Gå til innhold

Innlegg.no - Siste ordet 1


fargoth

Anbefalte innlegg

Det er vel mer en vane eller kontekstavhengig sak. Det oppfattes som naturlig å kalle et kilogram med masse for en kilo fordi det er en norm, og normene bygger på det i en ond sirkel. Hvis to fag personer med innsikt i et annet tema snakker på et fagspråk er det fullt mulig at de bruker utrykket "kilo" hvis det er snakk om kilowatt fordi det fungerer i samtalekonteksten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjønner at det er en norm, spørsmålet mitt er: hvorfor? Det er da like naturlig for den gjennomsnittlige person å kalle en kilometer for kilo?

 

EDIT: Eller sitter det kanskje igjen fra en del år tilbake, da det sannsynligvis var mye vanligere å snakke om vekt på flere tusen gram enn strekninger på flere tusen meter?

Endret av Mokko
Lenke til kommentar

Kulturen og normene har rett og slett bare gjort det slik. Hvordan det skjedde vet jeg ikke, men per i dag oppfattes det som naturlig for folk flest å kalle et kilogram og en kilo.

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Kilo

http://no.wikipedia.org/wiki/Kilogram

 

De sier akkurat det samme, men ikke noe om historien bak.

 

Edit: det er helt sikkert mulig. Å definere vekt i forbindelse med handel og bytting ble nok prioritert over avstandsmåling.

Endret av Laland
Lenke til kommentar

Nevnte jeg forresten at kusina mi er gravid? Hun er 19 og gleder seg "til å gå på shopping å sånn med dere til barnet og sånn da. Det blir så koselig gleder meg sååå mye. ENDELIG er det min tur liksom"

 

Jeg spør meg selv om hun ønsker seg en unnskyldning til å shoppe, et nytt accessory eller om hun faktisk er litt cereal. Og hva er greia med "ENDELIG er det min tur"? Endelig? Hvor lenge har hun egentlig gått rundt å tenkt at barn er noe hun bare må ha med en eneste gang?

Jeg husker når jeg gikk første året på videregående, da var det ei jente som var helt gal etter å bli gravid. Hun leste sånne mammabøker og blader, shoppet mammaklær og andre ting som var relatert til det å være gravid, før hun i det hele tatt var gravid. Hun var bare 16 eller 17 år eller noe og hun var helt seriøs i sine lengsler om å bli gravid. Sinnsykt spør du meg, men noen blir jo verpesyke veldig tidlig. Så det er sikkert derfor hun sier: ENDELIG!!!

Endret av Cloudemyx
Lenke til kommentar

Har dere sett dette her?

 

http://www.vgtv.no/?id=29089

 

Jeg blir så flau når jeg ser engelsktalende mennesker sitte og høre på nordmenn snakke bebrokkent engelsk med slik typisk skandinavisk aksent, huff.

Litt som når Jens Stoltenberg holdt tale sammen med Barack Obama, latterlig å høre på.

 

Og for guds skyld, NEI, 50 Cent kommer selvfølgelig aldri til å samarbeide med Donkeyboy, journalisten må jo være tett som en pappeske for å tro noe annet. :wacko:

Endret av Vaine
Lenke til kommentar

Jeg står og slipet paneltak med så høy musikksom mulig i ørene for å overdøve den forbaska maskinen. Typisk nok tok jeg heller ikke med meg lunsj i dag så jeg må spise på vei frem og tilbake fra butikken. Ja, butikken ligger et stykke unna. Klokka går iallefall når man er i sin egen verden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...