fordra rollespill heller.

Endret av AltF4
Lenke til kommentar

Leste den etter jeg så første filmen. Makan til oppskrytt bok, var følelsen jeg satt igjen med da.

 

Tenker jeg skal lese den en gang til i nærmeste framtid, når jeg føler for å lese skildringer av skog igjen.

 

Eg antar no at du ikkje er interessert i high fantasy, da, for viss du er ville du ikkje syns Ringenes Herre er oppskrytt.

Dessuten er Tolkien ein av tidenes beste forfattarar, når det kjem til sjølve skrivinga.

Lenke til kommentar

Hva er "low fantasy"?

 

Finnes ingen low fantasy so vidt eg veit.

High fantasy er ein sjanger inne fantasy, som gjerne går ut på å øydelegge det vonde i verda. Som t.d. Ringenes Herre.

Det er også gjerne ein usannsynleg helt, som ingen hadde forventa kom til å gjere det (i Ringenes Herre Frodo, og Bilbo som fann Ringen.) Heltane er også gode, og det beste som finnes. I motsetning til t.d. Sword&Sorcery-sjangeren, der heltane har langt fleire feil, og ein heilt anna moral.

Lenke til kommentar

High Fantasy handler ikke om å ødelegge det onde i verden. High Fantasy karakteriseres primært av at hele eller store deler av fortellingen finner sted i en annen (fiktiv) verden eller et annet (fiktivt) univers enn vårt, med "fantastiske" (i betydningen ikke virkelige) elementer som viktige elementer i fortellingen - slik som nettopp Ringenes Herre. At monomyteformelen er hyppig brukt i High Fantasy (kanskje fordi mange High Fantasy-forfattere er veldig kreative når det kommer til å skape en verden, og mindre kreative når det er snakk om å skape en historie, eller fordi viktige High Fantasy-verk er bibelderivater som Ringenes Herre og Narnia-bøkene, osv. betyr ikke at High Fantasy = monomyte. Protagonisten(e)s moralske kvaliteter dikteres heller ikke av sjangeren.

 

Low Fantasy er i motsatt ende av spektrumet, og inkluderer alt fra Conan til Pippi Langstrømpe.

Endret av Zealuu
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...